Články
Učiteľ nie je Google 8 - Sylaby
Hlavné referáty
Riaditeľ (z)môže viac, ako sa zdá alebo Nevyhnutná premena modality
PhDr. Václav Trojan, Ph.D., odborník na vzdelávaciu politiku a riadenie škôl, zakladateľ Ředitelské akademie
O autonómii školy a rozsahu práce našich riaditeliek a riaditeľov už bolo napísaného veľa. Uvedomujeme si však možnosti, ktoré im umožňujú budovať či rekonštruovať celý vzdelávací systém zdola? Potrebujeme opustiť rolu čakateľa na Godota a premeniť modálny rámec uvažovania riaditeľov od MÔŽE k MUSÍ. Je totiž najvyšší čas…
Potenciál štátneho vzdelávacieho programu pre základné vzdelávanie pri vytváraní inkluzívneho prostredia v škole
PhDr. PaedDr. Martin Bodis, PhD., generálny riaditeľ Národného inštitútu vzdelávania a mládeže
Zmeny v základnom vzdelávaní smerujú ku kľúčovému cieľu, ktorým je zlepšenie výsledkov vzdelávania slovenských žiakov. Na naplnenie takto ambiciózneho zámeru je nevyhnutné zamyslieť sa nad všetkými kľúčovými elementmi, ktoré ovplyvňujú vzdelávacie výsledky žiakov. Medzi princípy, ktoré boli pomenované vo východiskách zmien a majú potenciál prispievať k zvyšovaniu kvality vzdelávania a vzdelania, sú súdržnosť, ucelenosť, gradácia, inkluzívnosť, adaptibilnosť, komplexnosť a vyváženosť kurikula. V príspevku sa pozornosť venuje predovšetkým oblasti inkluzívnosti a adaptabilnosti nového štátneho vzdelávacieho programu pre základné vzdelávanie. Poukážeme na možnosti ŠVP pri napĺňaní ambícií a potrieb každého žiaka. Súčasťou prezentácie bude aj poukázanie na súbeh zmien v kurikule základného vzdelávania a podporných opatrení.
Príčiny a prejavy násilia na školách a dynamika rovesníckych skupín
Małgorzata Wójcik, PhD., prodekanka pre študijné záležitosti, Univerzita sociálnych a humanitných vied, Katovice, Poľsko
Šikanovanie sa vyskytuje v školách na celom svete, pričom až 35 % žiakov je šikanovaných inými. Skupinový kontext a dynamika sú rozhodujúce pre prevenciu šikanovania a vytváranie podporného školského prostredia, a preto sa v hlavnom referáte zameriame predovšetkým na význam skupinovej dynamiky, ktorá sa podieľa na praxi šikanovania v školskom kontexte.
Šikanovanie sa vyskytuje v školách na celom svete, pričom až 35 % žiakov je šikanovaných inými. Skupinový kontext a dynamika sú rozhodujúce pre prevenciu šikanovania a vytváranie podporného školského prostredia, a preto sa v hlavnom referáte zameriame predovšetkým na význam skupinovej dynamiky, ktorá sa podieľa na praxi šikanovania v školskom kontexte.
Duševné zdravie detí a adolescentov z pohľadu pedopsychiatra
MUDr. Eva Katrlíková, detská psychiatrička, Klinika detskej psychiatrie Lekárskej fakulty Univerzity Komenského a NÚDCH, Bratislava
MUDr. Eva Katrlíková, detská psychiatrička, Klinika detskej psychiatrie Lekárskej fakulty Univerzity Komenského a NÚDCH, Bratislava
Duševné zdravie je dynamický proces, ktorý sa môže meniť v priebehu života a môže zahŕňať rôzne etapy a kapitoly. Tieto zmeny by sa nemali podceňovať a nemali by sme si nahovárať, že práve nás a nášho blízkeho okolia sa duševné či psychické ochorenia týkať nemôžu. V posledných troch rokoch zaznamenali pedopsychiatri a psychológovia, ktorí sa zaoberajú duševným zdravím detí a mládeže, výrazný nárast počtu vyšetrení detí a adolescentov. Na ilustráciu – počet vyšetrení na našej klinike v roku 2016 bol 4 058 a v roku 2023 až 15 124. Vzhľadom na to, že väčšina detí sa dostáva do starostlivosti pedagógov vo veku okolo troch rokov, keď začínajú navštevovať materskú školu, a v starostlivosti pedagógov zostáva minimálne do veku 18 rokov, je nesmierne dôležitá spolupráca pedagógov a odborníkov na dušené zdravie. Cieľom prednášky je podať aspoň stručný prehľad najčastejších problémov v oblasti duševného zdravia detí a mládeže s fokusom na fungovanie v škole.
Zdroje šťastia v práci učiteľa
Mgr. Aleš Bednařík, psychológ, rečník, spisovateľ a happytarián
Práca učiteľa poskytuje viacero možností, ako môžeme sýtiť svoje šťastie, spokojnosť a pocit zmysluplnosti. V práci aj mimo nej vieme svojím prístupom a aktivitou ovplyvňovať, ako svoju prácu prežívame, ako sme s ňou spokojní a do akej miery nám dáva zmysel. Nie je to iba o okolnostiach, ale aj o tom, ako k nim pristupujeme a ako s nimi narábame. V prednáške sa dozviete o zdrojoch šťastia, ktoré sa dajú využiť v každodennosti učiteľa.
Semináre
Podporné opatrenia – komu a ako môžu pomáhať?
PhDr. Miroslava Čerešníková, PhD., Fakulta sociálnych vied a zdravotníctva Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre, vysokoškolská pedagogička; NIVAM, regionálna metodička
Predstavenie systému podporných opatrení, ktorý je súčasťou implementácie inkluzívneho prístupu v školstve. Na seminári priblížime, prečo bol systém podporných opatrení zavedený, aké sú jeho ciele a aké legislatívne a procesné zmeny sa k implementácii podporných opatrení viažu. Predstavíme podporné opatrenia v kontexte toho, komu a ako môžu v školskom prostredí pomáhať. Možnosti využitia podporných opatrení budeme ilustrovať na príkladoch z praxe.
Benefity školského podporného tímu v inkluzívnom procese odohrávajúcom sa v MŠ a ZŠ
Mgr. Kristína Liberčanová, PhD., odborná asistentka, Katedra pedagogických štúdií PDF TRUNI
Mgr. Kristína Liberčanová, PhD., odborná asistentka, Katedra pedagogických štúdií PDF TRUNI
Poskytne prehľad o doterajšom vývoji inkluzívnej pedagogiky a krátky exkurz súčasnou legislatívou, teda i ustálenými úrovňami podpory. Ponúkne východiská pre diskusiu k chápaniu in(k)luzívnej školy pre všetky deti a akceptovaniu jedinečnosti každého dieťaťa v kontexte kultúry školy. Podnieti k uvažovaniu o miere poskytovania (nad)štandardných služieb vo vzdelávacej inštitúcii disponujúcej školským podporným tímom a priblíži rôzne príležitosti pre spoluprácu školy s rodinou ako nevyhnutným predpoklad pre vytváranie proinkluzívneho prostredia. Predostrie súčasné inšpiratívne koncepty umožňujúce inkluzívnu edukáciu na Slovensku a dostupnú ponuku aktuálnych projektov s praktickými ukážkami aktivít podporujúcich inklúziu v školskom prostredí. Prostredníctvom modelovania na reálnej predostretej situácie zo školského prostredia, umožní účastníkom identifikovať benefity vyplývajúce z funkcie a kompetencii jednotlivých členov školského podporného tímu.
Aktuálne otázky vo financovaní regionálneho školstva
Ing. Jana Sládečková, PhD., odborníčka na financovanie v oblasti školstva
Na seminári odborníčka zodpovie aktuálne otázky týkajúce sa financovania regionálneho školstva. Bližšie predstaví financovanie podporných opatrení i pripravované zmeny vo financovaní materských škôl.
Zavedenie systému RESQL na prevenciu šikanovania založeného na výskume
Małgorzata Wójcik, Ph.D.; Karolina Malinowska; Dr. Piotr Rycielski; Mgr. Richard Savčinský
V prvej časti seminára predstavíme a prediskutujeme princípy systému RESQL s jeho funkciami, komponentmi a požiadavkami. Vysvetlíme tiež, čo ponúka žiakom a učiteľom, aké potreby rieši a ako vlastne funguje v školskej realite. Chceli by sme poukázať na výsledky výskumu, ktoré nám poskytli pevný základ a návod na vytvorenie RESQL. Veľmi dôležitou otázkou je aj porovnanie školských systémov v Poľsku a na Slovensku a uľahčenie efektívnej implementácie v slovenských školách. Druhá časť bude pozostávať z analýzy správ študentov a odpovedí učiteľov. Účastníkom predstavíme príklady problémov a otázok, ktoré žiaci uvádzali: šikanovanie, prípady násilia alebo vylúčenia zo spoločnosti, osobné problémy doma atď. Podporíme diskusiu o problémoch, ktoré môžu chcieť žiaci na Slovensku nahlásiť, a o možných reakciách a intervenciách učiteľov. Vposlednej časti predstavíme výzvy, ktorým sme doteraz čelili pri zavádzaní jazyka RESQL v poľských školách. Budeme diskutovať o aspektoch, ktoré uľahčujú alebo bránia efektívnej implementácii v Poľsku, a pokúsime sa ich porovnať s inštitucionálnym kontextom na Slovensku.
Małgorzata Wójcik, Ph.D.; Karolina Malinowska; Dr. Piotr Rycielski; Mgr. Richard Savčinský
V prvej časti seminára predstavíme a prediskutujeme princípy systému RESQL s jeho funkciami, komponentmi a požiadavkami. Vysvetlíme tiež, čo ponúka žiakom a učiteľom, aké potreby rieši a ako vlastne funguje v školskej realite. Chceli by sme poukázať na výsledky výskumu, ktoré nám poskytli pevný základ a návod na vytvorenie RESQL. Veľmi dôležitou otázkou je aj porovnanie školských systémov v Poľsku a na Slovensku a uľahčenie efektívnej implementácie v slovenských školách. Druhá časť bude pozostávať z analýzy správ študentov a odpovedí učiteľov. Účastníkom predstavíme príklady problémov a otázok, ktoré žiaci uvádzali: šikanovanie, prípady násilia alebo vylúčenia zo spoločnosti, osobné problémy doma atď. Podporíme diskusiu o problémoch, ktoré môžu chcieť žiaci na Slovensku nahlásiť, a o možných reakciách a intervenciách učiteľov. Vposlednej časti predstavíme výzvy, ktorým sme doteraz čelili pri zavádzaní jazyka RESQL v poľských školách. Budeme diskutovať o aspektoch, ktoré uľahčujú alebo bránia efektívnej implementácii v Poľsku, a pokúsime sa ich porovnať s inštitucionálnym kontextom na Slovensku.
Vznik, zmena a skončenie pracovného pomeru
Ing. Jarmila Belešová, odborníčka na personalistiku v školstve
Na seminári sa oboznámime s podmienkami uzatvorenia pracovného pomeru, (predzmluvné vzťahy, vznik pracovného pomeru, náležitosti pracovnej zmluvy), zmenami pracovného pomeru (zmena obsahu pracovnej zmluvy, pomer na kratší pracovný čas), podmienkami uzatvorenia pracovného pomeru na určitú dobu a jeho predĺženia a spôsobmi ukončenia pracovného pomeru vrátane povinností zamestnávateľa s tým súvisiacimi (potvrdenie o zamestnaní, preplatenie dovolenky, odchodné, odstupné), výpoveď, výpovedné doby ,zákaz výpovede. Osobitne sa oboznámime s uvedenými náležitosťami pracovného pomeru vo vzťahu k pedagogickým zamestnancom a odborným zamestnancom.
Ing. Jarmila Belešová, odborníčka na personalistiku v školstve
Na seminári sa oboznámime s podmienkami uzatvorenia pracovného pomeru, (predzmluvné vzťahy, vznik pracovného pomeru, náležitosti pracovnej zmluvy), zmenami pracovného pomeru (zmena obsahu pracovnej zmluvy, pomer na kratší pracovný čas), podmienkami uzatvorenia pracovného pomeru na určitú dobu a jeho predĺženia a spôsobmi ukončenia pracovného pomeru vrátane povinností zamestnávateľa s tým súvisiacimi (potvrdenie o zamestnaní, preplatenie dovolenky, odchodné, odstupné), výpoveď, výpovedné doby ,zákaz výpovede. Osobitne sa oboznámime s uvedenými náležitosťami pracovného pomeru vo vzťahu k pedagogickým zamestnancom a odborným zamestnancom.
Čo prinesú legislatívne zmeny v školstve?
JUDr. Žaneta Surmajová, PhD., odborníčka na legislatívu v školstve
Seminár sa zameriava na komplexný prehľad pripravovaných noviniek v školskej legislatíve, ktoré sú aktuálne v legislatívnom procese.
Škola na ceste k reforme vzdelávania
PaedDr. Paulína Krivosudská, riaditeľka ZŠ Jana Amosa Komenského v Seredi
ZŠ Jana Amosa Komenského patrí medzi prvé školy, ktoré začali s implementáciou ŠVP v školskom roku 2023/2024. Riaditeľka školy sprostredkuje skúsenosti súvisiace s procesom zmeny na škole, tvorbou ŠkVP a dopadom na školskú komunitu.
ZŠ Jana Amosa Komenského patrí medzi prvé školy, ktoré začali s implementáciou ŠVP v školskom roku 2023/2024. Riaditeľka školy sprostredkuje skúsenosti súvisiace s procesom zmeny na škole, tvorbou ŠkVP a dopadom na školskú komunitu.
Workshopy
Copingové stratégie učiteľov – ako sme na tom a čo s tým?
PhDr. Peter Kusý, PhD., Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave, psychológ a vysokoškolský pedagóg
Workshop si kladie za cieľ interaktívnou formou akcentovať dôležitosť copingových stratégií v kontexte psychohygieny pedagógov. Pozrieme sa na to, aké rôzne adaptívne, ale aj maladaptívne (neefektívne) zvládacie stratégie využívame na zvládanie stresových a záťažových situácií. Účastníci si tak budú mať možnosť identifikovať vlastný copingový profil, pričom si povieme, čo tieto zistenia o sebe prakticky znamenajú a aké sú ďalšie možnosti optimalizácie copingovej výbavy na strane učiteľov.
Umelá inteligencia v školách – s čím vie pomôcť?
PhDr. Michal Kubovics, PhD., vysokoškolský pedagóg, aivskole.sk, Fakulta masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave
Prednáška s názvom „Umelá inteligencia v školách – s čím vie pomôcť?“ poskytne učiteľom prehľad o rôznych typoch umelej inteligencie, ktoré sú aktuálne používané a ich možnostiach v oblasti vzdelávania. Účastníci sa dozvedia, čo presne znamenajú termíny ako „prompt“ a „super prompt“ a ako tieto nástroje môžu byť efektívne využité pri vyučovaní, čím môžu zásadne ovplyvniť prístup k vzdelávaniu a personalizáciu učebného procesu. Rovnako sa účastník napríklad dozvie, ako môže umelá inteligencia zjednodušiť prípravu materiálov, automatizáciu hodnotenia a podporu študentov. Ďalej sa prednáška dotkne aj etickej stránky používania umelej inteligencie vo vzdelávaní.
Pozitívna školská klíma v kontexte rozvoja sociálno-emocionálnych kompetencií žiakov
PhDr. Silvia Majerčáková Albertová, PhD., M.A., psychologička, odborná asistentka, Paneurópska vysoká škola v Bratislave
Trendom pozitívne orientovaného vzdelávania v moderných školách je okrem vzdelávania aj rozvoj a podpora sociálno-emocionálnych kompetencií žiakov. Pozitívna školská klíma predstavuje významný faktor, ktorý prispieva nielen k dobrým školským výsledkom, ale aj k duševnému zdraviu žiakov. Workshop bude venovaný téme podpory pozitívnej školskej klímy vo forme praktických aktivít, ktoré sú jednoducho aplikovateľné do výchovno-vzdelávacieho procesu. Čo je sociálno-emocionálne zdravie, ako podporovať zdravé vzťahy v triednom kolektíve, ako učiť žiakov regulovať vlastnú emocionalitu, ako zvýšiť sebadôveru a angažovanosť žiakov, aj to sa dozviete na tomto prakticky zameranom workshope.
Podpora spolupráce a tvorba efektívnych tímov v škole
PaedDr. Darina Výbohová, PhD., odborníčka v oblasti profesijného rozvoja
Vedenie ľudí v škole, školskom zariadení predstavuje dôležitú časť práce nie len vedúcich zamestnancov ale aj od každého pedagogického a odborného zamestnanca sa očakáva, že vie motivovať, nastavovať kvalitu a spôsoby komunikácie v skupine, tíme kolegov alebo žiakov. Vedenie ľudí predstavuje dobrovoľný vzájomný vzťah medzi ľuďmi. Dôraz na slovo dobrovoľný vyjadruje dôležitú skutočnosť, že tu ide o sociálne ovplyvňovanie konania založeného na dobrovoľnosti. Nasledovníci akceptujú lídra na báze vlastného sebauvedomenia a rozhodnutia. V opačnom prípade nemožno hovoriť o vedení ľudí. Vzájomný rešpekt a dôvera členov kolektívu sú znakom zdravej pracovnej klímy na pracovisku alebo v triede. Obsahom workshopu budú praktické ukážky podpory kreatívneho myslenia v tíme. Techniky na podporu a zlepšenie spolupráce založené na vzájomnom rešpekte a dôvere. Efektívna komunikácia av prevencia konfliktov. Súčasťou workshopu je aj reflexia aplikačnej časti a diskusia.
PaedDr. Darina Výbohová, PhD., odborníčka v oblasti profesijného rozvoja
Vedenie ľudí v škole, školskom zariadení predstavuje dôležitú časť práce nie len vedúcich zamestnancov ale aj od každého pedagogického a odborného zamestnanca sa očakáva, že vie motivovať, nastavovať kvalitu a spôsoby komunikácie v skupine, tíme kolegov alebo žiakov. Vedenie ľudí predstavuje dobrovoľný vzájomný vzťah medzi ľuďmi. Dôraz na slovo dobrovoľný vyjadruje dôležitú skutočnosť, že tu ide o sociálne ovplyvňovanie konania založeného na dobrovoľnosti. Nasledovníci akceptujú lídra na báze vlastného sebauvedomenia a rozhodnutia. V opačnom prípade nemožno hovoriť o vedení ľudí. Vzájomný rešpekt a dôvera členov kolektívu sú znakom zdravej pracovnej klímy na pracovisku alebo v triede. Obsahom workshopu budú praktické ukážky podpory kreatívneho myslenia v tíme. Techniky na podporu a zlepšenie spolupráce založené na vzájomnom rešpekte a dôvere. Efektívna komunikácia av prevencia konfliktov. Súčasťou workshopu je aj reflexia aplikačnej časti a diskusia.
Pilotné testovanie Leadership Academy profesijných kruhov
Ing. Dagmar Kéryová, Co-Active Executive coach a člen ICF
Projekt LEADERSHIP ACADEMY sa snaží kombinovať rôzne metódy, ktoré by boli zárukou, že sa súčasné vedenie školy dokáže úspešne zotaviť z krízy, vyrovnať sa so zvýšenou autonómiou a viesť svoju školu k efektívnej digitálnej transformácii. Popredné slovenské vydavateľstvo Dr. Josef Raabe Slovensko, s.r.o. v spolupráci s renomovanými asociáciami a organizáciami zo Slovenska, Českej republiky a Bulharska preto začalo od 1. mája 2022 realizovať tento nadnárodný projekt, ktorého cieľom je podporiť rozvoj riaditeľov škôl v pozícii lídrov týchto zmien a riadenia svojich organizácií. V rámci projektu vznikla pre riaditeľov škôl a ďalších školských lídrov LEADERSHIP ACADEMY príručka s cieľom podporiť nových školských lídrov a doplniť seniorským lídrom ich rozvoj v oblasti vedenia ľudí a zmien, ktoré dnes v spoločnosti zažívame. Prečítať príručku si však nestačí. Naším cieľom je, aby k jej obsahu prebehla spoločná diskusia, reflexia a v závere na základe cvičení v príručke aj konkrétne diskusie a zdieľanie dobrých skúseností v štyroch kľúčových témach. Preto druhým krokom je testovanie nástroja „LEADERSHIP ACADEMY PROFESIJNÉ KRUHY“.
Ing. Dagmar Kéryová, Co-Active Executive coach a člen ICF
Projekt LEADERSHIP ACADEMY sa snaží kombinovať rôzne metódy, ktoré by boli zárukou, že sa súčasné vedenie školy dokáže úspešne zotaviť z krízy, vyrovnať sa so zvýšenou autonómiou a viesť svoju školu k efektívnej digitálnej transformácii. Popredné slovenské vydavateľstvo Dr. Josef Raabe Slovensko, s.r.o. v spolupráci s renomovanými asociáciami a organizáciami zo Slovenska, Českej republiky a Bulharska preto začalo od 1. mája 2022 realizovať tento nadnárodný projekt, ktorého cieľom je podporiť rozvoj riaditeľov škôl v pozícii lídrov týchto zmien a riadenia svojich organizácií. V rámci projektu vznikla pre riaditeľov škôl a ďalších školských lídrov LEADERSHIP ACADEMY príručka s cieľom podporiť nových školských lídrov a doplniť seniorským lídrom ich rozvoj v oblasti vedenia ľudí a zmien, ktoré dnes v spoločnosti zažívame. Prečítať príručku si však nestačí. Naším cieľom je, aby k jej obsahu prebehla spoločná diskusia, reflexia a v závere na základe cvičení v príručke aj konkrétne diskusie a zdieľanie dobrých skúseností v štyroch kľúčových témach. Preto druhým krokom je testovanie nástroja „LEADERSHIP ACADEMY PROFESIJNÉ KRUHY“.
Nebojme sa otvoriť svoju triedu: pomôže to všetkým
doc. Mgr. Martin Brestovanský, PhD., vysokoškolský pedagóg, Katedra pedagogických štúdií, Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave
doc. Mgr. Martin Brestovanský, PhD., vysokoškolský pedagóg, Katedra pedagogických štúdií, Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave
Workshop bude zameraný na citlivú otázku vzájomného pozorovania učiteľov v praxi vyučovania a najmä na možnosti prehĺbenia reflexie vlastných výchovno-vzdelávacích prístupov, metód a techník učiteľa. Autor rozlišuje medzi hodnotiacim/supervíznym a kolegiálnym/deskriptívnym pozorovaním vyučovania. Dôveruje učiteľom ako expertom, ktorí sú schopní analyzovať vlastnú prácu, len k tomu potrebujú relevantné, objektívne dáta a posilnenie schopnosti formulovať problémy a klásť si vhodné otázky v procese didaktickej reflexie. Stratégia kooperatívnej reflexie stojí na presvedčení, že dobre riadené interakcie v skupinách učiteľov skvalitňujú ich odborný jazyk a znásobujú ich odborné poznanie.
Výchova charakteru v škole a nové kurikulum: príležitosti a výzvy vo vyučovaní predmetov a v medzipredmetových vzťahoch
Mgr. Marek Wiesenganger PhD., univerzitný docent, Pedagogická fakulta Trnavská univerzita
doc. PhDr. Andrej Rajský, PhD., univerzitný profesor, Pedagogická fakulta Trnavská univerzita
Má zmysel rozvíjať u žiakov aj ich charakter? Dá sa to aj v prostredí bežnej školy? Aký môže mať dopad kvalitná výchova charakteru na kultúru školy a výsledky žiakov? Aké sú skúsenosti zahraničných a slovenských škôl s výchovou charakteru? V úvodnej časti príspevok prináša odpovede na tieto otázky. Jeho cieľom je prezentovať a vysvetliť model výchovy charakteru v novom štátnom vzdelávacom programe. Hlavná časť workshopu sa zameriava na aplikáciu výchovy charakteru vo vyučovaní predmetov a v medzipredmetových vzťahoch. Príspevok preskúma spojenia morálnych tém (morálne vedomie, túžba po poznaní, statočnosť, odolnosť, úcta k druhým, spravodlivosť, líderstvo) s rôznymi predmetmi naprieč vzdelávacími oblasťami (NBV, ON, SJL, DEJ, TVŠ...). Krok za krokom predstavuje prácu s konkrétnymi literárnymi ukážkami a ich využitím na rôznych predmetoch. Predstavuje tak základný princíp výchovy charakteru: integrovať poznatky a výchovu cností.
STEM - ako pracovať s dátami
Mgr. Peter Kelecsényi, PhD., vedecko-výskumný pracovník NIVAM, stredoškolský učiteľ Gymnázium Metodova Bratislava
Medzinárodný ERASMUS+ projekt „We Teach Data“ má motivovať učiteľov základných škôl začleňovať do vyučovania STEM predmetov prácu s dátami rôzneho druhu. Na realizácii participujú partneri z Bulharska, Portugalska, Grécka a Slovenska. Zapojené sú vysokoškolské pracoviská, vydavateľstvá učebníc a základné školy. Cieľom je podporiť učiteľov na 2. stupni základnej školy vo výučbe spracovania a prezentovania dát. Prieskumy poukázali na fakt, že vo väčšine vzdelávacích systémov v strednej a východnej Európe učitelia zápasia s nemožnosťou zvýrazňovania vzájomných vzťahov medzi predmetmi z dôvodu nedostatku zdrojov a niekedy dokonca z nedostatku informácií pri určitých témach. Cieľom workshopu je oboznámiť s projektom a prakticky si vyskúšať niektoré úlohy vytvorené v rámci projektu.
Kritické myslenie v praxi a vo vzdelávaní
Bc. Emma Lujza Barilová, metodička kritického myslenia, Slovenská Debatná Asociácia
Ako ľudia sa dopúšťame chýb v myslení a občas preberáme informácie automaticky bez hlbšieho zamyslenia. Na workshope si vysvetlíme príčiny tohto mechanizmu a dôvody, ktoré vedú k potrebe rozvíjať kritické myslenie u nás, ako aj u študentov a študentiek. Cieľom tohto interaktívneho workshopu je predstavenie nástrojov a metód, ako priniesť princípy kritického myslenia do výchovy a vyučovania, aby boli študenti a študentky lepšie pripravení na meniace sa informačné prostredie.