Články

Učiteľ nie je Google 8 - Lektori

Bc. Emma Lujza Barilová 
Metodička kritického myslenia, Slovenská Debatná Asociácia 
Vyštudovala v anglickom jazyku politológiu, filozofiu a ekonomiku na Univerzite Karlovej v Prahe. Je absolventkou debatného programu v Slovenskej debatnej asociácii, kde pracuje ako metodička kritického myslenia a rozvojová koordinátorka debatného programu. V súlade s poslaním Slovenskej debatnej asociácie podporuje kritické myslenie, otvorenosť a občianstvo mladých ľudí. Navštevuje základné aj stredné školy po celom Slovensku so zámerom rozvíjať u študentov a študentiek najžiadanejšie zručnosti na meniacom sa pracovnom trhu. 



Mgr. Aleš Bednařík
psychológ, rečník, spisovateľ a happytarián
Vyštudoval psychológiu na FFUK v Bratislave a celý svoj profesionálny život pracuje aj s pedagógmi v školstve či pedagógmi voľného času. Väčšinu svojho času pracuje ako lektor komunikačných zručností so zameraním na riešenie konfliktov na pracovisku a zvládania emocionálne náročných rozhovorov. Napísal pre pedagógov dve knihy: Riešenie konfliktov a Životné zručnosti a ako ich rozvíjať. Spolupracoval na niekoľkých programoch rozvíjania kreatívnych a metodických nástrojov pre učiteľov ZŠ a SŠ, ktoré podporujú interaktivitu na vyučovaní. Posledné desaťročie sa venuje aj pozitívnej psychológii a jej praktickému využitiu.





Ing. Jarmila Belešová
Odborníčka na personalistiku v školstve

Celý život pracuje v oblasti pracovného práva a odmeňovania. 17 rokov pôsobila na Univerzite Komenského ako personalistka a vedúca personálneho útvaru. 20 rokov pôsobila na MŠVVaŠ SR na personálnom odbore. Podieľa sa na príprave právnych predpisov najmä z oblasti odmeňovania zamestnancov rezortu a súvisiacich predpisov a je autorkou veľkého množstva odborných článkov v oblasti personálneho riadenia škôl. 





PhDr. PaedDr. Martin Bodis, PhD. 
Generálny riaditeľ Národného inštitútu vzdelávania a mládeže 

Absolvoval štúdium slovenský jazyk a literatúra, občianska náuka, etická výchova, náboženská výchova, informatika pre ročníky 5 – 13. Doktorandské štúdium absolvoval v rokoch 2004 – 2009 v odbore Teória vyučovania predmetov všeobecno-vzdelávacej alebo odbornej povahy v špecializácii Teória vyučovania na 1. stupni ZŠ. V roku 2015 ukončil rozširujúce štúdium špeciálnej pedagogiky. Pôsobil ako vychovávateľ v detskom domove, neskôr ako riaditeľ škôl (v Šintave, v Majcichove) vyše 23 rokov. Pôsobil ako lektor v akreditovaných programoch MPC v Bratislave, bol garantom akreditovaných programov. Bol členom rôznych poradných orgánov ministerstva. Vykonával funkciu predsedu atestačnej komisie na FF UKF v Nitre. Od roku 2016 do roku 2021 prednášal na UKF v Nitre. Bol predsedom Správnej rady Trnavskej univerzity. Od 10. 1. 2024 je členom dozornej rady Fondu na podporu vzdelávania. Od 1. 3. 2024 je generálnym riaditeľom Národného inštitútu vzdelávania a mládeže. Je predsedom OZ Nitra.EDU a predsedom Klubu riaditeľov spoločnej školy.  Od roku 2017 je podpredsedom Slovenskej asociácie učiteľov slovenčiny. V Matici slovenskej je predsedom Pedagogického odboru Matice slovenskej a tiež predsedom Krajskej rady Matice slovenskej Trnavského kraja. Založil celoštátnu literárnu a výtvarnú súťaž Svätoplukovo kráľovstvo ožíva, v ktorej robí predsedu komisie.


doc. Mgr. Martin Brestovanský, PhD.
Vysokoškolský pedagóg, Katedra pedagogických štúdií, Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave
Je vysokoškolský pedagóg, ktorý pôsobí na Pedagogickej fakulte Trnavskej univerzity. Je spoluzakladateľom Fóra proaktívnych škôl, ktoré združuje sebarozvíjajúce sa základné a stredné školy, OZ Filia pre podporu rozvoja etickej výchovy a výchovy charakteru v školách a iniciatívy Učiaca sa Trnava. Je spoluautorom nového štátneho vzdelávacieho programu v oblasti Človek a spoločnosť a v časti Charakter. Podieľal sa tiež na vzdelávaní mentorov RCPU v oblasti kooperatívnej didaktickej reflexie učiteľov a vytvárania profesijných učiacich sa komunít. V tejto téme publikoval množstvo článkov a dve knihy (Zuzana a jej škola. Príbeh o profesijnej učiacej sa komunite (PdF TU, 2020) a Príbeh učiacej sa školy (NIVAM, 2022)). Realizoval mnohé výskumno-vzdelávacie projekty či adaptačné kurzy pre nastupujúcich študentov stredných škôl. Ako dobrovoľník organizoval letné pobytové tábory, školenia pre animátorov a ďalšie aktivity. Je ženatý a má štyri deti.



PhDr. Miroslava Čerešníková, PhD.
Vysokoškolská pedagogička, regionálna metodička, Fakulta sociálnych vied a zdravotníctva Univerzity Konštantína Filozofa  v Nitre, NIVAM 

Pôsobí ako vysokoškolská učiteľka na Ústave romologických štúdií FSVaZ UKF v Nitre. V súčasnosti pracuje aj ako regionálna metodička na Krajskom pracovisku NIVaM v Nitre a zameriava sa na poskytovanie pomoci školám pri implementácii systému podporných opatrení. Centrom jej odbornej, výskumnej a vedeckej práce je téma inklúzie a edukácie a socializácie detí ohrozených sociálnou exklúziou. V posledných rokoch sa výskumne venuje aj rizikovému správaniu dospievajúcich. Pôsobila v nadnárodných  a národných expertných tímoch pri implementácii systémových zmien v oblasti edukácie detí zo sociálne znevýhodneného prostredia a v oblasti vybraných sociálnych služieb krízovej intervencie. Je členkou Asociácie školských psychológov Slovenskej republiky. 



MUDr. Eva Katrlíková

detská psychiatrička
Ukončila štúdium na 3. Lekárskej fakulte Univerzity Karlovej v Prahe v odbore všeobecné lekárstvo. Po ukončení špecializačného štúdia v psychiatrii začala pracovať na klinike detskej psychiatrie v Bratislave, kde absolvovala špecializačné štúdium v odbore detská psychiatria. Absolvovala výcvik v hypnoterapii pod vedením profesora Kratochvíla (Sekce pro hypnózu České psychoterapeutické společnosti a Psychiatrické společnosti ČLS J. E. Purkyně). Okrem bežnej klinickej praxe sa zameriava na problematiku Tourettovho syndrómu, je odborným garantom občianského združenia na podporu Tourettovho syndrómu (www.tiky.sk) a tiež sa venuje transgender problematike u detí a adolescentov. Pracuje ako predsedníčka dozornej rady Sekcie detskej a dorastovej psychiatrie SPsS SLS (Slovenská psychiatrická spoločnosť Slovenskej lekárskej spoločnosti), je tiež členkou výboru SPsS SLS.



Mgr. Peter Kelecsényi, PhD.
vedecko-výskumný pracovník NIVAM, stredoškolský učiteľ Gymnázium Metodova Bratislava
Vyštudoval na prírodovedeckej fakulte a fakulte matematiky, fyziky a informatiky učiteľstvo všeobecnovzdelávacích predmetov v kombinácii chémia – fyzika. Dizertačnú prácu obhájil na katedre didaktiky fyziky a teoretickej fyziky FMFI. Takmer tridsať rokov učí hlavne fyziku postupne na dvoch bratislavských gymnáziách (s osemročným a štvorročným štúdiom). Takmer dvadsať rokov je vedeckým a výskumným zamestnancom Národného inštitútu vzdelávania a mládeže (predtým Štátny pedagogický ústav) v Bratislave. Spolupracuje na tvorbe pedagogických dokumentov predmetu fyzika a metodických materiálov pre učiteľov prírodovedných predmetov. Je spoluautorom série pracovných zošitov fyziky pre žiakov základnej školy. Podporuje inovatívne metódy vyučovania prírodovedných predmetov so zameraním na bádateľsky orientované vyučovanie.




Ing. Dagmar Kéryová
Co-Active Executive coach a člen ICF

Je medzinárodne certifikovaná koučka, facilitátorka a trénerka. Vďaka dlhoročnému pôsobeniu v oblasti komunikácie a riadenia tímov získala množstvo znalostí a skúseností v oblasti firemnej, krízovej či internej komunikácie z pozície spolumajiteľky a senior konzultantky najväčšej komunikačnej agentúry na Slovensku. V koučingu používa metódu Co-Active, ktorú vyštudovala v Paríži v programe The Coach Training Institute. V individuálnom koučingu má od roku 2009 viac ako 450 hodín praxe. Venuje sa predovšetkým témam kariérneho rozvoja, budovania osobného vodcovstva a manažmentu zmien v osobných životoch ľudí aj v organizáciách. Ako zakladajúca členka neziskovej organizácie Srdce Slovenska sa venuje aj otázkam spolupráce mužov a žien v biznise a problematike ženského vodcovstva.



PaedDr. Paulína Krivosudská 
Riaditeľka ZŠ Jana Amosa Komenského v Seredi 

V školstve začínala ako učiteľka v materskej škole. Po skončení vysokoškolského štúdia na Trnavskej univerzite pôsobila ako učiteľka primárneho vzdelávania. Od roku 2018 je riaditeľkou školy, ktorá patrí medzi prvé školy zapojené do reformy vzdelávania. Je súčasťou oddelenia manažmentu kurikulárnych zmien v  Národnom inštitúte vzdelávania a mládeže. Spolupracuje so školami, ktoré zavádzajú nový štátny vzdelávací program. 





PhDr. Michal Kubovics, PhD.
Vysokoškolský pedagóg, aivskole.sk, Fakulta masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave

Michal Kubovics je odborník na vzdelávanie a technológie, ktorý sa špecializuje na integráciu umelej inteligencie do školských procesov. Pôsobí ako odborný asistent na Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave. Ako zástupca platformy aivskole.sk, pracuje na posilnení povedomia o potenciáli AI v edukačnom prostredí. V spolupráci s aivskole.sk poskytuje vzdelávacie materiály a nástroje pre učiteľov, čím im umožňuje efektívnejšie začleňovať AI do vyučovacieho procesu. Jeho práca zahŕňa vytváranie kurzov a workshopov, ktoré učiteľom pomáhajú pochopiť, ako môže umelá inteligencia zlepšiť personalizáciu učenia a zvýšiť angažovanosť študentov.



PhDr. Peter Kusý, PhD.
Psychológ a vysokoškolský pedagóg, Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave

Vyštudoval jednoodborovú psychológiu, doktorandské štúdium ukončil v pedagogike a rigorózne konanie v psychológii. Absolvoval tiež ďalšie vzdelávanie a kurzy – napr. Muzikoterapia, Socioterapia, Muzikofiletika, Práca so snami v psychoterapii, Relaxačné techniky.  Má úspešne absolvovaný dlhodobý psychoterapeutický výcvik v Integrovanej psychoterapii/Knobloch – certifikovaný stupeň terapeut. Je zapísaný v zozname socioterapeutov SR pod záštitou Inštitútu psychoterapie a socioterapie – IPS. Aktívne sa zúčastňuje viacerých významných odborných a vedeckých konferencií a kongresov doma aj v zahraničí. Aktuálne pôsobí na akademickej pôde a zároveň vo vlastnej poradensko-terapeutickej praxi. Tiež lektoruje rôzne vzdelávania pre odborníkov z radov pomáhajúcich profesií v rámci školstva, zdravotníctva, sociálnych služieb, ale aj v súkromnom sektore.


Mgr. Kristína Liberčanová, PhD.
Odborná asistentka, Katedra pedagogických štúdií PDF TRUNI

Patrí k prvej generácii sociálnych pedagógov pôsobiacich v školskej a poradenskej praxi. V súčasnosti odovzdáva svoje skúsenosti študentom sociálnej pedagogiky a vychovávateľstva na PDF TRUNI, a to najmä výučbou predmetov aplikačného charakteru (Manažment edukačných projektov, Metodika sociálno-pedagogických činností, Procesné komponenty v sociálnej pedagogike, Priebežná/súvislá prax, Prevencia sociálno-patologických javov, Service learning v edukácii, Enviromentálna výchova). Publikuje vedecké príspevky na medzinárodnej úrovni, ako i odborné príspevky a webináre pre domácu odbornú a laickú verejnosť. Je autorkou viacerých študijných publikácií zameraných najmä na uplatňovanie procesných komponentov v sociálno-pedagogickej činnosti. Absolvovala praktické výcviky pre uplatňovanie efektívnej primárnej prevencie; princípov harm reduction vo vysokoškolskej výučbe, kurz 4-vé akadémia vnímavosti; uplatnenie artefiletiky v inkluzívnej triede, koučingu a krízovej intervencie v školskom prostredí. Aktuálne je frekventantkou supervízneho výcviku. Poskytuje expertné služby v oblasti tvorby socio-edukačných projektov a metodík. Ponúka mentoring, koučing a profesijné poradenstvo sociálnym pedagógom. Ako dobrovoľníčka pravidelne realizuje komunitné tvorivé dielne pre deti a rodičov, letné tábory a je intervízorkou na dištančnej linke pre deti a mladých ľudí.

PhDr. Silvia Majerčáková Albertová, PhD., M.A.
Psychologička, odborná asistentka, Paneurópska vysoká škola v Bratislave
Pôsobí ako odborný asistent na Ústave školskej a organizačnej psychológie a zároveň ako riaditeľka Centra pozitívnej psychológie na Paneurópskej vysokej škole v Bratislave. Vo výskume sa venuje témam školskej psychológie a pozitívnej psychológie ako školská klíma, školská začlenenosť, sociálno-emocionálne zdravie, wellbeing a všímavosť. Pracovala ako školský psychológ na základných a stredných školách. Práci s detským klientom a rodinou sa venuje v poradenskej psychologickej praxi. Je členkou Asociácie školských psychológov Slovenskej republiky a taktiež členkou International School Psychology Association. Pôsobí ako člen edičných rád vedeckých časopisov Journal of Positive School and Educational Psychology (JOSEP) a Journal of Happiness and Health (JOHAH).



Karolina Malinowska

Psychologička
Ako psychologička sa orientuje na ľudí s rozsiahlymi skúsenosťami s iniciovaním, plánovaním a vedením výskumu od začiatku až po jeho ukončenie. Špecializuje sa na riešenie problematiky šikanovania na poľských školách a je členkou tímu RESQL (systém prevencie násilia). Okrem toho je autorkou mnohých publikácií v oblasti vzdelávania. Už roky sa aktívne venuje sociálnemu a vzdelávaciemu výskumu, ako aj realizácii projektov na Univerzite SWPS a Výskumnom ústave pedagogickom. V súčasnosti pôsobí ako projektová manažérka a zastrešuje projekt „Kariéra bez bariér”, ktorý je zameraný na školy a zameriava sa na prípravu detí a mládeže s rôznymi potrebami na ich budúci prechod na trh práce.




doc. PhDr. Andrej Rajský, PhD.

Univerzitný profesor, Pedagogická fakulta Trnavská univerzita

Vysokoškolský pedagóg, je podpredsedom Asociácie FILIA. Špecializuje sa na filozofiu morálnej výchovy a výchovu charakteru. Je predsedom ústrednej predmetovej komisie VO človek a spoločnosť a spoluautorom nového ŠVP. Spolupodieľa sa na implementácii metagramotnosti charakteru v školskom kurikule.







Dr. Piotr Rycielski

Pedagóg, Fakulta dizajnu Univerzity SWPS, Varšava

Pôsobí ako pedagóg na Fakulte dizajnu Univerzity SWPS vo Varšave a má doktorát z psychológie. Je spolutvorcom systému prevencie šikanovania RESQL. Ako akademik je autorom a spoluautorom mnohých odborných štúdií a publikácií v oblasti pedagogickej psychológie. Jeho výskum sa zameriava na pedagogické štúdie, šikanovanie, prediktory školskej efektívnosti, štatistiku a psychometriu. Dr. Rycielski je tiež expertom v projekte „Inkluzívne vzdelávanie” v poľskom vládnom Inštitúte pre výskum vzdelávania.




Mgr. Richard Savčinský
Riaditeľ ZŠ Mudroňova, Bratislava

Vyštudoval na Fakulte telesnej výchovy a športu UK v Bratislave učiteľstvo všeobecnovzdelávacích predmetov v kombinácii telesná výchova – biológia. Po štúdiu učil desať rokov na základnej škole v Bratislave predmety telesnú výchovu a biológiu. Od roku 2003 je riaditeľom Základnej školy Mudroňova v Bratislave.








Ing. Jana Sládečková, PhD.
Odborníčka na financovanie v oblasti školstva
Absolventka VŠE v Bratislave pracovala po ukončení vysokej školy ako matematik-analytik výpočtového strediska v Datasystéme Bratislava a na Pozemných stavbách v Trnave. Od roku 1991 bola zamestnaná postupne na Školskej správe v Trnave ako vedúca oddelenia PaM, na Krajskom úrade v Trnave a VÚC Trnava ako vedúca odboru financovania školstva. Od roku 2003 pracovala na MŠVVaŠ SR vo funkcii riaditeľky odboru financovania regionálneho školstva. Doktorandské štúdium ukončila v roku 2014 na Univerzite Mateja Bela v B. Bystrici. Toho času pôsobí ako generálna riaditeľka Sekcie financovania regionálneho školstva MŠVVaŠ SR.




JUDr. Žaneta Surmajová, PhD.
Odborníčka v oblasti legislatívy v oblasti školstva
Vyštudovala právo na Právnickej fakulte Trnavskej univerzity v Trnave. Po skončení štúdia začala pracovať na odbore legislatívy a aproximácie práva Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR, kde od roku 2011 pôsobila v Kancelárii štátneho tajomníka ako poradkyňa pre legislatívu. V roku 2012 absolvovala doktorandské štúdium a bol jej udelený titul PhD. V súčasnosti pôsobí na Ministerstve školstva, vedy, výskumu a športu SR ako generálna riaditeľka Sekcie legislatívno-právnej, kde sa venuje najmä tvorbe zákonov a ostatných právnych predpisov v rezorte školstva. Pôsobí aj ako vysokoškolský pedagóg v predmetoch so zameraním na teóriu práva a teóriu a prax legislatívy a športové právo.



PhDr. Václav Trojan, Ph.D.
Odborník na vzdelávaciu politiku a riadenie škôl, zakladateľ Ředitelské akademie
Pôsobil ako učiteľ na základnej, špeciálnej aj strednej škole, ale aj ako riaditeľ gymnázia v Brne. Desať rokov pôsobil ako vedúci Centra školského manažmentu PedF UK, je autorom viacerých vzdelávacích programov a koncepcií. Dlhodobo spolupracuje s ČŠI, NPI a radom vzdelávateľov DVPP, je odborným garantom niekoľkých projektov MAP. Svoje skúsenosti a poznatky často odovzdáva na konferenciách, má na svojom konte niekoľko knižiek, okrem toho má bohatú publikačnú činnosť nielen odbornú, ale aj popularizačnú s cieľom propagovať hodnotu riaditeľskej práce širokej verejnosti a podporovať riaditeľov škôl. V neposlednom rade je stále v teréne v kontakte s pedagogickými pracovníkmi aj zriaďovateľmi.




PaedDr. Darina Výbohová, PhD.
Odborníčka v oblasti profesijného rozvoja
Vyštudovala učiteľstvo všeobecno-vzdelávacích predmetov fyzika a základy techniky na Pedagogickej fakulte v Banskej Bystrici. Po absolvovaní štúdia pôsobila ako pedagóg na ZŠ vo Zvolene, neskôr  v Metodicko-pedagogickom centre. Aktuálne sa venuje  profesijnému rozvoju vedúcich pedagogických zamestnancov v oblasti vedenia ľudí. Od roku 2000 kontinuálne pracuje ako koordinátor viacerých projektov medzinárodnej spolupráce so školami, regionálnymi inštitúciami a zahraničnými partnermi so zameraním na transfer inovácií do edukačného procesu. Je učiteľkou profesijného rozvoja, mentor, kouč a konzultant atestačného konania s dlhoročnou praxou v oblasti poradenstva v profesijnom rozvoji PZ/OZ.





Mgr. Marek Wiesenganger PhD.
Univerzitný docent, Pedagogická fakulta Trnavská univerzita
Vysokoškolský pedagóg, je predsedom Asociácie pre etickú výchovu a charakter (FILIA). Akademicky aj prakticky sa venuje výchove charakteru, je spoluautorom ŠVP v časti Charakter a Spoločensko-vedná gramotnosť. Spolupodieľa sa na príprave a implementácii komponentu charakter v školskej praxe. Je lektorom projektu Karty cností.






Małgorzata Wójcik, Ph.D.
Prodekanka pre študijné záležitosti, Univerzita sociálnych a humanitných vied, Katovice, Poľsko
Je docentkou a prodekankou pre študijné záležitosti na Univerzite sociálnych a humanitných vied v Katoviciach v Poľsku. Venuje sa výskumu dynamiky rovesníckych skupín, najmä príčinám, prejavom a dôsledkom šikanovania v školách. Zameriava sa na vývoj a implementáciu inovatívnych vzdelávacích programov, ktoré pomáhajú monitorovať a predchádzať šikanovaniu.









Zoznam lektorov priebežne aktualizujeme.