Články
Lektori | ŠKOLA 2023/2024
Ing. Jarmila Belešová, odborníčka na personalistiku v školstve
Celý život pracuje v oblasti pracovného práva a odmeňovania. 17 rokov pôsobila na Univerzite Komenského ako personalistka a vedúca personálneho útvaru. 20 rokov pôsobila na MŠVVaŠ SR na personálnom odbore. Podieľa sa na príprave právnych predpisov najmä z oblasti odmeňovania zamestnancov rezortu a súvisiacich predpisov a je autorkou veľkého množstva odborných článkov v oblasti personálneho riadenia škôl. V súčasnosti pôsobí v Štátnej školskej inšpekcii.
Ing. Jana Sládečková, PhD.; odborníčka na financovanie v oblasti školstva
Absolventka VŠE v Bratislave pracovala po ukončení vysokej školy ako matematik-analytik výpočtového strediska v Datasystéme Bratislava a na Pozemných stavbách v Trnave. Od roku 1991 bola zamestnaná postupne na Školskej správe v Trnave ako vedúca oddelenia PaM, na Krajskom úrade v Trnave a VÚC Trnava ako vedúca odboru financovania školstva. Od roku 2003 pracovala na MŠVVaŠ SR vo funkcii riaditeľky odboru financovania regionálneho školstva. Doktorandské štúdium ukončila v roku 2014 na Univerzite Mateja Bela v B. Bystrici. Toho času pôsobí ako generálna riaditeľka Sekcie financovania regionálneho školstva MŠVVaŠ SR.
JUDr. Žaneta Surmajová, PhD., odborníčka v oblasti legislatívy v oblasti školstva
Vyštudovala právo na Právnickej fakulte Trnavskej univerzity v Trnave. Po skončení štúdia začala pracovať na odbore legislatívy a aproximácie práva Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR, kde od roku 2011 pôsobila v Kancelárii štátneho tajomníka ako poradkyňa pre legislatívu. V roku 2012 absolvovala doktorandské štúdium a bol jej udelený titul PhD. V súčasnosti pôsobí na Ministerstve školstva, vedy, výskumu a športu SR ako generálna riaditeľka Sekcie legislatívno-právnej, kde sa venuje najmä tvorbe zákonov a ostatných právnych predpisov v rezorte školstva. Pôsobí aj ako vysokoškolský pedagóg v predmetoch so zameraním na teóriu práva a teóriu a prax legislatívy a športové právo.
Mgr. Jana Rohová, učiteľka primárneho vzdelávania
Už 30 rokov pracuje ako učiteľka primárneho vzdelávania. Posledných 17 rokov na ZŠ F. L. Čelakovského v Strakonicích v Českej republike. Vo svojej praxi sa stále snaží učiť nové veci a používať moderné metódy vzdelávania tak, aby deti do školy chodili rady a učenie ich bavilo. Od roku 2021 vedie Klub nadaných detí ZŠ FLČ. Matematiku vyučuje Hejného metódou. Spoločne s kolegyňami pripravuje dielne a ukážkové hodiny Hejného matematiky pre deti, rodičov a učiteľov. Dlhodobo sa venuje žiakom s nadaním (spolupracuje s Mensou ČR), žiakom so špecifickými potrebami aj žiakom cudzincom. Pred niekoľkými rokmi začala spolupracovať s nakladateľstvo Dr. Josef Raabe a výbornou ilustrátorkou Zuzanou Slanskou. Je autorkou niekoľkých publikácií pre cudzincov, ktoré vyšli na Slovensku a zároveň aj v Čechách. V školskom roku 2019/2020 postúpila do semifinále súťaže Global Teacher Prize Czech Republic 2020, a dostala sa medzi 33 najlepších učiteľov v ČR.
PhDr. Peter Kusý, PhD., Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave, psychológ a vysokoškolský pedagóg
Vyštudoval jednoodborovú psychológiu, doktorandské štúdium ukončil v pedagogike a rigorózne konanie v psychológii. Absolvoval tiež ďalšie vzdelávanie a kurzy – napr. Muzikoterapia, Socioterapia, Muzikofiletika, Práca so snami v psychoterapii, Relaxačné techniky. Má úspešne absolvovaný dlhodobý psychoterapeutický výcvik v Integrovanej psychoterapii/Knobloch – certifikovaný stupeň terapeut. Je zapísaný v zozname socioterapeutov SR pod záštitou Inštitútu psychoterapie a socioterapie – IPS. Aktívne sa zúčastňuje viacerých významných odborných a vedeckých konferencií a kongresov doma aj v zahraničí. Aktuálne pôsobí na akademickej pôde a zároveň vo vlastnej poradensko-terapeutickej praxi. Tiež lektoruje rôzne vzdelávania pre odborníkov z radov pomáhajúcich profesií v rámci školstva, zdravotníctva, sociálnych služieb, ale aj v súkromnom sektore.
PhDr. Miroslava Čerešníková, PhD., Fakulta sociálnych vied a zdravotníctva Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre, vysokoškolská pedagogička
Vyštudovala učiteľstvo psychológie a slovenského jazyka a úspešne ukončila postgraduálne špecializačné štúdium školskej psychológie. Momentálne pôsobí ako odborná asistentka na Ústave romologických štúdií FSVaZ UKF v Nitre. Centrom jej výskumnej a vedeckej práce je téma edukácie a socializácie detí z marginalizovaných rómskych komunít (výchovné štýly, školská zrelosť, sociálne vzťahy, postoje, komunikačná kompetencia), problematika utvárania identity a konceptualizácia problémov ľudí ohrozených sociálnou exklúziou. V posledných rokoch sa výskumne venuje problematike sociálnej opory ľudí v sociálnom vylúčení a rizikovému správaniu dospievajúcich. Pôsobila v nadnárodných a národných expertných tímoch pri implementácii systémových zmien v oblasti edukácie detí zo sociálne znevýhodneného prostredia a v oblasti vybraných sociálnych služieb krízovej intervencie. Je členkou Asociácie školských psychológov Slovenskej republiky.
Ing. Zuzana Tkáčová, Ing. Paed. IGIP, učiteľka informatiky s 20-ročnou praxou na ZŠ a SŠ, Národné centrum pre digitálnu transformáciu, expert pre UI vo vzdelávaní
Momentálne pracuje na Škole umeleckého priemyslu v Košiciach, kde zastáva funkciu školského digitálneho koordinátora. Venuje sa kreatívnemu využívaniu digitálnych technológií vo vyučovaní. Je autorkou viacerých metodických publikácií a učebných materiálov pre učiteľov. Aktívne pôsobí ako metodička a lektorka ďalšieho vzdelávania učiteľov a ako projektová konzultantka pre pedagogické inovácie.
Ing. Róbert Chovanculiak, Ph.D., analytik
Do INESS nastúpil po predchádzajúcej spolupráci
v roku 2015. Absolvent Ekonomickej fakulty Univerzity Mateja Bela v Banskej
Bystrici, kde absolvoval aj postgraduálne štúdium na katedre Verejnej
ekonomiky. Predchádzajúce pracovné skúsenosti má ako analytik v Národnej
agentúre pre rozvoj malého a stredného podnikania. Momentálne pôsobí aj ako
research fellow na vysokej škole CEVRO Institut v Prahe. Vo svojom výskume sa
venuje fungovaniu verejného sektora, internetovým technológiám a školstvu.
Publikoval v Journal of Institutional Economics; je autorom knihy Pokrok bez
povolenia: Ako zdieľaná ekonomika, crowdfunding a kryptomeny zmenili svet; a
pravidelne píše newsletter.
Michal Rehúš, Centrum vzdelávacích analýz
Pôsobí ako analytik v Centre vzdelávacích analýz. Vyštudoval učiteľstvo dejepisu a pedagogiky na Pedagogickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave a má PhD. zo školskej pedagogiky. Pracoval ako analytik a riaditeľ Inštitútu vzdelávacej politiky na Ministerstve školstva, vedy, výskumu a športu SR. Predtým pôsobil ako odborný asistent a vedecko-výskumný pracovník na Pedagogickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave, analytik Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy INEKO a ako odborník v Štátnom inštitúte odborného vzdelávania. Je autorom viacerých štúdií a analýz týkajúcich sa predovšetkým problematiky obsahu vzdelávania a odmeňovania a hodnotenia učiteľov a učiteliek.