ISBN / ISSN / KÓD: 978-80-8140-674-4
VZDELÁVACIA POLITIKA A KULTÚRA
Výber z článkov a rozhovorov (nielen) o slovenskej vzdelávacej politike.
- Dostupnosť: Skladom
-
Cena s DPH
15,00 €
Popis
"Nie sme krajina, ktorá by písala a robila kvalitnú vzdelávaciu politiku. Príkladom nech je to, že sme neboli schopní za desiatky rokov prebudovať školský systém tak, aby sa oslobodil od nánosov už dávno zašlých čias a aby sme s ním boli dnes spokojní či dokonca naň hrdí. Desaťročia sme rozpačití, reformne utáraní, povrchní a v skutočnosti nikto nedokázal pohnúť systémom. Mapoval som túto situáciu a snažil sa ukázať, prečo je to tak. Príbehy, ktoré sú súčasťou tejto knihy, sú príbehmi napríklad o tom, ako a prečo slovenské školstvo stagnuje, ako si ničíme učiteľské vzdelávanie, ako prízemne a bezhlavo meníme školský systém a tvárime sa, že robíme reformy. Netuším, ako sa skončí pokus o tú poslednú rozpačito začatú v roku 2020. Lebo aj tam opakujeme staré chyby a bojíme sa ísť k základom. Mám vlastne chuť povedať, že sme stále krajina bez vzdelávacej politiky. Takej, ktorá by mala hlavu a pätu."
Akási malá mapa či mozaika zdrojov a dôsledkov vzdelávacej politiky tak, ako ju autor zo svojho pohľadu zachytával posledné roky a ako o nej písal smerom k širokej verejnosti v novinových článkoch či rozhovoroch pre viaceré denníky a iné médiá.
Kniha zachytáva rôzne roviny a úrovne vzdelávacieho systému, takpovediac od jasličiek až po vysoké školy, pretože ide o spojené nádoby, ktoré by mali byť zastrešené súdržnou vzdelávacou politikou celého systému. To sa u nás akosi nedeje, vzdelávacia politika je dodnes rozbitá a rozpačitá, takže systém nefunguje v súvislostiach a v celku.
Príbeh textov sa začína rokom 2016, keď sa na stole objavil ďalší z pokusov o reformu školstva v Slovenskej republike v podobe projektu Učiace sa Slovensko. Pokračuje cez rôzne epizódy v ďalších rokoch až po pandémiu a otázky, ktoré táto situácia nastolila ako podnety k zmenám vzdelávacieho systému. Časovo sa končí tam, kde Európu zasiahla vojna na Ukrajine a keď sa možno vynoria úplne nové otázky a iné pohľady na to, čo sa pre vzdelávaciu politiku stane podstatné.
A hoci sme s úmyslami zmeniť vzdelávací systém podľa nových pravidiel od roku 2020 zase na ďalšej novej ceste, nedokážeme ani teraz predvídať, ako a kam povedie. No kniha nie je len o Slovensku a o slovenskej vzdelávacej politike. Má aj mierne exotickú príchuť a zafarbenie. Lebo to časové obdobie, ktoré zachytáva, bolo pre autora spojené aj s priamym a dlhým stretom so vzdelávacími systémami a kultúrami krajín juhovýchodnej Ázie, konkrétne Indonézie a Nepálu.
ODBORNÁ GARANCIA
Autor: prof. PhDr. Branislav Pupala, CSc.
Pôsobí na Pedagogickej fakulte Trnavskej univerzity v Trnave. Počas svojej profesijnej dráhy pracoval aj ako učiteľ na základnej škole, strednej škole, pôsobil tiež vo viacerých inštitúciách rezortu školstva, napríklad vo Výskumnom ústave pedagogickom, v organizáciách ďalšieho vzdelávania učiteľov a bol tiež zakladajúcim členom Centra pedagogického výskumu Slovenskej akadémie vied.
V posledných rokoch dlhodobo pôsobil na univerzitách v zahraničí, najmä na ázijskom a africkom kontinente. Bol hosťujúcim profesorom predškolskej pedagogiky a pozvaným lektorom na viacerých univerzitách v Indonézii, pracoval v Nepále i v Indii, rozvíja spoluprácu s Keňou.
Napísal viac ako tristo vedeckých, odborných a popularizačných prác, ktoré reprezentujú jeho odborný profil. Ťažiskovými témami, ktorými sa zaoberá, sú vzdelávacia politika, porovnávacia pedagogika, kurikulárny výskum a vývoj
OBSAH
Predhovor
Keď sa Slovensko „učilo“
Riedky sen o „Učiacom sa Slovensku“
„Učiace sa Slovensko“ po druhýkrát
Opona spadla, diváci domov! „Učiace sa Slovensko“ po tretíkrát
„Update Schule“: Ako na to idú Rakúšania
Náš minister školstva je úplne mimo
Škôlky a škôlkari
Ťažký život škôlkara
Odstrihnuté deti
Štát rieši predškolákov zo zlého konca
Druhoradé fakulty
Učitelia pre devätnáste storočie
Učitelia zo zámku
Pandemické impulzy
Ako zmeniť školu po pandémii
Profesia učiteľa koronou veľa získala. Rodičia pochopili, že vyučovanie vyžaduje grif
Škola po pandémii. Ten chaos je neopraviteľný, potrebujeme spraviť hrubú čiaru
Školy po pandémii. „Generálny prepadák“ žiakov – rozhodne nie! Sú lepšie riešenia
Reformný reštart 21
Čo znamená skutočná zmena školských osnov
Keby školám odzvonilo
Školský zákon na Slovensku je zlý od základu, no ani jeho prepracovanie nemusí stačiť
Zmena v základoch. Prečo predĺžiť prvý stupeň základnej školy na päť rokov?
Tvorí osnovy pre školy: V školskom zákone sú komunistické frázy, nový reformný dokument napísať nevieme
Na matematike veľa meniť netreba, vyrovnať sa musíme s občianskou náukou
Proti prúdu
Chybná doktrína „vzdelávania pre 21. storočie“
Kopanec do vzdelávania/Deti plné kompetencií
Z ázijského kontinentu
Indonézsky úsmev
Kartika Jaya – škola náboženskej otvorenosti
Z akademického sveta Indonézie
Čo znamená my v krajine s 300 etnikami
Indonézia: Ako vyzerá život po zemetrasení
Ako vyzerajú voľby v 260-miliónovej krajine
Za vzdelaním do Nepálu. O krajine, kde deti denne putujú do školy a späť aj sedem-osem hodín
Obchodné podmienky
Ďalšie informácie | |
Jazyk | slovenský |
Typ produktu | brožúra |
Počet strán | 208 |
Formát | 12,5 x 19 cm |
Ďalšie informácie
Jazyk | slovenský |
Typ produktu | brožúra |
Počet strán | 208 |
Formát | 12,5 x 19 cm |