Články

VšZP vlani nepredĺžila zmluvy desiatkam jednodňových kliník, čakacie doby sa predlžujú. Komu prospel tento krok?

VšZP vlani nepredĺžila zmluvy desiatkam jednodňových kliník, čakacie doby sa predlžujú. Komu prospel tento krok?
Viac ako desiatku jednodňových kliník zdravotnej starostlivosti zasiahol vlani na jeseň guľový blesk. Štátna Všeobecná zdravotná poisťovňa (VšZP) im zo dňa na deň nepredĺžila zmluvy. Poistenci tak stáli pred rozhodnutím, či si majú hľadať iné zariadenie alebo zákrok zaplatiť z vlastného. 


V koho prospech urobila poisťovňa tento bleskový rez? Pre pacienta alebo silného hráča v zdravotníctve? Asi najhoršie dopadli pacienti z Levíc a okolia. V tomto okresnom meste prišli o zmluvu dve jednodňové kliniky. “Priznám sa úprimne, úplne nás to šokovalo, pretože večer som dostal v mail, že VšZP s nami od druhého dňa ukončuje spoluprácu. Od poistencov sme boli nútení pýtať celú platbu za operačný výkon. Prečo sa to udialo 30. septembra, keď je posledný deň prepoistenia pacientov, si myslím, že si každý vie spraviť vlastný obraz,“ konštatoval majiteľ CS-Salvus v Leviciach Zoltán Csendes. 

Podľa riaditeľa INEKO Dušana Zachara je logické, že poisťovňa chcela tento nepopulárny krok oznámiť čo najneskôr. “Je to potenciálny prípad, že poistenci môžu prestúpiť preto do inej poisťovne. Áno, môžeme sa baviť o etike, ale zo zákonného hľadiska je to v poriadku,“ ozrejmil Zachar.“Ešte v ten večer aj na druhý deň sme kontaktovali krajské riaditeľstvo z Nitry. Bolo nám oznámené, že toto dostali nariadené z generálneho riaditeľstva a oni len preposielali mail ďalej,“ uviedol Csendes.Situáciu ohľadom odzmluvnenia jednodňových kliník Všeobecnou zdravotnou poisťovňou v relácii Reportéri monitorovala redaktorka Ingrid Drozdíková: 


Chýbajúca dostupnosť

"Ústretový krok bol ten, že sme dali poskytovateľom mesiac na to, aby v mesiaci október vykonali plánované operácie v bez limitovom prostredí,“ vyhlásila hovorkyňa VšZP Danka Capáková.“Prvýkrát sme dostali písomné oznámenie o nepokračovaní v zmluvnom vzťahu 30. septembra. Vzhľadom na to, že naša zmluva mala platnosť do 31. decembra, tak sme sa obrátili na pobočku. Ďalší deň sa nám ospravedlnili, urobili to aj písomnou formou. Zrazu tesne pred Vianocami sme dostali to isté písomné oznámenie o ukončení zmluvného vzťahu,“ opísala majiteľka polikliniky SANAT v Leviciach Katarína Hruškovičová. Podľa Csendesových slov sa v okrese Levice momentálne nevykonávajú jednodňové ORL, urologické ani očné operácie. Hruškovičová si myslí, že pacientom bude chýbať dostupnosť všetkých chirurgických odborov. Pri zozname odzmluvnených jednodňoviek lekári skloňujú skupinu Agel, ktorá prevádzkuje sieť nemocníc. Šéf slovenského Agelu Michal Pišoja sa podľa medializovaných informácií stretával s bývalou ministerkou Zuzanou Dolinkovou. Priateľské vzťahy má mať aj s generálnym riaditeľom VšZP Matúšom Jurovýchom. “Nebudeme sa tváriť a nebudeme zastierať, že celý čas sa hovorí o tom, že odzmluvnili kliniky alebo pracoviská tam, kde Agel má svoje nemocnice, kde budú poskytovať podobnú zdravotnú starostlivosť. Ale, samozrejme, nie je to vo všetkých prípadoch takto,“ uviedla predsedníčka Slovenskej asociácie jednodňovej chirurgie Eva Vidová. “Rozhodnutia zdravotných poisťovní o zmluvných vzťahoch s poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti sú výlučne v ich kompetencii. Preto naša spoločnosť nemá na tieto rozhodnutia žiadny vplyv a kategoricky sa ohradzuje proti akýmkoľvek špekuláciám o údajnom prepojení našej spoločnosti so zdravotnými poisťovňami, vrátane VšZP,“ zaznelo v stanovisku spoločnosti Agel.


VšZP je kľúčová poisťovňa

Odzmluvnili očné kliniky v Komárne, Nových Zámkoch, Považskej Bystrici, dve pracoviská v Leviciach a chirurgia v Trenčíne, informovala Vidová.“Odzmluvnených ambulantných poskytovateľov nie je tak veľa, aby sa z toho dal urobiť nejaký koherentný názor, že išlo o zvýhodnenie alebo znevýhodnenie poskytovateľov a že to bolo zvyšné konanie. Ak to tak bolo, tak máme na to rôzne dohľadové regulačné orgány, ktoré môžu konať,“ zhodnotil Zachar.“ Všeobecná zdravotná poisťovňa je kľúčová poisťovňa. Pre každého poskytovateľa má najviac poistencov. Predovšetkým v staršej generácii. Bez tejto poisťovne poskytovatelia veľmi ťažko prežijú,“ vyjadrila sa Vidová. Podľa informácií Reportérov mal Agel záujem odkúpiť podiel v dvoch jednodňovkách. Obe mali ponuku odmietnuť a obom štátna poisťovňa zmluvy nepredĺžila. Jedna z nich sídli v Trenčíne. Druhá je v Leviciach, kde má Agel nemocnicu.“ Zhruba pred dvomi rokmi nás oslovil ich predstaviteľ pán inžinier Pišoja, že rád by s nami spolupracoval, ale formou odkúpenia 51-percentného podielu našej spoločnosti. Zaskočila nás tá otázka a ponúknutá spolupráca,“ prezradila Hruškovičová.“Obchodný model spoločnosti SANAT roky narúšal funkčnosť zdravotného systému v regióne tým, že vykrádal zdravotnícky personál zo štátnych a regionálnych nemocníc na úkor vlastných podnikateľských ambícií. Spomínané stretnutie so zástupcami SANATu sa uskutočnilo na ich podnet pred vyše tromi rokmi, no skončilo bez konkrétneho výstupu a ďalšej komunikácie, čo pani riaditeľka zrejme zámerne zamlčala,“ zaznelo v stanovisku spoločnosti Agel.


Zamestnanci si Agel neprajú

Podľa Hruškovičovej sa dohodli, že sa o nejaký čas znova stretnú. “Stretli sme sa znova, kde sme vysvetlili zástupcovi Agelu, že predsa mám deti a už aj vnúčence a bolo by odo mňa nerozumné v týchto časoch predávať toto zdravotnícke zariadenie,“ povedala. “Bol záujem o odkúpenie našej kliniky, to asi trikrát v rámci iba neformálneho rozhovoru bez oficiálneho jednania k tejto ponuke a výške ceny. Bolo to ešte v lete, teda v dobe, kedy sme nemali ani tušenie, čo sa chystá. Nechcem uviesť konkrétne meno osoby, ale bolo to navrhnuté zo strany Agelu,“ písalo sa v maili zástupcu jednodňovej klinky v Trenčíne. Hruškovičová uviedla, že ambulantní lekári v jej zariadení si neprajú, ak sa jedného dňa rozhodnú zariadenie predať, aby prešlo pod Agel.

“Nepodložené a vyfabulované domnienky o odkupovaní zariadení jednodňovej starostlivosti sú rovnako len tendenčné špekulácie, voči ktorým sa taktiež ostro ohradzujeme,“ reagovala v stanovisku spoločnosť Agel. Hovorkyňa VšZP Danka Capáková odmieta, že by toto odzmluvnenie bolo v prospech skupiny Agel, otázku označila za sugestívnu.


Dôvody nie sú jasné

Dôvody, prečo Všeobecná zdravotná poisťovňa nepredĺžila zmluvu práve týmto poskytovateľom, sú nejasné. Neurobila u nich žiadnu kontrolu. Verejnosť nepozná ani sumu, ktorú ušetrí. “Všeobecná zdravotná poisťovňa, samozrejme, môže mať aj nejaké nápady alebo riešenia na úsporné opatrenia, ale tie by možno mohli ísť skôr do vlastných radov,“ navrhla Vidová. 

Na celkovú úsporu v súvislosti s 12 nezazmluvnenými poskytovateľmi sa podľa Capákovej treba pozerať v širšom kontexte. “Nie iba cez dáta, ale aj na to, že pre nás je prvoradá bezpečnosť pacienta a to, aby pacienti mali zabezpečenú zdravotnú starostlivosť na adekvátnej úrovni,“ vyhlásila hovorkyňa VšZP.“Rokovania boli veľmi náročné. Oni argumentovali s tým, že ide o poskytovateľov, ktorí majú viac úväzkových zamestnancov. Hovorili o nejakých poplatkoch, ktoré sú platené poistencami. Ďalším problémom bolo veľa komplikácií,“ uznal prezident Asociácie súkromných lekárov SR Marián Šóth.


Operačné sály

“Našli sme prípady, kedy sa v rámci poskytovateľov jednodňovej zdravotnej starostlivosti vykonávali v operačných sálach rôzne zákroky. Keď to poviem úplne laicky, raz tam operovali koleno, potom tam operovali oči, na druhý deň prsníky a podobne,“ tvrdila Capáková. Šóth uviedol, že mali poskytovateľov jednodňovej zdravotnej starostlivosti, ktorí tieto tvrdenia jednoznačne vyvrátili. “Bohužiaľ, zdravotná poisťovňa trvala na svojom,“ povedal. “Ak chce niekto vedieť, ako má vyzerať pracovisko jednodňovej zdravotnej starostlivosti, radi ho prevedieme po našom pracovisku. Disponuje dvoma operačnými sálami, každé z nich má vstupný filter. Oddelenie obidvoch sál tvorí uzatvorený systém s membránovým prúdením sterilného vzduchu,“ opísala Hruškovičová. Podľa ministerstva zdravotníctva Kamila Šaška (Hlas-SD) je to vzťah dvoch zmluvných strán medzi poisťovňou a jednodňovou chirurgiou. “Viem, že v prostredí, kedy sú obmedzené aj verejné zdroje by nemali byť neobmedzené prostriedky,“ povedal.


Čakacie doby

Poistenci VšZP si teraz musia hľadať náhradné kliniky alebo nemocnice. Aké sú v nich čakacie doby? “V jednodňových pracoviskách urobíme zhruba 150-tisíc operácií ročne. Dvanásť poskytovateľov odzmluvnili, vo zvyšku zas zaviedli limity. Čakacie doby sa veľmi predlžujú. Dnes už objednávame pacientov úplne bežne na jún, júl, august, september,“ informovala Vidová. “Vôbec nemáme informáciu, že by boli čakacie doby, ktoré sa týkajú poskytovania jednodňovej zdravotnej starostlivosti, aktuálne neprimerané pre našich poistencov. Čakacia doba sa v kontexte toho, čo sa udialo podľa našich dát predlží z 21 na 31 dní,“ oponovala Capáková. “Keď sa bavíme o Nitrianskom kraji, úplne južný región, mnohokrát sú to pacienti, ktorí sú starší z dedín z okolia miest Levice, Komárno a podobne, ktorí ani nevedia po slovensky, majú aj problém s komunikáciou. Im to podľa mňa veľmi vyhovovalo, že môžu byť operovaní práve u týchto poskytovateľov,“ konštatovala Vidová. 

“Môže byť stav, že pacient musí byť za zdravotnou starostlivosťou dopravený možno 100 až 200 kilometrov od svojho bydliska, ale je to to, čo si Slovenská republika môže dovoliť. Akonáhle to pacient neakceptuje a akceptuje dlhšie čakanie, tak to je jeho slobodná voľba,“ uviedol Zachar.


Chýba vyjadrenie ministerstva

Csendes očakával, že ministerstvo k tomu dá nejaké vyjadrenie alebo stanovisko. “Je to poisťovňa, ktorá by mala najlepšie poznať jednak svoj vlastný poistný kmeň a poskytovateľov, ktorých má zazmluvnených tak, aby každý pacient mal najlepšiu a dostupnú zdravotnú starostlivosť,“ vyhlásil minister Šaško. “Ak to nebolo motivované čisto ekonomicky a správne, ale na základe nejakých bočných úmyslov, tak vtedy samozrejme ideálne by to mali vyhodnotiť a penalizovať tú poisťovňu najprv poistenci, tým, že sa prepoistia, keď zistia, že im neposkytuje adekvátnu zdravotnú starostlivosť,“ vyjadril sa Zachar. “Do jednodňovky by sa malo presúvať stále viac pacientov, lebo je to efektívnejšie, lacnejšie, pacienti majú rýchlejší návrat do normálneho života. Nedáva mi to žiadnu logiku, aby sa šetrilo práve na poskytovateľoch jednodňovej zdravotnej starostlivosti a na ich pacientoch,“ dodala na záver Vidová.


Zdroj: SITA (stvr.sk)