Články

Viete, ako vyučuje lenivý učiteľ?

Viete, ako vyučuje lenivý učiteľ?
V škole rozhodne nie sú deti kvôli učiteľom, ale ani nie tak úplne učitelia kvôli deťom. V škole sú žiaci hlavne kvôli sebe, ale učiteľ je tam tiež od toho, aby ich k tejto myšlienke priviedol. Ako na to?

Spôsobov, ako na to, je hneď niekoľko: preniesť zodpovednosť za prácu v triede priamo do rúk žiakov, predvádzať im, ako je výučba spojená s praxou a životom mimo školy, ukazovať im, ako môže byť práca v škole prínosná, zábavná a užitočná. Učiteľ, ktorý žiakov do niečoho núti, sa veľmi vyčerpá, vypáli svoje pohonné hmoty, vyhorí a potom zhasne. Treba využívať tú najlepšiu didaktiku, ktorá šetrí učiteľovi energiu a necháva mu silu koncentrovať sa na tie naozaj dôležité veci.

Didaktika je totiž ako cyklistické preteky: kto ide na konci pelotónu alebo sa vezie v strede poľa, vynaloží oveľa viac sily ako ten, kto je aktívny a snaží sa ísť na špici závodného poľa. A navyše, v cyklistike rovnako ako vo vyučovaní platí: strážiť si čelo didaktických zručností tiež prináša lepšie výsledky!


Výučbové metódy

Je jasnejšie ako východ slnka v Japonsku, že výklad je pre Lenivého učiteľa priamo pohroma. On má hovoriť celú vyučovaciu hodinu a žiaci majú iba počúvať? To je predsa úplne zle!

Aby v triede pracovali žiaci, treba im ponúknuť dobrú vzdelávaciu príležitosť: zábavnú a príťažlivú aktivitu. Čím bude zábavnejšia a príťažlivejšia, tým lepšie budú žiaci pracovať a tým väčšie množstvo sa ich zapojí. Je priamo v životnom záujme Lenivého učiteľa, aby jeho výučba bola pre žiakov čo najlákavejšia!

A čo je na tom vôbec najlepšie? Že ak bude príťažlivá a zapojí žiakov do práce, naučí ich toho najviac a budú sa výrazne zlepšovať. Všetci. A potom môžu dostávať náročnejšie a pestrejšie úlohy, ktoré opäť odoberú zbytočnú prácu učiteľovi.

Je tiež isté, že zábavná aktivita prináša dobrú atmosféru, ktorá posilní priaznivú klímu v triede. Žiaci sa pri nej k sebe a učiteľovi správajú prívetivo, prevláda radosť z učenia a práce: bez toho, aby žiaci vedeli, že pracujú a učia sa, lebo pre nich je to hra. Učiteľ sa potom z podobnej hodiny nabíja a pozitívne naladí do ďalšej práce. Aká je to zmena proti frontálnemu učiteľovi, ktorý sa v rovnakej triede trápi a všetko ho stojí veľa námahy a energie!

Byť učiteľom podporujúcim motivátorom a moderátorom aktivít alebo učiteľom dozorcom nútených prác je práve len v kvalite výučby, dobrej didaktike.

Kvalitný učiteľ sa v triede nabíja pre veci, zlý učiteľ sa v triede vybíja – a pretože nemá energiu, aj ostatné povinnosti v škole ho otravujú a vyčerpávajú. Lebo keď majú žiaci učiteľa radi pre jeho dobrú výučbu, správajú sa k nemu inak aj pri dozoroch počas prestávok, výletov, exkurzií a pod. Takýto učiteľ si užíva výhody svojej autority pri riešení disciplinárnych problémov a vymáhaní pravidiel. Jeho tresty platia, sú nespochybniteľné a žiaci ich chápu ako zaslúžené a pomáhajúce. Zlý pedagóg to má ťažké, jeho tresty sú známkou cti pre tých, ktorí ich dostali. Bojovali predsa za celú triedu! Ale učiteľ by nemal bojovať so svojimi žiakmi ani ich do niečoho nútiť.


Vzájomné učenie

Síce zjednodušený, ale často používaný a v rôznych variantoch citovaný príklad hovorí o tom, že v nás zanecháva stopu:

10 % z toho, čo počujeme;

20 % z toho, čo vidíme;

30 % z toho, čo vidíme a počujeme;

40 % z toho, o čom diskutujeme;

80 % z toho, čo priamo prežijeme alebo urobíme;

90% z toho, čo sa pokúsime naučiť druhých.


Z tohto pohľadu je úplne zrejmé, že najmenej efektívnou metódou je výklad a najúčinnejším spôsobom je vzájomné učenie žiakov. Ak je príležitosť, je lepšie žiakov nechať hovoriť, vysvetľovať, objasňovať. Na túto príležitosť ale Lenivý učiteľ nečaká, sám ju aktívne vytvára. Metódy vzájomného učenia nespadnú do triedy na padáku, treba ich nachystať a v triede realizovať.

Posilňujú totiž početné zručnosti a v podstate neexistuje učivo, kde by sme ich nemohli využiť. Akonáhle sa žiaci mnohé spôsoby vzájomného učenia naučia a spoznajú jeho výhody, odmena pre Lenivého učiteľa je sladká!


Výhody vzájomného učenia sú najmä:

1. Prenecháva žiakom dôležitú úlohu vo vzdelávaní, vedie k podpore ich zodpovednosti a tá okrem iného motivuje.

2. Tieto aktivity zlepšujú ich komunikačné zručnosti.

3. Zlepšujú sa vzťahy v triede, súdržnosť žiakov a ďalšie zložky triednej klímy.

4. Triedna klíma zlepšuje aj rolu učiteľa, ktorý je takto vo vítanej úlohe obyčajného moderátora aktivity a jeho mocenská rola ustupuje do pozadia.

5. Žiaci hovoria na rovnakej komunikačnej úrovni, lepšie si rozumejú vzájomne než často zložité reči učiteľa plné odborných výrazov. Učivo sa teda preberie na inej úrovni.

6. Žiaci poznajú rôzne mnemotechnické pomôcky, finty, zjednodušenie a skratky, ktoré učiteľ nepozná alebo ich dávno zabudol a ktoré im pomáhajú.

7. Vzájomné učenie posilňuje individuálny prístup a často automaticky diferencuje obtiažnosť vo vzájomne sa učiaci skupine.

8. Pri dobrej metóde vzájomného učenia sa zapájajú všetci alebo veľká väčšina žiakov.

9. Vzájomné učenie má často charakter individuálneho učenia, často dochádza k heuréka efektu („No jo, teraz už to chápem!“).


Úryvok z knihy Líný učitel: Kroky k moderní a efektivní výuce


TIP PRE UČITEĽOV

To najdôležitejšie a najpraktickejšie z celej vzdelávacej stratégie Líneho učitele.


Kniha obsahuje to najdôležitejšie a najpraktickejšie z celej vzdelávacej stratégie Líneho učitele. Ide o súbor textov z troch dielov Líných učitelov, ktoré postupne vyšli s podtituly „Jak učit dobře a efektivně“, „Cesta pedagogického hrdiny“ a „Kompas moderního učitele“.

Najdôležitejšie myšlienky navyše pre slovenských čitateľov doplnil aj o časti z aktuálne pripravovanej knihy Líný učitel: vše o školním hodnocení. Verí, že učitelia na Slovensku nájdu inšpiráciu, ktorá pomôže obohatiť ich učiteľskú filozofiu a doplniť pedagogické nástroje.

„Cieľom tejto publikácie je ponúknuť čitateľovi myšlienky, ktoré by mohli pomôcť v jeho neľahkej profesii učiteľa. Rád by som, aby každého učiteľa jeho práca bavila, aby svojim žiakom priniesol radosť i múdrosť a aby energia, ktorú do svojej činnosti vkladá, sa mu vrchovate vracala.“

(Mgr. Robert Čapek, Ph.D.) 


Všetky brožúry venované stratégii Líneho učitele si môžete objednať TU