Články

Nerobme z pandémie pred deťmi strašiaka

Nerobme z pandémie pred deťmi strašiaka
Aktuálna téma pandémie koronavírusu rezonuje v spoločnosti už druhý rok. Dospelí si o nej vedia prečítať. Ale čo deti? Ako im zrozumiteľne vysvetliť, čo sa okolo nás deje? Ako sa dá s deťmi rozprávať na tému koronavírus a ako aj tých najmenších naučiť brániť sa proti chorobám?

Detskí psychológovia sa zhodujú v dvoch základných pravidlách. Prvé tkvie v tom, že s deťmi sa treba najmä veľa a primerane veku rozprávať. Každé dieťa je iné a na situáciu, ktorá momentálne ovláda celú spoločnosť, každé reaguje inak. Niektoré deti sú flegmatické a situáciu berú ako oživenie bežnej rutiny. U iných sa naopak môžu prejaviť pocity úzkosti a strachu. Rodič svoje dieťa pozná najlepšie a vie ako k nemu pristupovať. Inak sa treba o epidémii rozprávať s päťročným dieťaťom a inak s tínedžerom. Deti vnímajú všetko, čo sa okolo nich deje oveľa citlivejšie ako dospelí a kladú množstvo otázok.

Nevyvolávať zbytočnú paniku. Tak znie druhé odporúčanie detských psychológov. Rodičia by si mali uvedomiť, že nie je hanbou priznať si, že ani oni nepoznajú odpovede na všetko. Pocit istoty, ktoré dieťa v osobe rodiča má, je tiež veľmi dôležitý.


Dvaja noví pomocníci

Otvorený rozhovor s deťmi a primeraná komunikácia sa teda ukazujú byť najlepšou cestou, ako zabezpečiť, aby deti neprepadávali počas pandémie panike. Práve s týmto zámerom na pomoc rodičom a ich deťom prichádzajú naozaj originálne pracovné zošity Filipko a zatvorená škôlka (pre škôlkarov) a Filip a zatvorená škola (pre školákov), ktoré detským jazykom a bez zbytočného zveličovania vysvetľujú aj tým najmenším všetko, čo s koronakrízou a chorobami súvisí.

V pracovnom zošite Filipko a zatvorená škôlka sa vďaka príbehu o malom chlapčekovi deti dozvedia, ako sa možno pred vírusom chrániť, aké je dôležité dodržiavať hygienu, prečo sme museli všetci ostať doma, aké sú príznaky napríklad aj chrípky, prečo jesť vitamíny a prečo je dôležité očkovanie proti ochoreniu Covid-19. „Pracovný zošit ponúka malým škôlkarom množstvo vyfarbovania, zábavných a tvorivých úloh, aj úloh na doplnenie. Každá kapitola opisuje komunikáciu Filipka na tému koronavírus vždy s inou osobou. Časť Čo už viem? sumarizuje poznatky o koronavíruse z prečítaného textu, a tvorivé úlohy na kreslenie nájdu deti v časti Kreslíme s Filipkom,“ predstavila novinku Mgr. Mira Bianchi Schrimpelová, konateľka odborného nakladateľstva RAABE Slovensko, v ktorom pracovné zošity vznikli. Ako dodala: „Doplňovačky a hľadanie riešení sú pre deti pripravené v časti Riešime úlohy s Filipkom, kde rozvíjajú grafomotoriku, pozornosť, učia sa tvary, písmená či číslice. Filipko a zatvorená škôlka tak rozvíja u detí aj kreslenie, vyfarbovanie, dostávajú priestor na vlastnú kreativitu a rozvíjajú predčitateľskú gramotnosť.“


Pracovný zošit Filip a zatvorená škola je určený deťom prvého stupňa základných škôl. Jeho hlavnou postavou je školák Filip, ktorý kladie odborníkovi z lekárskeho prostredia otázky na tému pandémie. Školáci sa tak dozvedia aj to, prečo je koronavírus nákazlivejší ako chrípka, čo je imunita, prečo sú starí rodičia riziková skupina počas pandémie a ako nás môže očkovanie ochrániť.


Oba pracovné zošity sú užitočnou pomôckou pre rodičov a najbližšiu rodinu škôlkarov či menších školákov na vysvetlenie nových situácií a javov v pandemickej situácii. Podporujú komunikáciu v rodine, posilňujú vzťah medzi rodičmi a dieťaťom a podávajú pomocnú ruku v boji proti strachu z nového, ktorý deti často nevedia vyjadriť či pomenovať.