Články

Viete, ako naučiť dieťa správne sa orientovať v priestore?

Viete, ako naučiť dieťa správne sa orientovať v priestore?
V predškolskom veku by sa malo zrakové vnímanie rozvinúť u dieťaťa do takej miery, aby na začiatku povinnej školskej dochádzky bolo schopné začať sa učiť čítať, písať a počítať. Nie vždy tomu tak je. V nasledujúcom článku Vám poradíme, ako trénovať s deťmi rozlišovanie pojmov hore-dole, pred-za, nad-pod…


Najčastejšie problémy

Dieťa s deficitmi v zrakovom vnímaní môže mať v škole problémy pri čítaní písmen a číslic: b — d, 6 — 9. Má problém pri orientácii na tabuli, ale aj na čítanej stránke, môže mať problém orientovať sa na číselnej osi, problém pracovať so slepou mapou, problém so správnym zápisom úloh, nedokáže vnímať malé odliš- nosti, osvojovanie písmen a číslic je zdĺhavé, zle ukladá do pamäti tvary písmen, ale napríklad aj vzorce, môže mať problém aj v telesnej výchove pri orientácii v priestore a množstvo iných problémov vyplývajúcich z tohto deficitu.


Možné spôsoby nápravy

Zrakové vnímanie sa často spája s pracovnými listami, ktoré je dobré využívať hlavne v predškolskom veku. Rovnako účinne ho však môžete rozvíjať aj pri bežných činnostiach. Pozorovanie prírody, zmien v prírode, sledovanie a opisovanie toho, čo vidíme na prechádzke, má obrovský význam a netreba tieto možno bežné aktivity podceňovať.


Keď sa neorientuje v priestore

Dieťa má problém v orientácii ako takej. Nevie sa orientovať v pracovnom liste, nerozumie pojmom hore, dole, nad, pod a pod. Nevie s týmito pojmami narábať. Môže mať problém v odhade vzdialenosti, ale aj času. Pri kreslení si nevie rozvrhnúť obrázok.


TIP: Nácvik orientácie prebieha v súvislosti s vývinom. Najskôr nacvičujte vertikálnu rovinu — pojmy hore a dole. Potom pridávajte pojmy vpredu a vzadu a až nakoniec pojmy vpravo a vľavo — horizontálnu rovinu. Je potrebné zaradiť do nácviku pojmy nad, pod, pred, za, hneď pred, hneď za, medzi, ale tiež prvý, posledný, nasledujúci, predposledný atď. Tiež je dôležité pracovať s pojmami bližšie, ďalej, šikmo, rovno, blízko, ďaleko. 


Schopnosť orientácie v priestore je úzko spätá s rozvojom predmatematických schopností. Deficit alebo nezrelosť tejto schopnosti môže ovplyvniť matematické predstavy dieťaťa a celkovo jeho výkon v matematike, ale aj v iných predmetoch.


TIP: Najprv cvičte s deťmi orientáciu v makropriestore (byt, dom, trieda) a až následne v mikropriestore (na obrázku alebo na malej ploche).


Hry na nácvik v makropriestore:

Hra „Teplo, teplejšie, horí“ — dieťa hľadá nejaký predmet a podľa toho, či sa k nemu približuje alebo sa od neho odďaľuje, komentujeme jeho pohyb: teplo, teplejšie, zima a pod.

Dieťa umiestňuje predmety podľa toho, čo im povieme — pod stoličku, na stôl a pod.


Hry na nácvik v mikropriestore:

Hra na dopravnom koberci — dieťa pohybuje na koberci autíčkom podľa pokynov.


Hra s predmetmi na malej ploche — podľa pokynov dieťa ukladá obrázky — kačku polož hore, pod kačku polož mačičku a podobne.


Cvičenie orientácie na obrázku — čo je hore, čo je dole, čo je pod knihou, čo je nad hviezdou, ktorý obrázok je medzi nožnicami a knihou a pod.

 

Bludiská — rôzne typy — platí zásada postupu od jednoduchších k zložitejším.

 

Kde je vpravo? Kde je vľavo?

Nácvik schopnosti pravoľavej orientácie patrí k najťažším nácvikom. Prejavuje sa u detí neschopnosťou rozoznať pravú a ľavú ruku, má vplyv aj na orientáciu v priestore.


TIP: Začnite s nácvikom pravoľavej orientácie na vlastnom tele. Začnite rukami a potom ostatnými časťami tela a telom celkovo (na ktorej strane máš nápis na tričku a pod.). Deťom môžeme pomôcť tým, že počas nácviku na pravú ruku dáme nejaký náramok alebo nálepku. Následne nacvičujeme určovanie predmetov po našej pravej a ľavej strane.


Námety na hry:

Výbornou pomôckou je napríklad pexeso, ktoré je založené na hľadaní stranovo otočených obrázkov — pravá ruka — ľavá ruka, dom s komínom napravo — dom s komínom naľavo a pod.


DOLEŽITÉ: Schopnosť určovať pravú a ľavú stranu na osobe oproti sa rozvíja až v školskom veku. Je úplne normálne, ak deti predškolského veku opakujú naše pohyby zrkadlovo.


Ďalšie aktivity na precvičovanie schopností orientácie nájdete aj v pracovných zošitoch Kuliferdo – súbor 8 pracovných zošitov na rozvoj školskej zrelosti pre deti v MŠ a Kuliferdo – súbor 7 pracovných zošitov pre žiakov 1. až 4. ročníka ZŠ so špecifickými poruchami učenia.