Články
Vieme, ako pomôcť žiakom s poruchami učenia
Univerzálne metódy a odporúčania, ktoré by pomohli všetkým deťom s poruchami učenia, neexistujú, lebo každé dieťa má individuálne vzorce narušenia schopností. Prax však potvrdila, že základom úspechu je pozitívna motivácia, teda neukazovať dieťaťu, čo nevie, ale stavať na tom, čo dokáže. Dôležité je tiež postupovať individuálnym tempom — spomalene.
- Umožnime dieťaťu, aby si zručnosti v písaní správne osvojilo a dostatočne precvičilo.
- Nepridávajme mu ťažšie typy úloh, pokiaľ nemá osvojené učivo na nižšej úrovni.
- Ak niektoré písmeno nevie správne napísať izolovane, nepoužívame pri opise, prepise a diktáte slová, v ktorých sa vyskytuje.
Tieto rady považujú odborníci za kľúčové pri rozvíjaní špecifických funkcií žiakov.
Na úvod si vysvetlime základné pojmy
Dysgrafia je vývinová porucha, ktorá postihuje grafický, písomný prejav, úpravua osvojovanie si tvarov grafém.
Dysortografia je vývinová porucha pravopisu, pri ktorej ide o narušenú, obmedzenú schopnosť osvojiť si gramatické pravidlá a správne ich uplatniť v písaní.
— Prejavuje sa chybovosťou v špecifických ortografických javoch, ale sekundárne je tiež jednou z príčin neschopnosti aplikovať gramatické pravidlá.
— Vzniká na podklade poruchy fonematického sluchu, je narušená sluchová percepcia (sluchové rozlišovanie, analýza a syntéza, sluchová pamäť, problematické býva vnímanie rytmu a schopnosť jeho reprodukcie), ale aj rečové ťažkosti ( špecifické poruchy reči).
— Deti s dysortografiou mávajú často slabší jazykový cit.
— Táto porucha môže byť sprevádzaná dyslexiou, ale aj špecifickou poruchou reči, t. j. artikulačnou neobratnosťou.
Pre žiaka s oslabením v písomnom prejave je typické, že má ochabnuté, nespevnené svalstvo rúk a zvýšené svalové napätie. Má neuvoľnené predlaktie, zápästie, prsty i celú ruku. Pohyby pri písaní sú kŕčovité, nepresné, rozsah pohybov býva menší, s rastúcou záťažou stúpa únava a kvalita pohybov sa ešte zhoršuje.
Samotný proces písania vyčerpáva dysgrafikovu kapacitu koncentrácie pozornosti tak, že už nie je schopný plne sa sústrediť na obsahovú a gramatickú stránku písomného prejavu. Prevaha ťažkostí však zostáva v narušení úrovne jemnej motoriky.
Žiaci s dysgrafiou majú problémy s osvojovaním, zapamätaním a pohotovým vybavovaním písmen (často aj vo vyšších ročníkoch), prevodom tlačených písmen na písané, neúhľadnosťou a nečitateľnosťou písma aj napriek tomu, že majú dostatok času na písanie a venujú mu dostatočnú pozornosť.
Dysgrafické prejavy chýb sú:
- nedokonale osvojená abeceda (žiak nevie napísať všetky písmená),
- ťažkosti pri priraďovaní príslušného písmena k hláske,
- výmena písmen (tvarovo podobných; b — d, p — b, m — n, k – h, p — j, a – e, s – z, akusticky ťažšie rozlíšiteľných; h — ch, tvrdých a mäkkých hlások; t — ť, n — ň),
- vynechávanie písmen (ket — kvet),
- výmena písmen z hľadiska miesta v slove (vcere — vrece),
- nedostatky v čítaní prenesené do písania (zle prečítané — zle napísané),
- chyby vyplývajúce z chybnej výslovnosti hlások (chybne vyslovené — chybne napísané),
- chyby vyplývajúce z nedostatočnej pozornosti,
- nedostatky v písaní z estetického hľadiska (tvar, veľkosť, pravidelnosť písmen).
Žiak s dysortografiou má problémy s poruchou zrakového vnímania, s poruchou sluchového vnímania — nedostatočná sluchová analýza a syntéza, s poruchou vo vývine grafomotoriky.
Dysortografické prejavy chýb sú:
- vynechávanie písmen, slabík a slov,
- pridávanie písmen (vkladanie samohlások do spoluhláskových skupín),
- prehadzovanie písmen a slabík v slovách (tzv. kinetické inverzie),
- zámeny písmen, ktorých fonémy sú akusticky podobné, napr. s – z, d — t, b — p, š — ž, ď — ť, h — ch atď.,
Problémy dysgrafika
- nerozlišovanie a zámena mäkkých a tvrdých slabík dy — di, ty — ti, ny — ni,
- nesprávne písanie mäkkých slabík di, ti, ni, li, de, te, ne, le — s mäkčeňom,
- nedodržiavanie hraníc slov,
- komolenie slov,
- nediskriminovanie dĺžky samohlások,
- zlyhávanie v slovách so spoluhláskovými skupinami,
- nezvládnutá analýza a syntéza slov.
Odporúčania pre pedagóga pri práci so žiakom s dysgrafiou a dysortografiou:
- dbať na správne sedenie žiaka,
- zabezpečiť správne držanie písacej potreby, používať napr. násadku na držanie pera,
- podľa potreby zaraďovať uvoľňovacie cviky,
- používať podložku na správny sklon písma,
- prejavovať zhovievavosť pri hodnotení písma zvlášť pri písmenách nedokonalých tvarov, smeru a rozdielnej výšky,
- nenútiť žiaka do dlhého prepisovania alebo dopisovania toho, čo nestihol vypracovať,
- tolerovať pracovné tempo,
- nehodnotiť chyby v písomnom prejave, ale obsahovú stránku odpovede,
- pri diktovanom texte umožniť žiakovi napísať len to, čo stihne (napr. vynechá každú druhú vetu),
- využívať gramatickú tabuľku, napr. na rozlíšenie tvrdých a mäkkých spoluhlások, vybraných slov,
- poskytnúť dlhší čas na kontrolu, napr. žiakovi s dysgrafiou vziať zošit ako poslednému,
- chyby neopravovať červenou,
- umožniť žiakovi precvičenie diktátu doma,
- voliť takú formu skúšania, aby stačila len krátka slovná odpoveď,
- tolerantne hodnotiť chyby vzniknuté z nedostatku času (diakritické znamienka, zámeny písmen),
- zaviesť zošit evidencie chybných slov (predpísať slovo, ktoré doma žiak precvičuje, a tak ho fixuje),
- umožniť pri prepise tiché predšepkávanie si jednotlivých hlások (rozvíjať zrakovú a sluchovú syntézu),
- kombinovať prepis s doplňovacím cvičením,
- uprednostňovať formu ústneho skúšania, v písomnom prejave voliť formu doplňovačiek,
- umožniť písať tlačeným písmom, používať počítač,
- pri výučbe cudzieho jazyka využívať učenie pomocou fráz a konverzačných zručností,
- netrvať na úplnom a presnom naučení gramatických pravidiel,
- vytýčiť nosnú štruktúru a pojmy učiva,
- pri samostatnej reprodukcii naučeného učiva využívať pomocné otázky,
- využívať kompenzačné pomôcky a špecifické postupy, napr.:
Pri dysgrafii treba žiakovi umožniť:
- písať tlačeným písmom,
- písať na počítači — notebooku,
- používať obrázkovú abecedu, tabuľku s písmenami,
- využívať pripravené poznámky (žiak dopisuje iba niektoré slová),
- kopírovať poznámky a pod.
Pri dysortografii mu treba umožniť používať:
- dysortografické tabuľky — farebné odlíšenie hlások, slabík, gramatických pravidiel,
- pri písaní na počítači korekciu gramatiky a pod.
Špecifiká vzdelávania žiakov s vývinovými poruchami učenia sú uvedené v Štátnom vzdelávacom programe pre žiakov s vývinovými poruchami učenia, ktorý schválilo MŠVVaŠ SR pod číslom 2016‑14 674/20281:15‑10F0 s platnosťou od 01. 09. 2016.
Čítanie a písanie sú základným prostriedkom vzdelávania. Ich nedostatočné zvládnutie (najmä čítania) obmedzuje prísun informácií. Pokiaľ dieťa nemá kvalitnú odbornú starostlivosť a náhradné formy vzdelávania, začína zaostávať vo vedomostiach za ostatnými žiakmi. To všetko sa negatívne odráža na jeho hodnotení a klasifikácii, čo nezodpovedá reálnym schopnostiam dieťaťa.
NOVINKA Z RAABE NA POMOC DEŤOM S DYSGRAFIOU, DYSLEXIOU aj DYSORTOGRAFIOU
KULIFERDO – SLOHOVÉ CVIČENIA
V pracovnom zošite KULIFERDO – Slohové cvičenia pre žiakov 1. až 4. ročníka ZŠ na rozvíjanie špecifických funkcií nájdete inšpiráciu pre prácu so žiakmi s poruchami učenia (dyslexia, dysortografia, dysgrafia) a s poruchou pozornosti.
Pracovný zošit KULIFERDO – Slohové cvičenia je určený na precvičovanie a upevňovanie učiva zo slohovej zložky slovenského jazyka na 1. stupni ZŠ pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami.
Pracovný zošit je vhodným materiálom na prácu s deťmi so špecifickými výchovno-vzdelávacími potrebami a prináša:
• návod pre učiteľov, ako v škole čo najľahšie pracovať s deťmi s poruchami učenia a pozornosti,
• vhodné pracovné materiály na prácu s deťmi s poruchami učenia a pozornosti i pre špeciálnych pedagógov,
• obsah pracovného zošita zameraný rozvoj zručnosti písania a tvorby krátkych textov v slovenskom jazyku,
• pracovné listy rôznych stupňov náročnosti, využiteľné na hodinách slovenského jazyka.