Články
Učí sa vám ťažko ochrana života a zdravia? Už nebude!
Ochrana človeka a zdravia (OŽZ) sa v základných školách realizuje prostredníctvom jednotlivých učebných predmetov ako aj samostatných organizačných foriem vyučovania – účelových cvičení.
Obsah učiva prierezovej témy je povinný každý učiteľ zakomponovať do svojho tematického výchovno-vzdelávacieho plánu. Na trhu takto spracované témy v jednej publikácii pre túto prierezovú tému Ochrana života a zdravia neboli až doteraz dostupné. Všetky tieto zručnosti museli teda učitelia na základných školách realizovať prácnym vyhľadávaním informácií z rôznych zdrojov – až doteraz. V odbornom nakladateľstve RAABE aktuálne vychádza odborná publikácia, ktorá uľahčuje učiteľom prípravu na vyučovanie s využitím prierezovej témy Ochrana života a zdravia podľa ročníkov a jednotlivých predmetov. Je určená pre učiteľov 1. – 9. ročníka ZŠ a je spracovaná podľa Inovovaného ŠVP pre základné školy.
Brožúra ich zorientuje v danej problematike a na svojom vyučovacom predmete: slovenský jazyk a literatúra, dejepis, prírodoveda, geografia, vlastiveda, občianska náuka, fyzika, etická výchova, chémia, matematika, biológia, informatika, pracovné vyučovanie, informatická výchova, telesná a športová výchova, technika a výtvarná výchova.
Ochrana života človeka a jeho zdravia integruje postoje, vedomosti a zručnosti žiakov zamerané na ochranu života a zdravia v mimoriadnych situáciách. Podobne pri pobyte a pohybe v prírode, ktoré môžu vzniknúť vplyvom nepredvídaných skutočností ohrozujúcich človeka a jeho okolie. Snahou je pripraviť každého jednotlivca na život v prostredí, v ktorom sa nachádza. Nevyhnutným predpokladom k tomu je neustále poznávanie prostredia prostredníctvom pohybu a pobytu v prírode. Prierezová téma sa zameriava na zvládnutie situácií vzniknutých vplyvom priemyselných a ekologických havárií, dopravnými nehodami, živelnými pohromami a prírodnými katastrofami. Zároveň napomáha zvládnuť nevhodné podmienky v situáciách vzniknutých pôsobením cudzej moci, terorizmom voči občanom nášho štátu. U žiakov by sa mal formovať vzťah k problematike ochrany svojho zdravia a života, tiež zdravia a života iných ľudí. K tomu je potrebné poskytnúť žiakom teoretické vedomosti, praktické poznatky, pomôcť im osvojiť si vedomosti a zručnosti v sebaochrane. Vyškoliť ich v poskytovaní pomoci iným v prípade ohrozenia zdravia a života, rozvinúť morálne vlastnosti žiakov, tvoriace základ vlasteneckého a národného cítenia, formovať predpoklady na dosiahnutie vyššej telesnej zdatnosti a celkovej odolnosti organizmu na fyzickú a psychickú záťaž náročných životných situácií.
Odborná publikácia ponúka témy:
• Riešenie mimoriadnych situácií.
• Zdravotnú prípravu.
• Pohyb a pobyt v prírode.
„Okrem 15 základných tém, ktoré možno využiť aj v povinných predmetoch a predovšetkým v samostatných organizačných formách vyučovania – didaktických hier a účelových cvičeniach, je v tejto pomôcke aj množstvo praktických cvičení. Posledná kapitola obsahuje doplnkové branné hry, v ktorých si môžu žiaci prakticky precvičovať nadobudnuté vedomosti hrou. Učiteľ si vyberá témy, veku primeraný obsah a náročnosť úloh a praktických cvičení, ktoré najlepšie zodpovedajú výchovnému cieľu, technickým možnostiam, materiálovému zabezpečeniu a potrebám žiakov,“ predstavila novinku Mgr. Mira Schrimpelová Bianchi, konateľka RAABE Slovensko.