Články

Učitelia si vyskúšali rolu žiakov

Učitelia si vyskúšali rolu žiakov
Žijeme vo svete, ktorý je neprehľadný a prehustený informáciami. Preto je mimoriadne dôležité, aby sme mali trpezlivosť a dokázali oddeliť pravdivé a nepravdivé informácie. A ešte dôležitejšie je, aby sme to naučili aj deti a mladých. Toto poznanie im umožní získať väčší odstup a nezávislosť. 

S týmto zámerom zrealizovalo v októbri odborné nakladateľstvo RAABE Slovensko sériu bezplatných školení pre učiteľov základných škôl v deviatich mestách Slovenska. 

Cieľom školení bolo rozvíjanie kritického myslenia mladých (nielen) v online svete. Účastníci školení  sa dozvedeli ako:

naučiť mladých rozpoznávať mediálnu manipuláciu,

naučiť analyzovať a odhaliť konšpiratívne správy,

ich naučiť brániť sa neprimeranému správaniu na sociálnych sieťach,

ich naučiť, aby správne reagovali na kyberšikanu a online zneužívanie.

Pod názvom Naučte ich brániť sa! sa viac ako 200 učiteľov dejepisu, občianskej náuky a etickej výchovy vďaka lektorovi Mgr. Michalovi Malíkovi dostalo ku konkrétnym tipom, ako prepájať dejepisné témy s aktuálnymi problémami, ako je šírenie propagandy, konšpirácií a hoaxov. „Učiteľov zaujala téma a jej spracovanie, keď si formou cvičení mohli vyskúšať prácu žiakov, a často prišli na to že premýšľajú rovnako. Veľmi ocenili konkrétne tipy na vyrovnávanie sa s problémovými fenoménmi napríklad stalkingu, internetového trolovania či klamlivej reklamy, rozobrané na situáciách, ktoré sa môžu prihodiť ktorémukoľvek žiakovi. Prostredníctvom konkrétnych aktivít sami videli, ako nám pri pozorovaní jednej veci môže uniknúť množstvo iných,“ priblížila prácu učiteľov v rámci školení Mgr. Elena Šikulová, manažérka projektov v oblasti školstva, výchovy a vzdelávania v odbornom nakladateľstve RAABE Slovensko.

Ako dodala, „učitelia ocenili, že im ponúkame materiál, ktorý je vypracovaný komplexne. Okrem teórie žiakom prináša aj množstvo cvičení, konkrétne linky na stránky, obrázky, čím veľmi uľahčuje prípravu učiteľa na vyučovanie aj samotný priebeh vyučovanie. Lektor ukázal učiteľom, ako pri nedostatku času čo najšikovnejšie odučiť zaujímavú hodinu.“