Články
RAABE koordinátorom medzinárodného projektu Erasmus+ na podporu manažérskych zručností riaditeľov škôl
Odborné nakladateľstvo Dr. Josef RAABE Slovensko získalo grant na medzinárodný projekt v rámci programu Erasmus+ pre oblasť vzdelávania a odbornej prípravy. Projekt s názvom LEADERSHIP ACADEMY sa začína realizovať v máji 2022 a bude trvať 36 mesiacov.
„Manažérske zručnosti riaditeľa školy sú jedným z hlavných kritérií hodnotenia kvality školy. Vzhľadom na to, že kvalite škôl sa dnes venuje veľká pozornosť a do jej hodnotenia veľkým podielom spadá práve riadenie školy, je nevyhnutné zdokonaľovať oblasť manažérskych zručností riaditeľov našich škôl,“ hovorí o východiskách projektu Mgr. Mira Bianchi Schrimpelová, konateľka RAABE Slovensko – hlavného koordinátora projektu. Ako dodáva: „Jednou zo základných funkcií manažmentu školy je organizovanie, ktoré môžeme zjednodušene definovať ako deľbu práce a delegovanie právomocí a zodpovednosti s cieľom dosiahnuť spoločný cieľ. Hlavným cieľom projektu LEADERSHIP ACADEMY preto bude podporiť manažérske zručnosti riaditeľov škôl, aby vedeli rozdeľovať svojim zamestnancom úlohy a naplno využívali ľudský potenciál každého jedného člena svojho pedagogického zboru.“
Partneri projektu
Projekt LEADERSHIP ACADEMY je zameraný na riaditeľov základných škôl. Pod vedením RAABE Slovensko budú v rámci projektu spolupracovať ďalší partneri z troch krajín: zo Slovenska, z Česka a z Bulharska:
• Odborné nakladateľstvo Dr. Josef Raabe Slovensko (Slovensko)
• Združenie základných škôl Slovenska (Slovensko)
• CHAT, s. r. o. (Slovensko)
• Asociace ředitelu základních škol České republiky (Česko)
• Ředitelská akademie, s. r. o. (Česko)
• AdminSoft LTd (Bulharsko)
• Union of Employers in the Public Education System in Bulgaria (Bulharsko)
Ciele projektu
• Cieľom je naučiť riaditeľov základných škôl aplikovať proces delegovania v školách.
• Pripraviť riaditeľov na aktívny prístup k delegovaniu tak, aby napr. nemali strach z nahradenia vlastnej osoby. Presvedčiť ich o tom, aby chceli delegovať.
• Cieľom je efektívne využívanie potenciálu zamestnancov školy a tým prispievanie k rozvoju ich schopností a zručností. Výsledkom by mal byť riaditeľ, ktorý bude vedieť vymedziť konkrétnu zodpovednosť a právomoci, riaditeľ, ktorý sa dokáže vzdať niektorých svojich činností a stratiť nad nimi kontrolu.
• Cieľom je, aby riaditeľ získal viac času a mal dostatočný priestor venovať sa tvorbe vízií, koncepcií a stratégií vzdelávania v škole, teda úlohám, ktoré sú výhradne v jeho kompetencii, a aby získal čas na svoj profesijný rozvoj.
• Cieľom je, aby nedochádzalo k preťažovaniu riaditeľov škôl, aby sa cítili komfortne vo svojej pozícii, bez pocitu časového stresu.
• Cieľom je, aby bol riaditeľ zastupiteľný a vedel sa spoľahnúť na to, že škola bude fungovať aj bez jeho prítomnosti. Výsledkom by mal byť riaditeľ, ktorý chce, aby sa v škole budoval ďalší článok riadenia, ktorý rozšíri štruktúru školy, riaditeľ, ktorý je zmierený s ďalším vedúcim zamestnancom, ktorý sa bude s ním deliť o riadenie školy a vedenie zamestnancov.
Výstupy projektu
• Vytvorenie metodiky pre riaditeľov škôl na základe najlepších skúseností z praxe (videá, pracovné materiály, e-booky, návody na implementáciu)
• Vytvorenie online platformy s upravenou metodikou, online kurzom a databázou koučov, kde si každé vedenie školy môže zvoliť svojho kouča
• Organizovanie workshopov
Prečo je pre riaditeľov dôležité naučiť sa správne delegovať?
Zvládnutý proces delegovania má pre riaditeľa školy viacero významov a plní tieto ciele:
• Efektívne využívanie času. Pokiaľ riaditeľ dokáže úlohy správne delegovať, získava časový priestor na realizáciu koncepčných a strategických zámerov školy, ktoré sú výhradne v jeho kompetencii, a zároveň získava priestor na pedagogické riadenie školy.
• Možnosť rozvíjať schopnosti riaditeľa školy. Ušetrením času sa môže riaditeľ venovať náročnejším úlohám, ktoré si vyžadujú získavanie nových zručností, poznatkov a informácií pre riadiacu činnosť.
• Nové a vyššie nároky na podriadených zamestnancov. V prípade úspešného plnenia úloh dochádza k posilneniu pocitu kompetentnosti, spoluzodpovednosti a lojalite voči škole. Nemenej dôležitým je pozitívny efekt vtiahnutia samotných zamestnancov do rozhodovacieho procesu či samotná realizácia úloh, ich motivácia a silnejší pocit, že škola je „ich príbeh“.
• Diagnostika schopností podriadených zamestnancov. Riaditeľ školy má možnosť zhodnotiť schopnosti a zručnosti zamestnancov podľa prístupu k novým delegovaným činnostiam a zároveň si na základe toho vie v budúcnosti tvoriť napr. tím svojich zástupcov alebo tím zamestnancov, ktorým bude prerozdeľovať ďalšie úlohy.
• Ďalším pozitívnym efektom je výrazná eliminácia zbytočnej komunikácie zamestnancami školy.
• Sebareflexia riaditeľa školy. Riaditeľ má možnosť zhodnotiť svoje slabé a silné stránky a v budúcnosti na nich pracovať.
„Veríme, že spoločnými silami sa nám s partnermi podarí zabezpečiť odbornú podporu pre riaditeľov škôl, zdokonaliť ich manažérske zručnosti a tým aj eliminovať ohrozenie syndrómom vyhorenia či chyby, ktorých sa manažéri škôl dopúšťajú v procese delegovania. Sme presvedčení, že to všetko sa premietne do skvalitnenia riadenia školy ako takej,“ povedala Mira Bianchi Schrimpelová.