Články
ŠÚŤAŽ: Výtvarná výchova ako ďalšia oblasť poznania predškoláka
Kreslenie je pre dieťa prirodzenou činnosťou, s ktorou môže začať už v útlom veku. Aj keď sa nám spočiatku môže zdať, že dieťa skôr vyryje dieru do stola, než niečo nakreslí, je na mieste tieto aktivity podporovať a rozvíjať.
Detská kresba a jej vývin
Pre malé dieťa je
dôležitejšie, že kreslí, než to, čo vlastne kreslí. Kreslenie je
neohrabané. Pohyb vychádza priamo z ramenného kĺbu a postupne sa zapája
aj lakťový a zápästný kĺb. Kreslí sa vo všetkých smeroch, uhloch a
vlnovka, krúžok či polkruh sú skôr náhodou ako úmyslom. Dospelí máme
tendenciu hľadať vo výtvoroch nejaký zmysel, a tak sa snažíme pomenovať
jednotlivé časti kresby. Aj takto sa začína výuka o tvaroch.
Okolo
dvoch až siedmich rokov prichádza obdobie spontánnej obsahovej detskej
kresby, nazývané aj detským naivným realizmom. V tomto období dochádza k
spomaleniu pohybu ruky, dieťa kresbu kontroluje zrakom, zobrazuje už
samostatne nejaký predmet, spája základné tvary: kruh, štvorec, bod,
kríž. Konkrétne vo veku štyroch až piatich rokov hovoríme o symbolickom
realizme, keď dieťa kombinuje dva tvary, kreslí slnko, postavu na úrovni
hlavonožca. Jeho kresba je jednoduchá, schematická...
V piatom až
šiestom roku dieťa zobrazuje ľudskú postavu tak, ako má byť: hlava,
trup, končatiny. Prejavuje sa tu transparencia, t. j. röntgenové
kreslenie – dieťa kreslí reálne neviditeľné detaily. Pri zobrazovaní
dochádza k zlyhaniu oklúzie – dieťa zobrazuje aj časti skryté za
najbližším objektom (opisný symbolizmus).
____________
Hlavným
cieľom predškolskej prípravy v danej oblasti je dosiahnuť, aby deti
prostredníctvom hravých výtvarných činností s materiálmi a nástrojmi
pomocou jednoduchých výtvarných vyjadrovacích prostriedkov vyjadrovali
svoje predstavy, rozvíjali si fantáziu a tvorivosť, získavali a
rozvíjali elementárne výtvarné schopnosti, zručnosti a návyky.
___________
Podoblasti:
Výtvarné činnosti s tvarom na ploche
Výtvarné
činnosti v tejto podoblasti vedú dieťa k poznávaniu a pomenovávaniu
tvarov, objavovaniu významu v novovzniknutých tvaroch a samostatnému
vyjadrovaniu sa k vlastnej výtvarnej činnosti a produktu a tiež k
artefaktom iných detí. Výtvarné činnosti podnecujú dieťa k dotváraniu
neúplných alebo naznačených tvarov.
Výtvarné činnosti s tvarom v priestore
Sú
zamerané na získanie elementárnych zručností pri skladaní papiera a
práci s mäkkým modelovacím materiálom. Základ tvorí modelovanie
jednoduchých figurálnych a geometrických tvarov, vytváranie jednoduchých
papierových skladačiek.
Výtvarné činnosti s farbou
Dieťa spoznáva
základné a zmiešané farby a techniku práce s nimi. Subjektívne reaguje
na farebnú symboliku. Podstatnou zložkou tejto podoblasti je
experimentovanie s farbami a ovládanie maliarskeho nástroja.
Spontánny výtvarný prejav
Dôraz je kladený na
osobný prejav dieťaťa. Dieťa má k dispozícii širokú škálu výtvarných
vyjadrovacích prostriedkov, z ktorých si vyberá a kombinuje ich. Svoj
výtvarný prejav verbálne komentuje. Pri zobrazovaní postavy sa nekladie
dôraz na proporcie. Pozornosť sa venuje detailom ľudskej a zvieracej
figúry.
Synestézia (medzizmyslové vnímanie)
Vytvára
predpoklady na uplatnenie viacerých zmyslov dieťaťa. Dieťa výtvarnými
prostriedkami reaguje na zmyslové podnety, čím dáva do súčinnosti
viacero zmyslov. Výsledkom vnímania je vnem, ktorý je podnetom pre
rozvoj predstavivosti a fantázie dieťaťa.
Vnímanie umeleckých diel
Vytvára sa pre dieťa
priestor na stretnutie s umeleckým dielom, utvárajú sa prvé základy
vedomého emocionálne podloženého vzťahu k umeniu. Dieťa spoznáva rôzne
druhy výtvarného umenia prostredníctvom aktívnych výtvarných činností a
rozhovorov s učiteľkou a inými deťmi, reaguje výtvarnými prostriedkami
na výtvarné dielo.
Veľká výtvarná súťaž pre materské školy!!!
Pošlite fotografiu/fotografie vašich vianočných výtvorov na redakcia@ucn.sk,
predmet: výtvarná súťaž a UCN 31. 1. 2018 vyžrebuje šťastného výhercu knihy Výtvarné činnosti v predškolskom vzdelávaní.
Lektori: Mgr. Jana Buriánová, PaedDr. Věra Jakoubková, Mgr. Hana Nádvorníková
Autor: PaedDr. Helena Hazuková, CSc.
Vydavateľ: RAABE Slovensko
Výtvarná
výchova v materskej škole pramení najmä z autentických situácií a
silných zážitkov. Pomáha deťom rozvíjať predstavy, fantáziu a myslenie,
výtvarnú i verbálnu formu vyjadrovania. Obsah brožúry vychádza z toho,
že výtvarná výchova v materskej škole neznamená „umeleckú výchovu" v
zmysle prípravy detí na výtvarné umelecké profesie a nie je ani
vypĺňaním času medzi dvoma činnosťami. Prináša učiteľkám praktické
príklady a mnohé inšpiratívne podnety, ktoré podporia ich výtvarnú
pedagogickú tvorivosť a pomôžu rozvíjať tvorivosť a schopnosti detí.
Predstavuje ucelenú metodiku rozvoja výtvarných činností detí
predškolského veku.
Zdroj: Učiteľské noviny