Články
Skrátili pohotovosti a teraz sa plnia urgenty nemocníc
Kým jedným lekárom sa uľavilo, iným sa pridala práca. Pacienti namiesto
pohotovostí chodia do nemocníc
Keď vlani ministerstvo zdravotníctva chystalo zmeny vo fungovaní
pohotovostí, vypracovalo si analýzu, nakoľko sú využívané. Výsledkom bolo, že
po 23. hodine sú vyťažené len minimálne. Rezort sa preto s lekármi dohodol, že
nonstop lekárska služba prvej pomoci sa skráti. Od júla minulého roka sú už ako
ambulantné pohotovosti dostupné len do 22. hodiny. TREND zisťoval, ako sa zmeny
odrazili v praxi. Podľa ohlasov z terénu si ľudia našli spôsob, ako sa k
ošetreniu dostať aj v nočných hodinách – začali plniť urgenty a vyťažovať
záchranky. Pre pacientov to znamená dlhšie čakanie v nemocniciach a pre
tamojších lekárov viac práce.
Vyšetria
komplexne
Túto situáciu potvrdili veľké štátne aj menšie všeobecné ústavné
zdravotnícke zariadenia. Tvrdia, že medzi 22. a 7. hodinou im medziročne od
júla do decembra pribudli pacienti rádovo v stovkách. Napríklad v žilinskej
Fakultnej nemocnici stúpol ich počet o 12,5 percenta. Vo Fakultnej nemocnici
Trenčín a Univerzitnej nemocnici Košice zaznamenali nárast o zhruba dvadsať
percent.
Aj najväčšia súkromná sieť nemocníc Svet zdravia potvrdzuje, že
urgentné príjmy a ich personál sú preťažené. „Nie pacientmi v neodkladnom
zdravotnom stave, ale tými, ktorí s menej závažnými diagnózami obchádzajú
ambulantné pohotovosti, respektíve na urgenty prichádzajú z dôvodu skrátenej
alebo nezabezpečenej prevádzky ambulantnej pohotovostnej služby,“ uvádza
hovorca siete Tomáš Kráľ. Jediná nemocnica, ktorá eviduje aj po zavedení zmien
približne rovnaký počet ošetrených, je Univerzitná nemocnica Bratislava. Podľa
hovorkyne Evy Kliskej je to však spôsobené aj tým, že pacienti v Bratislave a v
okolí sú dlhé roky zvyknutí navštevovať centrálne príjmy s diagnózami, ktoré
možno riešiť na pohotovosti. Podľa odhadov banskobystrickej Fakultnej nemocnice
F. D. Roosevelta zhruba 30 percent prípadov, ktoré riešia na urgentoch, tam
nepatrí. Týkajú sa pacientov, ktorí mávajú dlhšie pretrvávajúce ťažkosti alebo
zhoršené chronické ochorenie, s ktorými by mali vyhľadať všeobecného lekára
alebo špecialistu v ambulancii v riadnych ordinačných hodinách.
Do nemocníc tiež chodia so zraneniami, ktoré sa im stali ešte v daný
pracovný deň doobeda či dokonca pred niekoľkými dňami. „Vedia, že tu absolvujú
všetky vyšetrenia naraz a nemusia navštevovať viacerých lekárov špecialistov.
Takéto prípady zahlcujú našich zdravotníkov a často sú dôvodom dlhších čakacích
dôb a preplnených čakární,“ dodáva hovorkyňa žilinskej nemocnice Lenka
Záteková.
Využívajú
záchranky
Podľa prezidenta Asociácie nemocníc Slovenska a riaditeľa bardejovskej
nemocnice Mariána Petka sa zvýšil počet pacientov najmä na internistickej časti
urgentných príjmov. Najväčší nápor pocítili v chrípkovom období. „Druhý
signifikantný nárast, ktorý vidíme, je počet pacientov, ktorých k nám privezie
záchranná zdravotná služba a evidentne nepatria na urgentný príjem, ale
ambulantnú pohotovosť,“ dodáva. Operačné stredisko záchrannej zdravotnej služby
nemá dáta, ktoré by explicitne hovorili o tom, či je priama úmera medzi
skrátením časov pohotovostí a počtom zásahov záchraniek. Ako povedala hovorkyňa
Alena Krčová, pracujú s dátami za celý rok a bolo by nekorektné vzhľadom na
množstvo faktorov, ktoré ich ovplyvňujú, vytiahnuť z nich iba tento ukazovateľ.
Faktom podľa nej zostáva, že počet volaní na tiesňovú linku 155 aj výjazdov
sanitiek rastie. K „zneužívaniu“ urgentov nemusí ľudí navádzať len to, že
vedia, že ich na nich komplexne ošetria. Ďalší dôvod môžu byť finančné
očakávania. Podľa M. Petka sa často stretávajú s tým, že pacienti si myslia, že
keď ich do nemocnice privezie záchranka, tak za ošetrenie nemusia platiť. So
zmenami vo fungovaní pohotovostí sa však vlani zaviedli aj vyššie poplatky za
ošetrenie na centrálnych a urgentných príjmoch. Stúpli z dvoch eur na desať.
V nemocniciach Sveta zdravia majú skúsenosť, že pacienti majú tendenciu
poplatok vnímať ako platbu za nadštandard a po jeho zaplatení vyžadujú o to
urgentnejšie ošetrenie. V regiónoch s vysokým podielom marginalizovaných
sociálnych skupín sú poplatky zase ťažko vymožiteľné. „Ak by mali naozaj plniť
regulačnú funkciu, ich hodnota by mala byť vyššia,“ hovorí T. Kráľ. Od platby
sú zo zákona oslobodení tí, ktorých ošetrenie presiahlo dve hodiny, prišli
bezprostredne po úraze alebo boli následne hospitalizovaní. Tiež pacientky,
ktorých zdravotné ťažkosti súvisia s tehotenstvom, a držitelia zlatej Janského
plakety.
Vyššie
príjmy aj náklady
V minulosti platili 1,99 eura všetci pacienti okrem tých, ktorých si
nechali v nemocnici. Rozšírením okruhu tak klesol počet platiacich. Napríklad v
trenčianskej nemocnici z viac ako 11,5 tisíca v roku 2017 na necelých 6,5
tisíca v roku 2018. No keďže sa poplatok zvýšil na desať eur, nemocnice to
finančne nezasiahlo. Na centrálnych príjmoch v hlavnom meste v druhej polovici
predminulého roka od pacientov vybrali 62-tisíc eur, vlani to v porovnateľnom
období bolo už vyše 140-tisíc eur.
„Nové“ peniaze sa v nemocniciach dlho neohriali. V súvislosti so
zvýšeným náporom pacientov začali zdravotníci tlačiť na manažmenty nemocníc,
aby pridali ďalších lekárov na ústavnej pohotovostnej službe a tiež aby im
zvýšili mzdy. Porovnávali sa pritom s lekármi z ambulantných pohotovostí,
ktorým sa zákonom priznala minimálna mzda za službu 12 eur na hodinu. „Lekári,
aj neatestovaní, ktorí robia na urgentne, vytvárali tlak, aby zarábali viac ako
doposiaľ. Minimum 12 eur a atestovaní ešte viac. A museli sme im vyhovieť,“
hovorí M. Petko s tým, že vyššie platy žiadajú aj sestry.
Novela, ktorá zaviedla zmeny v pohotovostiach, podľa prezidenta
asociácie nepriniesla nič pozitívne a ešte stojí aj relatívne veľké peniaze. M.
Petko naráža aj na zvýšenie mesačného paušálu od poisťovní pre ambulantné
pohotovosti z doterajších 8 288 eur na 9 800 eur.
Finančný dosah majú aj ďalšie zmeny, ktoré sa viažu na tie vo fungovaní
pohotovostí. Napríklad obhliadky mŕtvych, ktoré kedysi vykonávali všeobecní
lekári z príslušného rajóna alebo v pohotovostnej službe, od júla robia aj
špecialisti a zabezpečujú ich takzvaní organizátori vybraní vo verejnej súťaži.
Chýbajúce
pohotovosti
Marián Šóth, prezident Asociácie súkromných lekárov, ktorá so
Slovenskou lekárskou komorou tlačila na zmeny, registruje, že sa pacienti
presunuli z pohotovostí na urgenty. Sám hovorí, že počúva od kolegov, ktorí tam
pracujú, ako teraz pacienti zneužívajú ich služby. Riešenie vidí v edukácii
ľudí, že pohotovosti, urgentné a centrálne príjmy sú len pre ťažko zvládnuteľné
stavy: „Rozumiem, že každý sa bojí o svoje zdravie, ale trochu rozumu by v tom
malo byť.“ M. Šóth je všeobecný lekár, ktorý v Nitre slúži aj ambulantné
pohotovostné služby. Na rozdiel od nemocníc sú podľa neho lekári so zmenami na
pohotovostiach spokojní. Hovorí, že do 22. hodiny sa toho dá veľa stihnúť. Na
pohotovosti v Nitre podľa neho dovtedy bežne ošetria 40 až 60 ľudí, medzi
sviatkami aj deväťdesiat. Nevidí zmysel v tom, aby lekári slúžili dlhšie, lebo
pacient si aj tak po pol jedenástej v noci nemá kde vyzdvihnúť lieky a nemôžu
mu ani podať infúznu liečbu ako v nemocnici.
Podľa ministerstva zdravotníctva k zmene na pohotovostiach nedošlo
preto, že by po 22. hodine neboli využívané vôbec. Dôvod bol, že sa využívali
málo, pričom slúžiaci lekár mal nasledujúci deň poskytovať zdravotnú
starostlivosť vo svojej ambulancii. „Je pochopiteľné, že títo pacienti sa
presunuli po zmene legislatívy do ústavnej pohotovostnej služby,“ dodáva
hovorkyňa Zuzana Eliášová.
Od zavedenia zmien je na Slovensku stále osem miest, kde pohotovosť
nefunguje – podľa M. Šótha pre nedostatok zdravotníkov. Ministerstvo to, zdá
sa, neznepokojuje. Z. Eliášová hovorí, že takzvaných pevných bodov ambulantnej
pohotovostnej služby je v súčasnosti po celom Slovensku viac, ako bolo
predchádzajúcich miest lekárskej služby prvej pomoci. Tam, kde pohotovosť nie
je, si majú pacienti zavolať záchranku alebo ísť na urgent. Pohotovosti od
minulého roka zabezpečujú organizátori, čo sú súkromné firmy vyberané v súťaži.
V prípadoch, keď majú problém zabezpečiť ich fungovanie, župa spraví rozpis
služieb zo všetkých všeobecných lekárov v spádovej oblasti. No napríklad v Šali
napriek hrozbe pokút lekári odmietajú slúžiť a kraj tam má problém zabezpečiť
zdravotnú starostlivosť. Podľa Z. Eliášovej problémy v Šali, ako aj v celom
Nitrianskom kraji súvisia s tým, ako samosprávny kraj aplikuje právnu úpravu v
praxi: „V ostatných regiónoch ambulantná pohotovostná služba funguje bez
väčších problémov.“ Rezort neplánuje prehodnocovať súčasné pravidlá. Napríklad
tak, že by z povinnosti slúžiť vyčlenila starších či chronicky chorých lekárov.
Zdroj: SITA (Trend)