Články
Skoncujme so syndrómom naučenej bezmocnosti
Učebnicové vydavateľstvo EXPOL PEDAGOGIKA realizuje nadnárodný projekt Erasmus* s názvom PROWELL, ktorý je zameraný na podporu pohody a duševného zdravia pre žiakov a učiteľov základného vzdelávania prostredníctvom inovatívnych preventívnych a intervenčných programov pre základné školy.
Učíte deti, že každý môže byť úspešný? Ako často deťom doprajete pocit úspechu? Ukazujete im, že odmenou za úspech môže byť aj úsmev, pochvala či dobrý pocit a chyby či zlyhania sú bežnou súčasťou života? Pomáhate deťom nájsť ich silné, ale aj slabé stránky a učíte ich ako s nimi pracovať? Ako s deťmi pracujete, aby sa nevzdali ani po viacerých neúspešných pokusoch? A nakoľko úspešní ste v boji s ich bezmocnosťou, pasivitou, nechuťou a zlou náladou?
Syndróm naučenej bezmocnosti je u nás veľmi málo známy psychologický jav. Vzniká potom, ako si viaceré neúspešné pokusy vysvetlíme ako nemenné a začneme veriť, že nie sme schopní ani hodní úspechu. Sme presvedčení, že akákoľvek snaha, nám nepomôže a preto sa vzdávame. Prestaneme byť aktívni, stiahneme sa do úzadia, nenapredujeme. Bezmocnosť sa prejavuje pasivitou, nechuťou snažiť sa, zlou náladou, narušenými medziľudskými vzťahmi, nízkym sebavedomím, zlým seba obrazom.
Syndróm naučenej bezmocnosti sa týka aj detí so ŠVVP, detí zo sociálne slabého/ nepodnetného prostredia, aj detí s poruchami správania. Tento problém sa však môže týkať nielen väčšinového prostredia, ale aj deti z vylúčených komunít, v málo rozvinutých regiónoch, ktoré potom čelia generačnej chudobe.
Mnohí rodičia či učitelia vidia za neúspechmi detí lenivosť, neochotu učiť sa, nedostatočnú motiváciu. Poniektorí môžu veriť, že dieťa naozaj nemá dostatok talentu, či schopnosti zvládnuť daný problém. Niektorí výchovní poradcovia dokonca zistili, že deti sa nesnažia v škole, lebo vedia, že aj so zlými známkami ich príjmu na stredné školy kvôli nedostatku žiakov.
Dnešná spoločnosť nás ženie k dokonalosti. Očakávajú sa samé jednotky, prvé miesta v súťažiach, skvelá kariéra, veľa peňazí, veľký dom. Vyžadovaním dokonalosti od iných, ale aj od seba sa dostávame do neustáleho stresu, máme pocit, že nebudeme úspešní kým nedosiahneme ďalšie povýšenie, kým nebudeme mať väčší dom, kým nebudeme bezchybní... Deti to vidia a snažia sa tiež vyhovieť tomuto modelu.
„Každý z nás je úžasná ľudská bytosť. Naučme deti, že každý môže byť úspešný. Doprajme im ten pocit, aj keď sa im podarí niečo, čo považujeme za maličkosť. Úspech predsa môže byť aj keď sa nám podarí naučiť sa niečo až na tretíkrát. Dôležité je, že sme to nevzdali a nakoniec sme to dokázali. Ukážme deťom, že odmenou za úspech môže byť aj úsmev, pochvala či dobrý pocit a chyby či zlyhania sú súčasťou života. Tak ako nikto nie je dokonalý, rovnako tak má aj každý z nás svoje silné stránky. Na to, aby sme si mohli vytvoriť zdravý sebaobraz, vybudovať si sebavedomie, ale aj životnú spokojnosť, musíme tieto stránky spoznať. Rodičia i učitelia by mali byť sprievodcami v tomto procese a pomáhať deťom nájsť ako silné, tak i slabé stránky a naučiť deti ako s nimi pracovať,“ predstavuje východiská projektu Mgr. Mira Bianchi Schrimpelová, konateľka EXPOL PEDAGOGIKA.
„Hľadanie zmyslu je najvýraznejšie a najhlasnejšie práve v obdobiach, keď si dieťa a následne násťročný hľadá svoju identitu, formuje si svoj obraz o sebe a o svete. Zisťuje kto je. Tieto míľniky sú dôležité. Ak nájde zmysel v činnostiach, vo svojom živote, je to cesta, ktorá mu pomôže k životnej spokojnosti. Preto je dôležitou úlohou ako rodičov tak aj učiteľov, ukázať deťom zmysel jednotlivých činností, podať ich tak, aby deti rozumeli tomu, prečo sú dôležité, aj keď nie sú práve najatraktívnejšie. Naším cieľom je vytvoriť program na prekonanie bariér naučenej bezmocnosti pre deti vo veku 10 –11 rokov, keďže výskumy ukazujú, že táto veková kategória je v dnešnej dobe najviac kritická,“ spresňuje Mira Bianchi Schrimpelová.
O projekte
Na zmiernenie tohto rozdielu, od 1. novembra 2024 vydavateľstvo EXPOL PEDAGOGIKA v Bratislave v partnerstve s univerzitami medzinárodnej povesti na Slovensku a Španielsku a so základnými školami v Čechách, na Slovensku a v Španielsku začalo realizovať medzinárodný projekt PROWELL – podpora pohody a duševného zdravia pre žiakov a učiteľov základného vzdelávania prostredníctvom inovatívnych preventívnych a intervenčných programov pre základné školy.
Ciele projektu PROWELL
* Zvýšiť úroveň kompetencií pre vyučovanie predmetov/tém súvisiacich s duševným zdravím.
* Zvýšiť znalosti o rôznych zdrojoch a nápadoch na poskytovanie vzdelávania súvisiaceho s duševným zdravím.
* Zvýšiť úroveň schopnosti učiť sa predmety/témy súvisiace s duševným zdravím.
* Rozvíjať zručnosti na pochopenie a implementáciu duševného zdravia.
* Iniciovať zmenu v živote školy.
* Šíriť osvetu v oblasti duševného zdravia.
Ako to chceme dosiahnuť?
* Vytvorením preventívnych aj intervenčných programov v podobe materiálov pre pedagógov a odborných pedagogických pracovníkov ako aj vo forme asynchrónneho digitálneho vzdelávania.
* Vytvorením pracovných listov pre žiakov v printovej aj interaktívnej podobe.
* Vytvorením online platformy s overenými programami pre pedagogických aj nepedagogických pracovníkov.
Čo školám ponúkame?
* pravidelný newsletter s informáciami o projekte PROWELL
* bezplatný prístup k materiálom a online-platforme
Prvé pracovné stretnutie partnerov
Partneri medzinárodného projektu sa po prvýkrát stretli v Bratislave, v rámci odbornej konferencie pre riaditeľov a pedagógov škôl ŠKOLA 2024/2025 – Odolná škola: Ako prekonať krízy a rásť?
Počas prvého pracovného stretnutia si partneri zadefinovali a bližšie špecifikovali hlavné priority projektu, harmonogram postupných prác a tiež rozpočet. Projekt bude prebiehať celkovo 36 mesiacov, najbližšie pracovné stretnutie sa uskutoční online v apríli 2025.
Všetky informácie o projekte nájdete na stránke: https://prowell.expolpedagogika.sk/domov/
Číslo projektu: KA220-SCH-0815707E. Tento projekt je financovaný z programu Európskej únie Erasmus +. Podpora Európskej komisie na výrobu tejto publikácie nepredstavuje súhlas s obsahom, ktorý odráža len názory autorov, a Komisia nemôže byť zodpovedná za prípadné použitie informácií, ktoré sú v nej obsiahnuté.
Partneri projektu: