Články
Školy môžu získať metodiku PrírodoVEDY ZADARMO!
Základné školy môžu teraz získať ucelený didaktický materiál, ktorý pokrýva všetky oblasti prírodovedného vzdelávania v rámci primárneho vzdelávania.
Metodická príručka pre učiteľov 1. stupňa ZŠ je prvým intelektuálnym výstupom projektu I – S.K.Y.P.E. (Interaktívna veda pre deti a mládež v primárnom vzdelávaní) v rámci programu Erasmus+, ktorý odborné nakladateľstvo Dr. Josef Raabe Slovensko, s. r. o. realizuje od októbra 2016.
Ide o praktickú a komplexnú príručku vytvorenú pre učiteľov prírodovedných predmetov na 1. stupni základnej školy, ktorí chcú pre svojich žiakov objaviť nové spôsoby a efektívne metódy výučby týchto predmetov.
Metodická príručka je rozdelená na 10 hlavných tematických celkov a jej obsah bol vyvinutý expertmi z danej oblasti z 3 rôznych univerzít v 3 rôznych krajinách: Česka, Nemecka a Slovenska (Trnavská univerzita v Trnave, Západočeská univerzita v Plzni a ZNL Transfer Centrum pri univerzite ULM). Každá z kapitol je rozdelená na:
• teoretickú časť,
• vedecké pozadie témy pre učiteľa,
• metodické pokyny pre učiteľa.
Z obsahu metodickej príručky vyberáme:
1. Všetka hmota vo vesmíre je tvorená veľmi malými časticami
2. Telesá pôsobia na iné telesá na diaľku
3. Zmenu pohybu telesa spôsobuje výsledná sila pôsobiaca na teleso
4. Energia a jej druhy
5. Zloženie Zeme a jej atmosféry; procesy, ktoré ovplyvňujú povrch Zeme a jej klímu
6. Naša slnečná sústava je veľmi malou časťou jednej z miliárd galaxií vo vesmíre
7. Bez buniek nie je možný život
8. Organizmy sú závislé na príjme energie a látok, o ktoré súperia s inými organizmami
9. Gény a generácie
10. Biodiverzita, výskyt druhov a ich vymieranie je výsledkom evolúcie
Príručka pre učiteľov aj pracovný zošit pre žiakov
Didaktický materiál je pre lepšiu manipuláciu a využitie na vyučovaní rozdelená na dve samostatné časti – metodickú príručku pre učiteľov a pracovný zošit pre žiakov (ten je dostupný už teraz na stránke: http://www.i-skype.com/ciele-projektu).
Štruktúra a obsah metodických materiálov vychádza z diela Wynne Harlen, a to z dôvodu univerzálnosti a zrozumiteľnosti tohto materiálu, ktorý je ľahko aplikovateľný na všetky vzdelávacie systémy v rámci EÚ, a tým pádom má široké použitie v praxi.
Ako metodická príručka vznikla?
„Na základe výsledkov prieskumov väčšina učiteľov pociťuje nedostatok sebadôvery vyučovať prírodovedné predmety na 1. stupni základnej školy, a to z dôvodu nedostatku dostupných zdrojov a nápadov, ako motivovať žiakov, a tiež kvôli špecifickosti kurikula a učebných osnov prírodovedných predmetov. Naším zámerom bolo, aby projekt I – S.K.Y.P.E. mal výrazný vplyv na vzdelávací systém, tak na národnej, ako aj na európskej úrovni, prostredníctvom výmeny vedomostí a skúseností medzi školami, univerzitami, vedeckými združeniami a firmami,“ povedala Mgr. Mira Bianchi Schrimpelová, konateľka odborného nakladateľstva RAABE Slovensko. Ako dodala: „v najbližšom období bude projekt I–S.K.Y.P.E. pokračovať prípravou pilotnej verzie 2. intelektuálneho výstupu projektu – workshopov pre učiteľov prírodovedných predmetov na 1. stupni ZŠ."
AKO ZÍSKAŤ METODICKÚ PRÍRUČKU PrírodoVEDA ZADARMO?