Články
Rádio Slovensko – 18.06.2023 – Trh s učebnicami
Hromadné kopírovanie pracovných zošitov, zvyšovanie príspevku rodičov na učebnice alebo iné krízové scenáre sa nateraz odkladajú. Začiatkom minulého týždňa totiž vláda oznámila, že pomôže školám s financovaním nákupu učebníc na ďalší školský rok s tým, že v rozpočte na to našla 10 miliónov eur. Téme sa venovala Zuzana Botiková.“
Zuzana Botiková, redaktorka: „Do roku 2020 tvorbu a nákup učebníc centrálne riadilo ministerstvo školstva. Zjednodušene – jedna predpísaná učebnica, jedno vydavateľstvo, jedna suma. Konateľka odborného nakladateľstva RAABE Slovensko Mira Schrimpelová.“
Mira Schrimpelová, konateľka odborného nakladateľstva RAABE Slovensko: „Otvorenie trhu s učebnicami, dalo školám možnosť vybrať si edukačné publikácie podľa vlastného uváženia a preferencie. Moderné učebnice s kvalitným obsahom, čo vytýčilo cestu ku kvalitnejšiemu vzdelávaniu detí na Slovensku.“
Zuzana Botiková: „Možnosť vybrať si vhodnú učebnicu ale podľa Michala Rehúša z Centra vzdelávacích analýz, skomplikoval školám nízky príspevok z ministerstva.“
Michal Rehúš, Centrum vzdelávacích analýz: „Boli také dva základné problémy, keď sa ten trh otváral. Prvým bol nízky príspevok a druhý problém bola byrokracia.“
Zuzana Botiková: „Ktorá ale časom odpadla. Nízky príspevok však ostal, prípadne klesol ešte viac. Naopak, čo sa výrazne zväčšilo, je trh s učebnicami.“
Mira Schrimpelová: „Na ministerskom zozname schválených učebných publikácií napríklad dnes figuruje až 2439 schválených titulov od 88 rôznych vydavateľov.“
Zuzana Botiková: „Väčší obrat učebníc majú najmä základné školy, ktoré preto potrebujú vyšší príspevok.“
Michal Rehúš: „V prípade základných škôl, tam je problém, že tam treba tú vyššiu investíciu, pretože sa tam vo väčšej miere využívajú práve pracovné zošity, alebo pracovné učebnice, ktoré sú finančne náročnejšie. Ale rovnaký problém sa týka aj stredných škôl, ja by som ich nerád z toho vylučoval. Napríklad hneď v tom prvom roku 2020 pre stredné školy nešiel žiadny príspevok, takže tam pravdepodobne aj vznikol nejaký historický učebnicový dlh.“
Zuzana Botiková: „Podľa analytika, problém v budúcnosti nevyriešia ani moderné technológie.“
Michal Rehúš: „Určite je to jedna z možných ciest, kam sa to môže uberať časom. To znamená, že tie učebnice prejdú do nejakej elektronickej podoby. Len tam si treba uvedomiť, že je dôležité zabezpečiť deťom prístup práve k tým technológiám.“
Mira Schrimpelová: „Pre zdravé prostredie je nevyhnutné, aby rozpočet na učebnice bol stabilizovaný a známy. A po druhé, aby vydavatelia boli prizývaní do odborných diskusií, ak ide o učebné publikácie.“