Články
Pracovné vyučovanie s ministerským príspevkom
Vtáčia búdka, košík upletený zo starého papiera, klobúk z kartónu, prstové bábky, obal na mobil, pavúčí hlavolam, alebo dokonca futbalová lopta vyrobená z papiera – to všetko sú produkty, ktoré vznikajú v našich školách na hodinách pracovného vyučovania už na prvom stupni základných škôl.
„Pracovné vyučovanie je úžasný predmet, pretože dáva žiakom možnosť vytvoriť vlastnými rukami a vlastným umom niečo jedinečné. Postupným získavaním zručností a skúseností sa naučia premieňať svoje nápady na skutočnosť. Predstavte si, aké to bude, keď raz budete vedieť sami zostrojiť motokáru či loď, ušiť si originálne šaty, vytvoriť šperk alebo pripraviť chutné jedlo," týmito slovami sa štvrtákom prihovára Rastislav Geschwandtner, autor pracovných zošitov Pracovné vyučovanie pre 3. ročník ZŠ a Pracovné vyučovanie pre 4. ročník ZŠ, ktoré si môžu školy objednávať a využiť pri nich ministerský príspevok.
V pracovných zošitoch nájdu žiaci mnoho jednoduchých a zábavných projektov na prácu v škole, ale aj na doma. Pri niektorých činnostiach budú potrebovať pomoc dospelého, ale mnoho vecí zvládnu aj sami. „Podľa možnosti si vyskúšaj prácu so všetkými materiálmi a nástrojmi. Inšpirácia totiž často prichádza z nečakaných smerov a ktovie, možno získaš nejakú svoju novú záľubu alebo objavíš svoje nadanie," radí Ing. Rastislav Geschwandtner žiakom.
Jadrom pracovných zošitov sú jednoduché projekty, ktorých cieľom je rozvoj manuálnych zručností a získavanie praktických skúseností, riešenie problémov, improvizácia, kreativita a novátorské myslenie. „Manuálna činnosť pôsobí na každého z nás, a teda aj na deti, v mnohých smeroch blahodarne. Pestuje u detí základy pracovných návykov a zvyšuje ich schopnosť používať nástroje na dosiahnutie cieľa. Je všeobecne známe, že najlepšie sa niečo naučíme, keď to máme možnosť robiť. K učeniu dochádza priamou interakciou s materiálom a rozmýšľaním nad konkrétnym tvorivým/konštrukčným problémom. Kreativita, inovatívne myslenie a schopnosť reagovať na meniace sa podmienky budú v budúcnosti u našich detí zohrávať čoraz zásadnejšiu úlohu. Vzniknú nové povolania, nové formy spolupráce, nové problémy a nové príležitosti. Jedným zo spôsobov, ako deti pripraviť na neznáme výzvy, je rozvíjať ich prirodzenú tvorivosť a podporovať ich inovatívne myslenie a schopnosť riešiť v podstate akýkoľvek problém. Ak chceme, aby sa deti naučili prostredníctvom práce na projektoch riešiť problémy a nachádzať riešenia, musia mať slobodu výberu, ako k danému problému pristúpia. Tomu by malo byť prispôsobené aj pracovné prostredie. Bez ohľadu na to, či majú učitelia k dispozícii vyhradenú učebňu alebo len nejaký provizórny priestor, žiaci by mali mať čo najjednoduchší prístup k materiálom a nástrojom. Ak majú deti pripravené prostredie, kde môžu slobodne tvoriť, experimentovať, spájať veci nečakaným spôsobom, prirodzene prejavia svoje schopnosti a záujem. Práca, ktorá v sebe spája zručnosť a kreativitu, je totiž zdrojom radosti, sebapoznania, viery vo vlastné schopnosti a chuti do ďalšieho objavovania," hovorí Rastislav Geschwandtner.
Dodajme, že pracovné zošity z RAABE sú koncipované tak, aby spĺňali požiadavky vyplývajúce zo ŠVP, majú odporúčacie doložky MŠVVaŠ SR a zároveň pomáhal učiteľom nájsť si vlastnú cestu a prístup k vyučovaniu predmetu.
Viac informácií o celej edícii pracovných zošitov ČLOVEK A SVET PRÁCE nájdete TU.