Články
Petko z ANS: Novú ministerku zdravotníctva čaká náročné obdobie. Bez podpory premiéra neprežije.
Prezident Asociácie nemocníc Slovenska Marián Petko upozorňuje na úskalia plánovaných zmien.
Od januára má ministerstvo zdravotníctva zaviesť reformu nemocníc či zmenu financovania nemocníc. Mnohé predpoklady na ich úspech rezort ešte podľa niektorých hráčov nesplnil. Šéf jedného z najväčších združení v zdravotníckom sektore Marián Petko v rozhovore pre týždenník TREND povedal, ako sa pripravujú neštátne nemocnice na očakávané zmeny, a či ich rezort bude vedieť naplniť už od prvého januára 2024.
Aké má Asociácia nemocníc Slovenska očakávania od novej vlády po vedením Smeru-SSD?
Nová ministerka zdravotníctva Zuzana Dolinková sa bude musieť zaoberať mnohými problémami. Ambulantnou pohotovostnou službou, rozbehnutím rezidentského programu pre všeobecných lekárov a špecialistov. V rokovaniach však musia byť prítomné aj zdravotné poisťovne, ktoré nemôžu byť iba pasívnymi pozorovateľmi.
Ak však ministerka nebude mať jasnú podporu predsedu vlády, ktorý si zdravotníctvo vezme za prioritnú tému, ministra financií a predsedu parlamentného výboru pre zdravotníctvo, nebude mať šancu na úspech. Najťažší rezort nemôže byť agendou iba jedného ministra. Zdravotníctvo však potrebuje v prvom rade upokojenie situácie.
Čo tým myslíte?
Od roku 2020 sme zažívali legislatívnu smršť. Zákony sa menili príliš často a chaoticky a prinášalo to obrovský chaos do rezortu. V Asociácii nemocníc Slovenska združujeme neštátne zdravotnícke zariadenia. Očakávame, že nezažijeme to, čo sme zažívali najmä v roku 2021, keď tlak voči neštátnemu sektoru bol extrémny.
V ktorých oblastiach ste to pociťovali najviac?
Zažívali sme to pri Pláne obnovy a odolnosti a aj v iných oblastiach. Boli sme doslova vytesňovaní z priestoru. Dúfam, že toto máme za sebou a že nová vláda nebude rozlišovať medzi štátnym a neštátnym sektorom, ale bude prihliadať na to, aby bola zabezpečená čo najlepšia zdravotná starostlivosť. Tiež ale očakávam naplnenie sľubov spred volieb.
Ktorých napríklad?
Predovšetkým tých o reálnom financovaní sektora. Verím, že budeme mať dostatok finančných prostriedkov, aby sa Slovensko mohlo priblížiť Českej republike. Určite by sme mali mať porovnateľné aspoň odvody za poistencov štátu. Tie majú byť od nového roka na úrovni 4,5 percenta z priemernej mzdy spred dvoch rokov, no po septembrovom dofinancovaní sektora sa pohybuje na tejto hodnote už teraz.
Ak by od nového roku zostala platba za poistenca štátu na úrovni 4,5 percenta, nastane ešte väčšia kríza ako v roku 2023. Aby sme boli porovnateľní s Českou republikou, je potrebné, aby bola aspoň na úrovni 6,5 percenta. Ak chceme, aby zdravotníctvo ako tak prežilo, bude nevyhnutné dvihnúť túto platbu aspoň na úroveň 5,5 percenta.
Od 1. januára 2024 má platiť optimalizácia siete nemocníc. Ako sa k tomuto termínu zavedenia reformy staviate?
Za asociáciu sme požiadali ministra zdravotníctva Michala Palkoviča pred voľbami o to, aby účinnosť legislatívy posunul. Za posledné obdobie síce ministerstvo urobilo veľa dobrej práce, ale bohužiaľ nie natoľko, aby bola reforma spustená od začiatku januára.
Kedy by bola podľa Vášho názoru reálna implementácia reformy?
Asociácia požiadala o doklad k 1. júlu 2024, prípadne k 1. januáru 2025.
Kde vidíte najväčšie nedostatky pripravovanej reformy?
Nie je pripravená jasná cestovná mapa pacienta. Pri takejto reforme si nemôžeme dovoliť experimentovať. Nemôžu sa zrušiť pôrodnice, v ktorých je ročne 300 pôrodov. Zároveň reforma neposkytuje alternatívu pre rodičky v týchto oblastiach, v ktorých sa pôrodnice majú rušiť. Rovnako nemáme novú sieť dopravnej zdravotnej služby vo väzbe na záchrannú zdravotnú službu. A v reforme nie je zakomponované ani to, aby operačné strediská záchrannej zdravotnej služby zároveň riadili aj dopravnú zdravotnú službu. Na tieto zmeny musia byť vyčlenené aj finančné prostriedky.
Rovnako je potrebné definovať urgentný príjem a naviazať ho na leteckú záchrannú zdravotnú službu. Musia byť jasne zadefinované aj preklady pacientov z menších nemocníc do väčších a naopak. Ale aj s právnym vymáhaním.
Aké problémy evidujete?
Väčšie nemocnice často nechcú prijímať pacientov a tí zostávajú v menších nemocniciach, ktoré nemajú príslušnú odbornú spôsobilosť. Menšie nemocnice zároveň nechcú niektorých pacientov preberať po operáciách z väčších nemocníc.
Z akého dôvodu?
Je tam vzájomná animozita.
Aká?
Predstavitelia ministerstva zdravotníctva niekedy razili teóriu o takzvaných našich nemocniciach, pričom mali na mysli štátne nemocnice, a tých ostatných. Ide však o veľký omyl. Existuje len jeden pacient a jedno zdravotníctvo, ktoré sa má o pacienta postarať bez ohľadu na vlastníka nemocnice.
Máte nádej, že optimalizácia siete nemocníc prežije vzhľadom na kritiku?
Asociácia nemocníc Slovenska jednoznačne stojí za reformou a jej zavedenie podporuje. Keď však nová vláda zákon zmetie zo stola vrátane vyhlášky, je vysoko pravdepodobné, že prídeme o finančné prostriedky z plánu obnovy, keďže optimalizácia siete nemocníc sa viaže na splnenie míľnika v pláne obnovy. Ak k tomu dôjde, môžeme zabudnúť na nemocnice v Banskej Bystrici či Martine a tak isto aj na menšie projekty.
Od januára plánuje ministerstvo zdravotníctva zaviesť v niektorých nemocniciach úhradový mechanizmus DRG. Ako vnímate túto zmenu?
Tu vidím to najväčšie svetlo na konci tunela. Z veľkej časti má na zavádzaní systému DRG podiel Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ÚDZS). Od roku 2011 bol mechanizmus totiž v kompetencii ÚDZS, v čom absolútne zlyhal. Od roku 2021 prešiel mechanizmus do kompetencie rezortu zdravotníctva. Očakávam, že od januára začne byť plne funkčný.
Ako sa pripravujú na DRG nemocnice?
Na zavedenie DRG úhradového mechanizmu sa nemocnice pripravujú zhruba rok a pol. Máme za sebou pandémiu, počas ktorej nemocnice ako subjekty hospodárskej mobilizácie nemohli robiť výkonové parametre, keďže dostali príkazy na uzavretie chronických lôžok či absolútne obmedzenie operácií. Napriek tomu, že sme mali v nemocniciach rovnaký personál aj prevádzku. Keby v tom čase nemocnice nedostávali globálne rozpočty, neprežili by. Nebránime sa tomu, že sa postupne budú platiť platby za výkony. No musia mať reálnu cenu. Základná sadzba musí reflektovať aj nárast miezd zdravotníckeho personálu, inflácie aj energie a relatívne váhy musia byť relevantne nastavené.
Kedy bude schválená základná sadzba?
Mala by byť schválená do novembra.
Pomôže úhradový mechanizmus DRG tomu, aby sa nemocnice nedostávali do červených čísel?
Samotný mechanizmus viac peňazí do systému neprinesie, ale ukáže efektivitu jednotlivých nemocníc. Financovanie nemocníc bude oveľa spravodlivejšie a objektívnejšie. Pozitívnou zmenou bude predovšetkým pre tie nemocnice, ktoré budú robiť viac úkonov a budú efektívne. Nebude však efektívnym pre všetky výkony.
Ktoré napríklad?
Za Asociáciu nemocníc Slovenska sme navrhli vyňatie napríklad transplantačného programu, pretože ten sa nedá zadefinovať cez DRG. V takýchto prípadoch bude vhodné zadefinovať cenu výkonov.
Zdroj: SITA (trend.sk)