Články

Nová pozícia v školách: školský digitálny koordinátor

Nová pozícia v školách: školský digitálny koordinátor
MŠVVaŠ SR zaviedlo pozíciu digitálneho koordinátora ako špecialistu vo výchove a vzdelávaní v súlade so zákonom o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch (koordinátorov pre informatizáciu  a   vzdelávanie   prostredníctvom   IKT v zmysle § 38, ods. 3c zákona 138/2019 Z. z.), aby sa stali inovačnou silou v školách, kde budú realizovať digitálnu transformáciu školy, vzdelávať svojich kolegov a uskutočňovať transformáciu školy. Takže pozor! Náplňou práce školského digitálneho koordinátora nie je to isté ako to, čo tvorí náplň správcu siete IKT.


Obdobie pandémie ukázalo, že sme na krízu neboli pripravení. Prechod na dištančnú výučbu podľa výsledkov prieskumu (Inštitút vzdelávacej politiky, 2020) spustili školy najčastejšie v priebehu jedného týždňa a vo všeobecnosti boli schopné poskytovať aspoň čiastočnú náhradu bežnej výučby väčšine svojich žiakov a žiačok. Niektoré ďalšie výstupy z prieskumu:

pri online výučbe prevažovalo zasielanie zadaní e-mailom alebo inými kanálmi,

k online výučbe malo podľa odhadov zo škôl prístup takmer 81,5 % žiackej populácie,

do dištančného vzdelávania nebolo zapojených 7,5 % žiackej populácie,

takmer 18,5 % žiackej populácie sa neučilo prostredníctvom internetu,

v prípade opätovného uzatvorenia škôl by sa potrebovalo v rôznych oblastiach dištančnej, resp. online výučby vzdelávať takmer 80 % učiteľov zapojených do prieskumu.


Táto situácia ukázala potrebu učiteľov byť digitálne gramotní a využívať potenciál digitálnych technológií. Táto skúsenosť potvrdila, že žiadne technológie nedokážu a nemôžu nahradiť ľudsky a odborne rozvinutého učiteľa. Treba prízvukovať, že digitálna transformácia vzdelávania je prostriedkom, nie cieľom, ako aj to, že využívanie digitálnych technológií má zmysel tam, kde je to v prospech rozvoja žiaka.


Z hľadiska informatizácie a digitalizácie treba v oblasti kvality vzdelávania riešiť nasledujúce nedostatky:

nedostatočné integrovanie digitálnych technológií do edukačného procesu, ktoré sa podieľa na zníženej motivácii a dôvere žiakov vo formálne vzdelávanie, pretože prehlbuje odstup školy od externého prostredia, v ktorom sú digitálne technológie dostupné a využívané v oveľa väčšej miere,

nedostatočná motivácia a flexibilita pedagogických zamestnancov, ktorým chýba tréning v digitálnych technológiách; kritická je absencia transparentných motivačných nástrojov pre pedagogických zamestnancov zvyšujúcich kvalitu vzdelávania,

výrazné rozdiely v úrovni digitálnych zručností a kompetencií u pedagogických a odborných zamestnancov a s tým spojená rozdielna úroveň kvality prípravy budúcich pedagógov a pedagogických zamestnancov v oblastiach ako: informačná, mediálna a digitálna gramotnosť; kritické myslenie; vy- užívanie digitálnych technológií vo výchovno-vzdelávacom procese v zmysle súčasných konceptov vzdelávania a pod.,

nedostatočná previazanosť výučby budúcich pedagógov s praxou v spoločnostiach, ktoré podnikajú v oblasti informačných technológií,

nedostatočná metodická podpora didaktického využitia digitálnych technológií, nedostatočná podpora konceptov digitálneho vzdelávania,

nízka úroveň riadenia kvality v oblastiach kompetencií pedagogických a odborných zamestnancov, edukačného obsahu a metodík vzdelávania.


Školský digitálny koordinátor – príklady z praxe

Národný projekt (NP) edIT treba chápať ako kompenzačný krok reagujúci na pandémiu, ktorý berie do úvahy ďalšie možné prerušenie vyučovania v školách. Zároveň je to aj krok v rámci celkového prispôsobovania sa výchovno-vzdelávaciemu procesu aktuálnym potrebám vo vzdelávaní, a to najmä podporou rozvoja digitálnych zručností žiakov a učiteľov, a postupného nástupu hybridného vzdelávania.

Z pandemickej situácie, ktorá ovplyvnila i vzdelávací proces v stredných a základných školách, vyplynula potreba pripravenosti na opakujúcu sa dištančnú výučbu.

V rámci tohto projektu sa pilotne zavedie pozícia školského digitálneho koordinátora, s ktorou sa po- číta v novele zákona o pedagogických a odborných zamestnancoch. Táto pozícia bude finančne podporovaná vo vybraných školách, ktoré sa do projektu NP edIT zapoja na základe výzvy. Z projektov sa bude financovať približne 170 koordinátorov v základných a 180 koordinátorov v stredných školách počas jedného roka.

Úlohou školského digitálneho koordinátora je koordinovať informatizáciu a vzdelávanie prostredníctvom digitálnych technológií s cieľom podporiť transformáciu vzdelávania a školy pre 21. storočie, resp. digitálnu budúcnosť.

 

Z hľadiska potrieb digitálnej transformácie vzdelávania má digitálny koordinátor pôsobiť v troch základných oblastiach:

vízia školy,

škola ako komunita aktérov,

škola ako vzdelávacie prostredie.


V zmysle novely zákona č. 138/2019 Z. z. má školský digitálny koordinátor zabezpečovať:

poradenstvo a odbornú pomoc v oblasti zavádzania nových digitálnych metód do vzdelávania,

spätnú väzbu pedagogickým zamestnancom školy v uplatňovaní a využívaní digitálnych metód, foriem a didaktických prostriedkov vo výchove a vzdelávaní,

vzdelávanie zamestnancov v oblasti využívania digitálneho obsahu alebo foriem práce s digitálnym obsahom,

aktuálny digitálny materiál k vzdelávacím štandardom vyučovacích predmetov alebo vzdelávacích oblastí,

pravidelnú informovanosť o aktuálnych možnostiach využívania digitálnych technológií vo výchove a vzdelávaní a možnostiach zabezpečenia kybernetickej bezpečnosti,

poradenstvo v rámci digitálnych technológií,

administráciu online testovaní,

dostupnosť externých vzdelávacích zdrojov.


Ako môže škola získať školského digitálneho koordinátora?

1. Škola zareaguje na výzvu  NP  edIT  zverejnenú na stránke MŠVVaŠ SR alebo na stránke NP edIT vyplnením online formulára.

2. Pridelenie pozície bude realizované formou bodového hodnotenia na základe vopred stanovených kritérií.

3. Po uznaní nároku školy na koordinátora jej bude MŠVVaŠ SR nápomocné pri obsadzovaní tejto pozície.

4. Realizácia pozície koordinátora sa môže uskutočniť nasledujúcimi spôsobmi:

o pedagogický zamestnanec na čiastočný úväzok,

o pedagogický zamestnanec na plný úväzok.

5. V kooperácii s NP IT akadémia zabezpečí MŠVVaŠ SR vzdelávanie školských digitálnych koordinátorov formou úvodného a priebežného vzdelávania.

6. Obsadenie pracovnej pozície školského digitálneho koordinátora sa uskutoční 01. 09. 2021.


Ako sa môžem stať školským digitálnym koordinátorom?

Školským digitálnym koordinátorom sa môže stať pedagogický zamestnanec podľa § 6 ods. 1 zákona č. 138/2019 Z. z. Pre výkon pozície digitálneho koordinátora treba absolvovať inovačné  vzdelávanie (v rámci NP IT akadémia). Tento vzdelávací program bude prebiehať prezenčne a dištančne. Ďalšie informácie o NP IT akadémia sa nachádzajú na tejto stránke: It akadémia – VZDELÁVANIE PRE 21. STOROČIE (itakademia.sk)


Úryvok z brožúry Školský digitálny koordinátor (RAABE, 2021)

NOVINKA: ŠKOLSKÝ DIGITÁLNY KOORDINÁTOR


Teoretické informácie a metodické usmernenia pre školských digitálnych koordinátorov a pre učiteľov informatiky na základných a stredných školách.

Obsahom brožúry Školský digitálny koordinátor sú teoretické informácie vyplývajúce z európskeho dokumentu o digitálnej transformácii s názvom Akčný plán digitálneho vzdelávania, ktorý vydala Európska komisia v septembri 2020. Jeho hlavným cieľom je podpora využívania technológií vo vzdelávaní a rozvoj digitálnych kompetencií v krajinách EÚ.

Dozviete sa tiež informácie týkajúce sa národného projektu IT Akadémia – vzdelávanie pre 21. storočie, v rámci ktorého boli vytvorené metodiky, príručky a ostatný vzdelávací obsah. Projekt poskytuje učiteľom vzdelávanie nielen na podporu vedomostí a zručností, ale aj na rozvoj kompetencií pre 21. storočie rozvoj trinástich profesijných kompetencií potrebných na zvyšovanie digitálnych kompetencií u žiakov.

V brožúre Školský digitálny koordinátor sú uvedené teoretické informácie a metodicko-aplikačné usmernenia pre učiteľov informatiky a pre digitálnych koordinátorov na školách aj na tieto témy:

• Digitálne zdroje a nástroje pre učiteľov,
• Centrálne úložisko digitálneho edukačného obsahu,
• Možnosti vytvárania vlastných digitálnych edukačných materiálov,
• Formatívne hodnotenie a monitorovanie práce žiakov,
• Edukačné počítačové hry,
• Tvorba žiackych projektov s využitím digitálnych technológií,
• Vytváranie digitálnych portfólií žiakov a iné... 

Viac o brožúre sa dozviete TU