Články
Nebojte sa hudobnej improvizácie a kompozície!
Hudobná improvizácia by mala byť súčasťou vyučovania hry na nástroj. Mnohí učitelia sa jej však cielene vyhýbajú pretože sami nevedia, ako pracovať so žiakom v tejto oblasti, ako ho podporiť k vlastnej tvorbe, vlastnému prístupu a pohľadu na hudbu. Nová a na slovenskom knižnom trhu celkom jedinečná publikácia učiteľom na veľmi jednoduchých príkladoch ukazuje, ako sa dá tvoriť a improvizovať podľa jednoduchých a vtipných obrázkov. Pre tých zručnejších sú pripravené zložitejšie abstraktné plnofarebné obrázky.
Publikácia ponúka nielen krátky opis a návod ako postupovať pri improvizácii a kompozícii, ale tým neskúseným alebo skôr bojazlivým učiteľom hudby prináša aj inšpirácie v podobe konkrétnych notových zápisov k jednotlivým ilustráciám, ktoré možno považovať za návod, ako ďalej v tvorbe pokračovať.
Ako píše vo svojom diele samotný autor publikácie Mgr. art. Tomáš Boroš, PhD., ArtD.: "Ambíciou Skladačiek je presvedčiť, že skladať a improvizovať je, naopak, veľmi jednoduché. Treba sa len uvoľniť, otvoriť, vnímať, žasnúť, tešiť sa, vdýchnuť zvuk ako čerstvý morský vánok... nič viac nám netreba. Stačí iba nenápadný impulz niektorého z modelov Skladačiek, žiadne dlhé vysvetľovanie... a ďalej už iba žasnúť, sledovať, čo sa bude diať: celkom malé deti vytvárajú hĺbavé a silné hudobné výrazy, starší, skúsenejší muzikanti po rokoch uvoľnia zápästie a začnú naozaj počúvať, čo z nástroja vyviera."
Skladačky boli vytvorené primárne pre klavír, ale dajú sa ľahko adaptovať aj pre iné nástroje i spev a najmä komornú hru. Sú univerzálne aj v súvislosti s interpretačnou úrovňou – je možné ich maximálne zjednodušenie na elementárnu úroveň, ako aj ľubovoľné obohatenie vyspelou interpretačnou technikou.