Články
Najlepšia škola – najbližšia škola?
V slovenských školách je podľa ministerky školstva Martiny Lubyovej silná segregácia. Ako uviedla, je to spôsobené aj existenciou rôznych typov škôl, akými sú napríklad školy pre nadané či pre znevýhodnené deti.
Šéfka MŠVVaŠ SR pripomenula, že Národný program rozvoja výchovy a vzdelávania si zobral za inšpiráciu fínsky školský systém najmä pre jeho vysokú inklúziu. Z testovania PISA 2018 vyplynulo, že Slovensko patrí medzi krajiny, v ktorých prostredie, kde žiak vyrastá, predurčuje jeho úspešnosť. Potvrdil to aj záver analýzy Inštitútu finančnej politiky. „Napríklad niektoré výsledky testovania ukazujú, že celoštátny priemer ‚ťahajúʻ dole výsledky žiakov z marginalizovaného a zo sociálne znevýhodneného prostredia. To ukazuje, že náš systém je segregovaný,“ povedala Martina Lubyová. Komentár Inštitútu finančnej politiky zverejnený v decembri, ktorý analyzoval úspešnosť slovenských žiakov v Testovaní 9 z matematiky v roku 2017, potvrdzuje jej slová.
Zo záverov komentára vyplýva, že výsledky na slovenských školách ovplyvňuje socioekonomické zázemie.
S rovnakým výsledkom prišlo aj medzinárodné testovanie PISA 2018 (OECD). Deviataci zo sociálne znevýhodneného prostredia v Testovaní 9 bez ohľadu na typ znevýhodnenia dosiahli v teste v priemere 34-percentnú úspešnosť. Ostatní žiaci mali v priemere o 25 percentuálnych bodov vyššiu úspešnosť.