Články

Na zvládanie dezinformácií by mali rodičia s deťmi čítať rôzne články

Na zvládanie dezinformácií by mali rodičia s deťmi čítať rôzne články
Rezort v tejto súvislosti spomína aj zapojenie detí do vzdelávacích programov, sledovanie a diskutovanie o aktuálnych udalostiach či vytvorenie otvoreného priestoru na diskusiu.

Na zvládanie dezinformácií by mali rodičia so svojimi deťmi čítať rôzne články a príspevky na sociálnych sieťach. Popritom hľadať znaky nedôveryhodných informácií, ako sú napríklad pútavé titulky, neuvedený autor príspevku alebo neoverené zdroje. Uviedlo to Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže (MŠVVaM) SR na sociálnej sieti. Spomína aj ďalšie praktické rady, ktoré pripravil Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie.
"Rozprávajte sa o dezinformáciách na internete. Nájdite si čas na rozhovor o tom, čo sú to dezinformácie, ako sa šíria a prečo je dôležité ich rozpoznávať," odporučil rezort. Potrebné je podľa neho aj povzbudzovať deti, aby si dali prestávku od internetu a sociálnych sietí. "Počas leta naplánujte aktivity vonku, ktoré ich zabavia a odvedú pozornosť od obrazoviek," doplnil.
Ako poznamenal, rodičia by takisto mali naučiť deti, že nie je zlé pochybovať a klásť otázky. "Povzbudzujte ich, aby boli skeptické voči informáciám, ktoré na prvý pohľad vyzerajú podozrivo alebo príliš dobre na to, aby boli pravdivé," uviedol. Dôležité je podľa neho tiež, aby boli pre deti príkladom.
Rezort v tejto súvislosti spomína aj zapojenie detí do vzdelávacích programov, sledovanie a diskutovanie o aktuálnych udalostiach či vytvorenie otvoreného priestoru na diskusiu.

Zdroj: TASR


TIP PRE UČITEĽOV

Pracovné zošity KRITICKÉ MYSLENIE pre základné školy a osemročné gymnáziá

KRITICKÉ MYSLENIE PRE 8.–9. ROČNÍK ZŠ
A PRE GYMNÁZIÁ S OSEMROČNÝM ŠTÚDIOM

KRITICKÉ MYSLENIE PRE 6. – 7. ROČNÍK ZŠ
A PRE GYMNÁZIÁ S OSEMROČNÝM ŠTÚDIOM

 

Pracovné zošity plné cvičení a úloh zameraných na tréning zručností, ktoré tvoria predpoklady pre schopnosť kriticky myslieť, najmä čítanie s porozumením a vyhodnocovanie dôležitých myšlienok, komunikovať vlastné myšlienky presvedčivo a zrozumiteľne.

• Žiaci sa učia skúmať okolitý svet, nepodliehať prvému dojmu, trénovať si myslenie a schopnosť komunikovať, prehodnocovať predsudky, odlíšiť fakty od názorov, základy argumentácie, sformulovať tvrdenie, zdôvodňovať, vyhľadávať dôkazy, vedieť urobiť informované rozhodnutie a zostaviť pravidlá vlastnej sociálnej siete.

• Úlohy a aktivity sú usporiadané do troch okruhov, ktoré sú prehľadne farebne odlíšené vo vnútri aj v obsahu.

• Pracovné zošity sú využiteľné na hodinách dejepisu, občianskej náuky, etickej výchovy, slovenského jazyka a literatúry, na triednickych hodinách.

Viac informácií nájdete tu

 

Mohlo by vás zaujímať:

Balík na rozvoj kritického myslenia

 

Pracovné listy s historickými prameňmi na skúmanie minulosti i prítomnosti a materiál pre učiteľov s návodmi, ako rozvíjať kritické myslenie, interpretačné spôsobilosti žiakov, a ako primäť žiakov pracovať s multiperspektivitou v rámci jedného historického javu. Lebo "pravdu" možno mať rôznymi spôsobmi...

 

 

 

Súčasťou BALÍKA NA ROZVOJ KRITICKÉHO MYSLENIA ŽIAKOV je dvojica titulov:

1. Materiál pre učiteľa Pátrame po reči iného

2. Pracovné listy pre žiakov Multiperspektivita v 26 učebných figúrach

• Pomáhajú prostredníctvom historických prameňov, tzv. učebných figúr pátrať po reči iného – inak mysliaceho a konajúceho.

• Rozvíjajú skúmateľské a interpretačné spôsobilosti, kritický prístup a myslenie žiakov.

• Umožňujú žiakom pravidelne si osvojovať istú mieru pochybností a zodpovedného skepticizmu ako jeden z predpokladov skúmania minulosti.

 

Viac informácií nájdete tu