Články
Ministerstvo školstva ide bojovať s extrémizmom
Problematika Európskej únie (EÚ) by sa mohla zlepšiť a prehĺbiť v učebných osnovách dejepisu, občianskej náuky a etickej výchovy. Pre učiteľov týchto predmetov sa chystá metodické usmernenie aj workshopy. Informovalo o tom ministerstvo školstva na svojej stránke. Tlačový odbor pre agentúru SITA uviedol, že ak sa uplatnia vhodné metódy rozvíjajúce kritické myslenie, môže sa posilniť aj boj proti extrémizmu
Metodické usmernenie s návrhmi na aktualizáciu vzdelávacích štandardov by mala do začiatku budúceho školského roku pripraviť skupina odborníkov. Seminár s workshopmi pre učiteľov základných a stredných škôl plánujú otvoriť na jar budúceho roka. Na minulotýždňovom nadrezortnom rokovaní pre celoživotné vzdelávanie pedagógov základných a stredných škôl v oblasti záležitostí Európskej únie sa upresňoval postup pri napĺňaní týchto cieľov.
Na príprave vzdelávania učiteľov gymnázií, základných a stredných škôl bude spolupracovať Štátny pedagogický ústav (ŠPÚ) a ministerstvo zahraničných vecí. „Systémový model tvorby kurikula vrátane jeho periodickej inovácie, na ktorom už v ŠPÚ pracujeme, využijeme na integrálne a prirodzené začlenenie tém orientovaných na zvýšenie povedomia žiakov o európskych záležitostiach, inštitúciách a legislatíve do jednotlivých predmetov,“ uviedol po skončení rokovania riaditeľ ŠPÚ Ľudovít Hajduk.
Medzi krátkodobé ciele skupiny patrí pilotný vzdelávací seminár s workshopmi, ktorý je určený pedagógom predmetov vzdelávacej oblasti Človek a spoločnosť, ide najmä o dejepis a občiansku náuku. V oblasti Človek a hodnoty pôjde o etickú výchovu. Ministerstvo školstva pre agentúru SITA priblížilo, že metodické usmernenia pripravia vedúci oddelenia humanitných predmetov v spolupráci s členmi predmetovej komisie (PK) pre dejepis a členmi PK pre občiansku náuku, ako aj s odborníkmi-dohodármi za jednotlivé vyučovacie predmety.
Ministerstvo školstva pre agentúru SITA uviedlo, že by sa tým mala posilniť oblasť súvisiaca s vyučovaním problematiky EÚ. Podľa ministerstva by sa rozšírili vedomosti žiakov a ak sa uplatnia vhodné metódy, ktoré formujú kritické myslenie, je predpoklad, „že sa tým posilní prevencia pred extrémizmom a radikalizmom.“ Riaditeľ Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO) Peter Goliaš uviedol, že považuje za dobré, „ak sa žiaci na školách budú učiť, prečo vznikla EÚ a ako funguje, budú lepšie rozumieť dianiu v súčasnom svete.“
INEKO je členom Partnerstva za občianske vzdelávanie. Jeho zástupcovia sa stretli na tlačovej konferencii na konci októbra a poukázali na nedostatky vo výučbe občianskej náuky, nedostatočné množstvo odborných materiálov či kurzov a pedagógov, ktorým chýba odborná príprava.
Pre úplnosť dodajme, že na trhu už existuje dvojica pomôcok, ktoré spomínané problémy riešia. Odborné nakladateľstvo RAABE Slovensko vydalo ešte v roku 2017 pracovný zošit Dejepis pre deviatakov a tiež Metodickú príručku pre učiteľov dejepisu v 9. ročníku ZŠ, ktoré spoločne prinášajú témy na diskusiu a námety na aktivity pre žiakov na hodinách dejepisu, ale aj etickej východy a občianskej náuky v základných školách aj na gymnáziách s osemročným a štvorročným štúdiom.
Pracovný zošit je určený deviatakom ZŠ, ale využijú ho aj stredoškoláci ako doplnkové aktivity k predmetom občianska výchova a dejepis. Je vizuálne podnetný a obsahuje cvičenia, doplnkové čítanie, kvízy a slovníčky k problematike prevencie extrémizmu a porozumeniu fungovania demokratickej spoločnosti. Na základe početných príkladov z nedávnej minulosti a súčasnosti sa žiaci naučia, v čom sú podstatné rozdiely medzi demokraciou a autoritárskymi režimami, ako boli napríklad nacizmus a komunizmus, ako pestovať kultúrnu gramotnosť a úctu k všetkým ľuďom.
Praktické cvičenia so zapojením súčasných technológií (smartfóny) umožnia žiakom samostatne zbierať, analyzovať, a spracovávať informácie zo svojho okolia, osloviť rodinných príslušníkov a iných očitých svedkov udalostí, o ktorých sa učia.
Cvičenia umožnia porozumieť ako sa pozná skutočné vlastenectvo, ako byť hrdý na Slovensko, rozvíjať lokálpatriotizmus a zbaviť sa zakomplexovanosti, ktorá plodí agresivitu a nenávisť. Prostredníctvom hrania rolí a analýzy videí sa žiaci učia ako kultivovane riešiť konflikty, argumentovať v prípade sporov a vo verejnej diskusii, ako sa brániť voči manipulácii a konšpiratívnemu mysleniu rovnako v online priestore, ako aj v skutočnom živote. K týmto cvičeniam žiaci nájdu v publikácii pracovné listy s otázkami, úlohami a testami, ktoré spravidla riešia priamo na hodinách alebo v podobe domáceho čítania a doplnkových úloh k tomu, čo sa naučili v škole. V pracovnom zošite (podobne ako v príručke pre učiteľa) sú námety a učebný materiál k 30 školským hodinám. Medzi nimi aj aktuálne témy k problematike migrácie a radikalizmu. Vysoko inovatívna je aj kapitola o dobrovoľnej skromnosti a obrany voči konzumnému mysleniu, ktoré vedie k hodnotovej prázdnote a prehlbuje spoločenské konflikty. Text je jasne štruktúrovaný, atraktívny na čítanie a niektoré obrázky a fotografie možno použiť ako samostatné cvičenia.