ISBN / ISSN / KÓD: 978-80-8140-365-1
METAFORA STROMU AKO MODEL DIDAKTIKY DEJEPISU
Najnovšia didaktika dejepisu od uznávaného autora s dlhoročnou praxou vo výučbe dejepisu na základnej škole a gymnáziu – ako výsledok mnohých autorových seminárov s učiteľmi dejepisu na Slovensku i v Českej republike, aj so študentami na katedre, ktorí spoločne po niekoľkých rokoch sformulovali všetky dôležité predpoklady k výučbe dejepisu.
- Dostupnosť: Skladom
-
Cena s DPH
17,00 €
Popis
Publikácia je výrazom dlhoročného autorovho hľadania spôsobov, ako efektívne a zrozumiteľne vyučovať didaktiku a metodiku dejepisu.
Autor sa totiž domnieva, že stále chýba model jej výučby, model, ktorý by výraznejšie konkretizoval a zjednodušoval teoretický i praktický koncept výučby didaktiky a metodiky dejepisu. Mal by to byť model, ktorý súčasne zdôrazňuje väčšiu spätosť medzi didaktikou a metodikou dejepisu. Dielo teoreticky a prakticky ilustruje cieľové zámery, ako v škole spolupracovať s mladšími žiačkami a žiakmi a postupne z nich utvárať kriticky mysliace celistvé osobnosti, prostredníctvom neobvyklej metafory, ktorá približuje podstatné úlohy vo vizuálne stvárnenom pohybe „hore a dolu“ od koreňov a naspäť ku koreňom metaforického stromu. Stelesňovanie týchto úloh sa tak stáva dôležitým predpokladom výučby (nielen) dejepisu na základných a stredných školách.
Uvedený model didaktiky dejepisu umožní učiteľom:
- netradične hľadať to, čo môže byť nepísanou „gramatikou“ dejepisu,
- uvažovať jej prostredníctvom o žitom prítomnom vzťahu k minulosti,
- vstúpiť do rôznych sociálnych rolí, keď neustále vykonávame cieľovo orientačnú činnosť,
- aranžovať metódy výučby ako cesty učebným labyrintom,
- inscenovať učebné figúry ako výraz osobitosti, jedinečnosti i pestrosti našej výučby,
- uvedomovať si svoj ustavičný „pohyb hore a dolu“ vo výučbe dejepisu,
- aplikovať tento „pohyb“ na ostatné učebné predmety.
ODBORNÁ GARANCIA:
Autor: doc. PaedDr. Viliam Kratochvíl, PhD.
Má dlhoročnú prax vo výučbe
dejepisu na základnej škole
a gymnáziu. V súčasnosti
pôsobí ako docent na Katedre
všeobecných dejín FiF UK
v Bratislave, kde sa venuje
budúcim učiteľom dejepisu.
Zaoberá sa didaktikou dejepisu
a v jej rámci teoretickými
i praktickými problémami
tvorby učebníc. Je autorom
a spoluautorom komplexu
21 učebníc dejepisu pre
základné školy a nižší stupeň
osemročných gymnázií
z rokov 1994 – 2012.
Aj preto už dlhšie spolupracuje
s Ústavom Georga Eckerta
pre medzinárodný výskum
učebníc v Braunschweigu
v Spolkovej republike
Nemecko, kde aj publikoval
niektoré svoje štúdie, okrem
nich tiež v Maďarsku, Poľsku
a Českej republike. Je členom
Medzinárodnej spoločnosti
pre didaktiku dejepisu (ISHD).
Dlhodobo tiež vedie doma
i v zahraničí workshopy
o modernej výučbe dejepisu,
pretože „minulosť je vždy nová".
Recenzenti:
- prof. PhDr. Zdeněk Beneš, CSc., Filozofická fakulta, Univerzita Karlova
- prof. PhDr. Roman Holec, Dr.Sc., Filozofická fakulta, Univerzita Komenského
Dizajn obálky: Miroslav Cipár
OBSAH:
K predpokladom postupu
I „Korene stromu“ ako metafora učiteľovej úlohy diagnostikovať a prehlbovať žitý prítomný vzťah svojich žiačok a žiakov k minulosti
II „Kmeň stromu“ ako metafora učiteľovej úlohy plánovať svoju výučbu
III „Vetvy stromu“ ako metafora učiteľovej úlohy aranžovať učebné cesty – metódy výučby
IV „Vetvičky, listy, kvety a plody stromu“ ako metafora učiteľovej úlohy inscenovať učebné figúry
V „Pohyb z vrcholu stromu k jeho koreňom“ ako metafora reflexie učiteľovej výučby i učenia sa jeho žiačok a žiakov
Literatúra
Obchodné podmienky
Ďalšie informácie | |
Typ produktu | publikácia |
Počet strán | 270 |
Formát | B5 |