Články
Máte jasno v overovaní profesijných kompetencií?
V nedávnom období sa vyskytlo viacero nejasností vo veci overovania profesijných kompetencií pedagogickým a odborným zamestnancom a uznávania takto získaných kreditov. V záujme zjednotenia postupu pri riešení problematiky overovania profesijných kompetencií vydalo Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR svoje stanovisko.
V čase prijatia zákona č. 317/2009 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 317/2009 Z. z.") bolo jeho hlavným účelom riešiť problematiku postavenia pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov komplexne, s ohľadom na kvalitu pedagogickej činnosti a odbornej činnosti v priamej závislosti od zvyšovania profesijných kompetencií vo všetkých formách kontinuálneho vzdelávania.
Zvyšovanie profesijných kompetencií má smerovať k profesionalizácii pedagogickej a odbornej činnosti a reflektovaniu potrieb učiacej sa spoločnosti a znalostnej ekonomiky. Zákon č. 317/2009 Z. z. na základe vytýčeného cieľa upravuje kontinuálne vzdelávanie ako vzdelávanie na udržanie a rozvíjanie profesijných kompetencií kategórií a podkategórií pedagogických a odborných zamestnancov, ktoré sú potrebné na výkon pedagogickej činnosti, ale aj odborných činností na úrovni príslušného kariérového stupňa alebo kariérovej pozície.
Kontinuálne vzdelávanie sa uskutočňuje podľa akreditovaných programov kontinuálneho vzdelávania. Cieľom absolvovania kontinuálneho vzdelávania pedagogických a odborných zamestnancov je udržiavanie, zvyšovanie alebo inovovanie kompetencií, ktoré sú potrebné pre postup do vyššieho kariérového stupňa alebo kariérovej pozície.
Overovanie profesijných kompetencií
Podľa
pôvodného znenia zákona č. 317/2009 Z. z. účinného od 1. novembra 2009,
konkrétne podľa § 35 ods. 6, bola súčasťou kontinuálneho vzdelávania aj
možnosť overenia profesijných kompetencií, ktoré pedagogický
zamestnanec alebo odborný zamestnanec získal výkonom pedagogickej
činnosti, výkonom odbornej činnosti alebo sebavzdelávaním. To znamená,
že neabsolvoval žiaden z druhov kontinuálneho vzdelávania a nemusel sa
na nich zúčastňovať, avšak svoju prax alebo sebavzdelávanie si overil
pred skúšobnou komisiou a v predpísanej forme ukončenia príslušného
akreditovaného programu kontinuálneho vzdelávania.
Súčasne za toto
overenie pedagogický zamestnanec alebo odborný zamestnanec získal v
súlade s § 47 ods. 1 písm. b) zákona č. 317/2009 Z. z. kredity. Takto
získané kredity mohli pedagogickí zamestnanci a odborní zamestnanci
použiť na účely kreditového príplatku alebo na vykonanie atestácie.
Priznávanie a uznávanie kreditov
S
účinnosťou od 1. januára 2012 došlo novelou zákona č. 390/2011 Z. z. k
spresneniu možnosti overenia profesijných kompetencií získaných na
základe praxe alebo sebavzdelávaním, a to zavedením podmienky, aby o
takéto preskúšanie mohol požiadať len ten zamestnanec, ktorý má najmenej
3 roky praxe.
Znenie § 35 ods. 6 zákona č. 317/2009 Z. z. od 1.
Januára 2012 teda ustanovovalo, že „Pedagogický zamestnanec s minimálne
tromi rokmi pedagogickej činnosti a odborný zamestnanec s minimálne
tromi rokmi odbornej činnosti môže požiadať o overenie profesijných
kompetencií získaných výkonom jeho pedagogickej činnosti, výkonom jeho
odbornej činnosti alebo sebavzdelávaním.
Overenie profesijných
kompetencií sa uskutočňuje pred skúšobnou komisiou a spôsobom určeným
pre príslušný druh akreditovaného programu kontinuálneho vzdelávania
podľa odseku 4 písm. b) až d) s výnimkou funkčného inovačného
vzdelávania a funkčného aktualizačného vzdelávania. Overenie
profesijných kompetencií sa môže uskutočniť v rôznych programoch
kontinuálneho vzdelávania, prípadne u rôznych poskytovateľov, ak sa
ponúkané programy líšia obsahom a cieľmi. Úspešné overenie profesijných
kompetencií sa považuje za absolvovanie príslušného programu
kontinuálneho vzdelávania."
Naďalej platilo, že pedagogický zamestnanec alebo odborný zamestnanec za takéto overenie profesijných kompetencií získal kredity. Zároveň sa do znenia zákona včlenilo ustanovenie § 47a, ktoré riešilo problematiku tzv. priznávania kreditov, a to tak, že do tohto procesu vstúpil poskytovateľ kontinuálneho vzdelávania, akreditačná rada a nový prvok – riaditeľ školy. Kredity za overenie profesijných kompetencií v súlade s § 47a ods. 1 priznával poskytovateľ kontinuálneho vzdelávania.
Novou skutočnosťou však bolo to, že zamestnancovi nevznikal automaticky právny nárok na kreditový príplatok za všetky kredity, ktoré získal, ale len za tie kredity, ktoré na základe posúdenia a následne uznania riaditeľom získal za nadobudnuté profesijné kompetencie, ktoré uplatňuje v škole alebo v školskom zariadení a v súlade s plánom kontinuálneho vzdelávania. Rozlíšilo sa teda priznávanie kreditov a uznávanie kreditov.
Chcete sa dozvedieť o tejto téme viac? Hľadajte informácie v novej publikácii z RAABE – Kariéra v školstve, ktorá vás prevedie právami a povinnosťami, ktoré zamestnanci nemajú vždy zvládnuté, či už ako zamestnanci všeobecne alebo osobitne ako pedagogickí a odborní zamestnanci podliehajúci vlastnému zákonu. Pripraví na avizované legislatívne zmeny. Riaditeľovi školy pomôže vytvoriť profesijne sebavedomý pedagogický kolektív.
Publikácia s podtitulom Kariérový systém a profesijný rozvoj pedagogických a odborných zamestnancov
vysvetľuje práva a povinnosti pedagogických a odborných zamestnancov
všeobecne a zvlášť s ohľadom na ich profesijný rozvoj. Vybudovaním
vzdelaného pedagogického tímu si riaditeľ zaistí, že jeho zamestnanci si
budú vedomí svojich práv a povinností a predíde tak nedorozumeniam
vznikajúcim buď z prehnaných alebo neopodstatnených nárokov, ktorých
nenaplnenie neraz zamestnanci vnímajú ako osobnú krivdu zo strany
vedenia, aj keď riaditeľ len vychádzal z platného práva.
Publikácia
sa venuje aj úplným právnym základom, aby poslúžila ako prehľad
začínajúcim zamestnancom, ale aj náročnejším problémom, aké môžu
zneistiť aj skúseného riaditeľa.
Zvlášť sa dielo zaoberá oblasťou
plánovania a zabezpečovania profesijného rozvoja zamestnancov školy, a
to z pohľadu školy ako jeho zabezpečovateľa – na úrovni plánovania,
organizácie a kontroly, aj z pohľadu samotných pedagógov a odborných
zamestnancov, ktorým poslúži ako sprievodca po kariérnej ceste. K
profesionalite povolania pedagógov patrí zvládnutie profesijných
štandardov a etického kódexu i rozširovanie obzorov v širšom kontexte či
už obsahovom alebo geografickom. Preto patrí aj tejto problematike
samostatná časť.
Vzhľadom na avizované legislatívne zmeny bude tiež autorský tím pravidelne aktualizovať informácie v publikácii.