Články

Majú moderné technológie vplyv na učenie sa?

Majú moderné technológie vplyv na učenie sa?

Faktom je, že mobilné technológie otvárajú dvere vzdelávania ďalším generáciám, čím sa učenie stáva dostupným doslova kedykoľvek a kdekoľvek a zároveň prispieva k rozmanitosti vzdelávacieho kontextu.

Vplyv moderných technológií bol nedávno predmetom štúdie na vzorke 329 pedagógov stredoškolských učiteľov matematiky z 19 regiónov Teheránu.

Cieľom štúdie bolo zistiť názory učiteľov na vplyv m-vzdelávania na výučbu matematiky z rozličných hľadísk. Dvadsaťšesť otázok meralo vplyv rôznych funkčných vlastností mobilných technológií na zvýšenú motiváciu učiť sa matematiku. Tridsaťsedem otázok meralo pôsobenie rôznych hľadísk m-vzdelávania na rozmanitosť metód výučby matematiky. Tridsaťjeden otázok hodnotilo vplyv rôznych funkčných vlastností m-vzdelávania na účasť študentov pri učení sa matematiky.

Výsledky odhalili, že podľa názorov učiteľov, má mobilné vzdelávanie pozitívny vplyv na motiváciu študentov učiť sa matematiku. Taktiež medzi využívaním m-vzdelávania a zapojením sa študentov do učenia sa matematiky existuje pozitívny a významný vzťah. Okrem toho, aj vzťah medzi m-vzdelávaním a rozmanitosťou výučbových metód učiteľov je pozitívny a významný. Výsledky tohto výskumu tiež ukázali, že učitelia matematiky sa zaujímajú o využívanie mobilných technológií vo výučbe matematiky. Podľa ich názoru by tieto technológie mohli zvýšiť motiváciu a záujem študentov učiť sa matematiku a prispieť k rozmanitosti metód výučby daného predmetu.

Výsledky štúdie sú dôkazom, že využívanie mobilných zariadení zvyšuje motiváciu študentov učiť sa matematiku. Výsledky aktuálneho prieskumu a podobných štúdií možno vnímať tak, že študenti majú silnejšiu motiváciu učiť sa a vyučovacie hodiny napr. matematiky budú pre nich príjemnejšie. Vďaka tomu sa ich učenie zlepší, ich výkon v matematike sa zvýši a počet študentov, ktorí zanechajú štúdium, sa zníži.

Výsledky výskumu okrem uvedeného ukázali, že medzi využívaním mobilných vzdelávacích zariadení, ako je mobilný telefón, tablet a notebook, a vyučovacími metódami je významný vzťah. Študenti sú spokojní a motivovaní, keď učitelia využívajú mobilné zariadenia na vyučovaní. M-vzdelávanie im pomáha zlepšiť si svoje študijné výsledky. Nestačí len jednoducho zabezpečiť notebook, tablet alebo mobil pre študenta a očakávať zázračné vyriešenie problémov na vyučovaní. Učitelia musia byť informovaní o výhodách začlenenia týchto technológií do vyučovania a ďalej školení o možnostiach efektívneho zapojenia počítačov na hodinách. Využívaním m-vzdelávania na hodinách môžu učitelia študentom zatraktívniť nevhodné a nepružné učivo v učebniciach. Taktiež sa mení úloha učiteľa z výhradného prednášateľa, ktorého výsledkom je autoritatívne učenie s využívaním nevhodných vzdelávacích metód a s dôrazom na rýchle zapamätanie si učiva – čo je pre študentov nudné –, na „režiséra" hodiny.

zdroj: www.sciencedirect.com