Články
Lacnejšie posily pre ambulancie. V čom pomôžu sestrám a aké problémy ešte treba vyriešiť?
V ambulanciách po novom môžu zamestnať administratívneho pracovníka, ktorý zdravotnícky personál výrazne odbremení. V zahraničí je to už bežnou praxou.
Ambulantný sektor už mnoho rokov trápia rovnaké problémy. Lekári starnú a zatvárajú svoje ordinácie. Pacienti si za nich musia nájsť náhradu, čo zvyšuje zaťaženie existujúcich poskytovateľov zdravotnej starostlivosti. „Výsledkom je, že narastá priemerný počet pacientov na ambulanciu,“ upozornila výkonná riaditeľka Zväzu ambulantných poskytovateľov Naďa Trenčanská Bedušová. Lekári preto potrebovali aspoň čiastočne odbremeniť. Hoci po zmene volali už minimálne tri roky, konečne sa jej dočkali. Po novom môžu zamestnať administratívneho pracovníka.
Vyššie kompetencie
Riaditeľka Zväzu ambulantných poskytovateľov upozorňuje na to, že takéhoto pracovníka mohli mať ambulancie už skôr, avšak jeho kompetencie boli výrazne obmedzené. Nesmel nakladať so zdravotnou dokumentáciou, nanajvýš mohol pacientom vystavovať časenky. Zákon totiž hovoril o tom, že s takýmito dokumentmi smie narábať iba zdravotnícky pracovník. Ak by to robil niekto iný, išlo by o porušenie ochrany osobných údajov. Výhody budú pociťovať najmä veľkokapacitné ambulancie. „Keď k vám príde veľký počet pacientov, lebo v okolí sa začínajú zatvárať ambulancie, tak lekár si to vie prepočítať. Vie agendu v ambulancii rozdeliť,“ povedala. Sestra alebo zdravotnícky pracovník tak riešia len zdravotnícke úkony a všetko týkajúce sa administratívy má na starosti nová posila.
Upozornila na to, že administratívna pracovná sila je aj rádovo oveľa lacnejšia ako odborný zdravotnícky personál. V zahraničí je podľa nej bežnou praxou, že pri príchode pacienta privíta recepčná. Tá manažuje napríklad objednávanie ľudí. Sestra odoberá krv a rieši prvotné zdravotnícke úkony. „Z mojej osobnej skúsenosti aj zo skúseností kolegov administratívni pracovníci v ambulanciách výrazne odbremeňujú zdravotný personál od iných ako zdravotníckych činností, čo umožňuje zdravotníkom venovať sa práci s pacientom,“ povedala prezidentka Zväzu ambulantných poskytovateľov Jaroslava Orosová.
Manažujú lekárske správy a potvrdenia
Po novom administratívny pracovník v ambulancii zabezpečuje telefonickú, elektronickú aj osobnú komunikáciu s pacientom. Ide najmä o objednávanie termínov vyšetrení, odberov a ostatných vyšetrovacích zložiek. „Rovnako manažujú odovzdávanie a odosielanie žiadaniek, lekárskych správ či iných potvrdení. Vedú zdravotné karty, triedia a zakladajú výsledky,“ vymenováva Orosová. Popri tom môžu viesť výkazníctvo voči zdravotným poisťovniam, prípadne iným inštitúciám či zabezpečovať celý rad administratívnych činností súvisiacich s prevádzkou ambulancie ako podnikateľského subjektu. Dohliadajú aj na plnenie všetkých predpísaných kontrol priestoru ambulancie, ale i zariadení či ostatných povinností zamestnávateľa a zamestnancov.
Pomohli by kurzy
Trenčanská Bedušová uviedla, že mať administratívneho pracovníka s väčším počtom kompetencií je len jedna časť problému, ktorá sa vyriešila. Uvítala by spoluprácu medzi ministerstvom zdravotníctva a rezortom práce. Ak by sa na úradoch práce zaviedol rekvalifikačný kurz, ambulancie by mohli posilniť aj nezamestnaní. Na tomto kurze by sa naučili vykazovať kódy výkonov do zdravotných poisťovní, vďaka čomu by našli uplatnenie tak v ambulancii, ako aj v nemocnici. „Rovnako nie je vyriešené financovanie takéhoto pracovníka zo zdrojov verejného zdravotného poistenia,“ priblížila Orosová, čo sa ešte musí dotiahnuť do konca v súvislosti s administratívnym pracovníkom. Trenčanská Bedušová hovorí, že budú trvať na tom, aby v novom katalógu výkonov bol nacenený aj administratívny pracovník. Tvrdí, že už roky poukazujú na to, že je nutný katalóg výkonov. „V starom katalógu nenájdete sesterské výkony. To znamená, že ako keby sestrička nerobila nič. Pritom robí kvantum vecí,“ uviedla dôvod, prečo je nový katalóg viac ako dôležitý.
Zdroj: SITA (hnonline.sk)