Články
Kšefty s dlhým čakaním u lekára
Nemorálne, ponižujúce a nespravodlivé. Neskutočne dlhé hodiny musia pacienti čakať na to, aby sa dostali k neurológovi v Nemocnici s poliklinikou v Považskej Bystrici. Ľudia sa do radu vonku pred budovou stavajú už noc vopred.
Prísť o druhej či tretej nadránom sa niekedy ani neoplatí.
Situáciu zneužili kšeftári, ktorí predávajú jednu časenku za 20 až 50 eur.
Človek si príde po časenku ešte pred polnocou. Rozloží si stoličku, zabalí sa
do deky, popíja čaj z termosky a bivakuje pred považskobystrickou nemocnicou. K
neurológovi Petrovi Bakalovi sa pacienti nedostanú inak ako len s vytlačenou
časenkou, a tých je na deň maximálne desať. Pred dažďom, prípadne snehom ich
chráni iba strecha nad vstupom do budovy, do ktorej ich vpustí vrátnik väčšinou
okolo siedmej ráno. „Tejto noci sme mali šťastie, nad nami premrznutými sa
vrátnik zľutoval a pustil nás už o šiestej,“ povedali nám pacientky, ktoré
včera čakali pred ambulanciou.
Dostať sa k lístku s poradovým číslom vyžaduje nadľudskú
námahu. „Celý čas sa nepohneme nikam, pretože časenky vydáva sestrička z
ambulancie až okolo siedmej hodiny ráno. Potom čakáme na vyšetrenie. Stane sa
tak, že ľudia tu strávia čas od desiatej v noci do druhej popoludní
nasledujúceho dňa. Ale stane sa aj to, že ak niekto príde nadránom okolo
tretej, rad je už taký veľký, že o siedmej časenku už nedostane,“ priblížila
pacientka. Tieseň a bezmocnosť pacientov využili kšeftári, ktorí rozbehli
čierny trh s časenkami. „Jeden, ktorý predával dnes, dával časenku za 20 eur.
Ale chodí aj nejaká staršia pani, ktorá berie 50 eur. Ľudia sú ochotní platiť,“
pridala sa ďalšia čakajúca. Pacienti neurológa Bakalu chvália a označujú ho za
vynikajúceho odborníka. Chodia za ním ľudia zo širokého okolia a viacerí by
uvítali, keby bolo možné objednať sa k nemu na čas, za termín by zaplatili.
Problém v považskobystrickej nemocnici trvá už asi rok.
„Predtým brával doktor denne 15 pacientov a naozaj sa snažil. Niekedy vzal
posledného o piatej, o pol šiestej. Potom však začali ľudia frflať, že tu musia
dlho čakať, tak sa nahneval a povedal, dobre, sťažujete sa, vezmem vás
maximálne desať,“ vysvetlila staršia pani, ktorá je zároveň onkologickou
pacientkou. „Veľakrát som bola svedkom, keď prišli dôchodcovia z okolitých
dedín prvým autobusom a plakali, že majú bolesti, ale nikto im svoju časenku
nedal,“ uzavrela žena.
K neurológovi Petrovi Bakalovi sme sa snažili dostať aj my,
cestu nám zahatala sestrička. „Pán doktor sa nebude k ničomu vyjadrovať, na to
je tu vedenie nemocnice,“ poukázala. S ním sa nám však spojiť nepodarilo.
Hovorkyňa je na materskej dovolenke a riaditeľ nemocnice Igor Steiner, ktorý je
zároveň alergológom a imunológom, včera viedol ambulanciu. Na telefonáty ani na
esemesku neodpovedal.
Zriaďovateľom nemocnice je Trenčiansky samosprávny kraj.
Denník Pravda sa župy opýtal, či o tomto probléme vie a či plánuje nejaké
riešenie. Tá neodpovedala. Príbehy čakajúcich ľudí od štvrtej rána na
vyšetrenie u špecialistu prichádzajú z celého Slovenska. V radoch sa postupne
striedajú členovia rodín, pretože jeden človek má problémy takéto čakanie
vydržať. Situácia v Považskej Bystrici je zatiaľ najzúfalejšia. Ministerstvo
zdravotníctvo tvrdí, že vníma nespokojnosť pacientov v niektorých regiónoch s
čakaním na vyšetrenie. Dôvody vidí v nedostatku špecialistov, ale aj v tom, že
lekári si nevedia zmanažovať pacientov. K prípadu v Považskej Bystrici sa
bližšie nevyjadrilo. Plošnú zmenu chce rezort dosiahnuť lepším financovaním.
Odmeňovať bude nielen za výkony, ale aj dosiahnuté výsledky. „Chceme, aby boli
lekári motivovaní k tomu, aby manažovali pacientov, znižovali čakacie doby na
vyšetrenia a podobne. K tomu patrí aj zavedenie systému objednávania pacienta,
preto ministerstvo v spolupráci s Národným centrom zdravotníckych informácií a
Všeobecnou zdravotnou poisťovňou pracuje na systéme elektronického objednávania
sa k lekárom. Cieľom je priniesť transparentnosť a vyššiu efektívnosť v tejto
oblasti,“ uviedla hovorkyňa rezortu Zuzana Eliášová. Doplnila, že problematikou
nedostatku niektorých lekárskych špecializácií sa zaoberajú. Pripravujú novú
minimálnu sieť špecialistov, s ktorými budú zdravotné poisťovne povinné
uzavrieť zmluvy. „Sieť zohľadňuje mnohé faktory vrátane demografických
ukazovateľov či prognóz tak, aby reflektovala potreby jednotlivých častí
Slovenska, vrátane okresov aj na nasledujúce roky. Následne predpokladáme
zvýšenie dostupnosti zdravotnej starostlivosti a zníženie čakacích lehôt v
ambulantnej zdravotnej starostlivosti,“ uzavrela Eliášová.
Elektronické objednávanie pacientov mala priniesť
elektronizácia zdravotníctva, tzv. ezdravie, ktorá do praxe nabieha postupne.
Niektoré ambulancie a polikliniky nezávisle od ezdravia majú vlastné
obejdnávkové systémy. Na takýto model prešiel napríklad psychiater Vladimír
Hacek z Krupiny a ten vidí v ňom len výhody. Aj on mal kedysi preplnenú čakáreň
a dennodenne medzi pacientami vznikal chaos a hádky. „Dnes sa pacienti
objednajú cez internet a nikto nemusí čakať. Každý má poradie a presne vie,
kedy má prísť, ľudia sa potom nehádajú v čakárni, kto je pred kým,“ objasnil
Hacek. Podľa jeho slov denne vie takto vyšetriť okolo tridsať pacientov.
Objednávanie funguje zadarmo a pacienti si nový systém pochvaľujú. „Zároveň je
takto lepšie chránené aj súkromie pacientov, vyvolávame ich číslami a nie
menami,“ dodal psychiater.
Zástupcovia lekárskych organizácií sú presvedčení, že za
podobné situácie ako v Považskej Bystrici môže iba nedostatok špecialistov a
málo peňazí. „Nejde o organizáciu práce, môžete si zorganizovať desať
pacientov, keď máte dobré srdce, tak dvadsať možno tridsať, ale viac nie,“
myslí si Andrej Janco, šéf Slovenskej lekárskej únie špecialistov. Riešene vidí
v zmene financovania. „Na západe dostávajú lekári za jedno vyšetrenie 120 eur,
u nás sú to štyri eurá, a to by sa malo zmeniť. Za týchto podmienok tak odliv
lekárov bude pokračovať. Špecialistov treba zaplatiť, jeden takýto lekár sa
vychováva 20–25 rokov. Ja som ešte nezažil, že by mi nejaká elektronická
novinka uľahčila prácu, práve naopak, pridáva to lekárom povinnosti. Miesto
toho, aby lekárom poriadne zaplatili, tak hľadajú riešenie v organizácii, to je
nezmysel,“ tvrdí Janco. Podľa neho lekárov bude už len ubúdať a rady budú
narastať, silná generácia lekárov totiž prichádza do fázy, keď starnú a
odchádzajú.
Manažovanie pacientov lekárom za vedľajší problém pokladá aj
prezident Slovenskej lekárskej komory Marián Kollár. „Najväčší problém je, že
pacienti sa nevedia dostať do nemocnice, k obvodnému lekárovi, najhoršie je to
však so špecialistami. Je ich absolútny nedostatok a nikto sa týmto problémom
nezaoberá,“ hovorí Kollár. Slovensku podľa neho chýbajú nielen neurológovia,
ale aj kardiológovia, dermatológovia či všeobecní lekári, súčasná generácia je
prestarnutá a noví neprichádzajú. „Nerobíme túto profesiu dostatočne
atraktívnou pre ľudí, aby ju študovali a vykonávali na Slovensku. Musíme
zatraktívniť nielen pracovné prostredie, ale aj štúdium a ich uplatnenie po
ukončení školy, s tým úzko súvisí aj financovanie,“ nazdáva sa Kollár.
Zdroj: SITA (Pravda)