Články

Kritické myslenie nie je módnou záležitosťou

Kritické myslenie nie je módnou záležitosťou
Svet sa mení rýchlejšie ako kedykoľvek predtým. Informácií je neúrekom, no nie všetky sú pravdivé alebo relevantné. Preto je schopnosť kriticky myslieť jednou z najdôležitejších zručností, ktoré si môžu, či dokonca musia osvojiť predovšetkým mladí ľudia a deti.

Po dvojici pracovných zošitov s názvom KRITICKÉ MYSLENIE prezákladné školy (pre 6.–7. ročník ZŠ a 8. – 9. ročník ZŠ a osemročné gymnáziá) nájdu učitelia aj rodičia aj pracovný zošit pre stredné školy.

Pracovný zošit KRITICKÉ MYSLENIE PRE STREDNÉ ŠKOLY je plný cvičení a úloh zameraných na tréning zručností, ktoré tvoria predpoklady pre schopnosť kriticky myslieť, najmä čítanie s porozumením a vyhodnocovanie dôležitých myšlienok, komunikovať vlastné myšlienky presvedčivo a zrozumiteľne.

Aktivity, cvičenia a úlohy prezentované v pracovnom zošite pripravujú študentov na lepšie porozumenie sveta, na kvalitnejšiu komunikáciu, na osvojovanie schopnosti pracovať s informáciami a prispôsobovať sa rôznym situáciám.

Zameriavajú sa na:

  • rozvíjanie informačnej gramotnosti;
  • trénovanie zručnosti argumentácie a efektívnej komunikácie;
  • pozorovanie sveta z rôznych perspektív a zdokonaľovanie aktívnej zvedavosti;
  • analýzu rôznych životných situácií;
  • rozvíjanie schopnosti robiť vlastné rozhodnutia. 

Pracovný zošit je využiteľný na hodinách dejepisu, občianskej náuky, etickej výchovy, slovenského jazyka a literatúry, na triednickych hodinách.  Pracovný zošit je vhodný aj na prácu v menších kolektívoch a skupinách, napr. v záujmových útvaroch, debatných kluboch a pod.

 

Prečo je kritické myslenie také dôležité?

  • Rozvíja samostatnosť: Žiaci sa naučia spoliehať sa na vlastný úsudok a nebrať všetko za hotové.
  • Zlepšuje schopnosť riešiť problémy: Kritické myslenie pomáha deťom analyzovať situácie, hľadať rôzne možnosti riešenia a vyberať si tú najlepšiu.
  • Posilňuje schopnosť učiť sa: Žiaci, ktorí vedia kriticky myslieť, sú zvedaví, otvorení novým informáciám a radi sa učia.
  • Prispieva k rozvoju tvorivosti: Kritické myslenie súvisí s tvorivým myslením, pretože umožňuje hľadať nové a netradičné riešenia.
  • Príprava na život: V dospelosti sa kritické myslenie hodí pri rozhodovaní o dôležitých životných otázkach, v práci aj v osobnom živote.

Ako podporiť kritické myslenie v škole?

  • Kladenie otázok: Učitelia by mali klásť otázky, ktoré vyžadujú hlbšie porozumenie a nútia žiakov premýšľať nad rôznymi možnosťami.
  • Diskusie: Diskusie sú skvelým spôsobom, ako podporiť výmenu názorov a rozvoj argumentov.
  • Projekty: Projekty umožňujú žiakom samostatne pracovať, hľadať informácie a riešiť problémy.
  • Riešenie problémov: Zadávajte žiakom úlohy, ktoré vyžadujú logické myslenie a hľadanie rôznych riešení.
  • Hodnotenie zdrojov informácií: Učte žiakov, ako hodnotiť spoľahlivosť rôznych zdrojov informácií, ako sú články, knihy alebo webové stránky.
  • Modelovanie kritického myslenia: Učitelia by mali sami modelovať kritické myslenie vo svojej práci a vysvetľovať žiakom, ako sami pristupujú k rôznym problémom.

Rozvoj kritického myslenia je dlhodobý proces. Vyžaduje si trpezlivosť, systematický prístup a spoluprácu učiteľov, rodičov a samotných žiakov. Investícia do rozvoja kritického myslenia je však jednou z najlepších investícií do budúcnosti detí.

 

Ako pracovať s pracovnými zošitmi?

  1. Výber vhodného zošita: Pri výbere zošita je dôležité zohľadniť vek žiakov, ich vedomosti a zručnosti. Zošity by mali byť prispôsobené ich úrovni a záujmom.
  2. Systematické využívanie: Pracovné zošity by sa mali využívať pravidelne, ideálne ako súčasť výučby rôznych predmetov.
  3. Diskusie a spätná väzba: Počas riešenia úloh je dôležité viesť s žiakmi diskusie, klásť otázky a poskytovať im spätnú väzbu. Týmto spôsobom sa upevňuje ich chápanie a rozvíja schopnosť formulovať vlastné myšlienky.
  4. Prepojenie s reálnym životom: Úlohy zo zošitov by sa mali prepojovať s reálnymi situáciami, aby žiaci videli praktické využitie kritického myslenia.
  5. Individualizácia: Každý žiak sa učí iným tempom, preto je dôležité umožniť žiakom pracovať vlastným tempom a poskytnúť im individuálnu podporu.

 

Príklady aktivít v pracovných zošitoch:

  • Analyzovanie textov: Žiaci čítajú texty a odpovedajú na otázky, ktoré ich nútia hlbšie sa zamyslieť nad obsahom.
  • Riešenie logických úloh: Úlohy, ktoré vyžadujú logické uvažovanie, ako sú hádanky, rébusy alebo matematické problémy.
  • Vyhodnocovanie obrázkov: Žiaci analyzujú obrázky, hľadajú detaily, vyvodzujú závery a formujú hypotézy.
  • Diskusie o etických otázkach: Úlohy, ktoré podporujú diskusiu o rôznych etických otázkach a rozvíjajú schopnosť žiakov zaujať vlastné stanovisko.
  • Tvorba vlastných projektov: Žiaci pracujú na projektoch, ktoré im umožňujú uplatniť svoje kritické myslenie v praxi.

 

Pracovné zošity KRITICKÉ MYSLENIE sú vynikajúcim nástrojom na rozvoj kritického myslenia. Ak ich budete využívať systematicky a kreatívne, pomôžete žiakom vybudovať si dôležité zručnosti, ktoré im budú slúžiť po celý život.


Zdroj: RAABE