Články

Gramatika pre cudzincov

Gramatika pre cudzincov
Učitelia si musia uvedomiť, že slovenský jazyk je pre cudzinca veľmi náročný. Aj keď dieťa zvládne základy a dobre sa s ním dohovoria, je schopné s nimi komunikovať a v triede aktívne pracovať, nemajú vyhraté.

Slovenská gramatika je ťažká, cudzincovi môže trvať niekoľko rokov, kým ju zvládne. Nie je preto správne klásť naňho neprimerané nároky. Naše tvrdé a mäkké spoluhlásky, dĺžka hlások a mnohé ďalšie býva pre cudzinca veľkým orieškom.

Mali by sme stále trpezlivo vysvetľovať a postupovať tempom primeraným žiakovi, poskytnúť mu podporné pomôcky (prehľady, bzučiak…) tak, aby bolo v jeho silách učivo zvládnuť. Navyše, stále je tu otázka slovnej zásoby, dieťa nemusí vôbec rozumieť slovu, s ktorým má pracovať. To je vždy potrebné si overiť.

Zvykne sa hovoriť: „Uvedomte si, aké je pre vás ťažké učiť sa iný jazyk. Predstavte si, že by ste ho museli zvládnuť v takých podmienkach a v čase ako váš žiak cudzinec. Zvládli by ste to?“


Novinka z RAABE na pomoc cudzincom

Žiak cudzinec sa od začiatku stretáva v slovenskom jazyku s dĺžkou samohlások. Často je to preňho veľmi náročné, rôzne jazyky majú rôzny slovný prízvuk. Deti s odlišným materinským jazykom potrebujú cvičiť sluchovú analýzu našich slov. Pomôcť im môže naša správna a presná výslovnosť. Môžeme využiť aj pomoc bzučiaka, keď na dlhšiu hlásku stlačíme zvuk na dlhšiu dobu. Namiesto bzučiaka je možné využiť aj pískaciu hračku. Dôležité je rozlíšenie krátkeho a dlhého zvuku.

Pokiaľ dieťa slová zapisuje a robí chyby, je dobré spoločne si slová prečítať, spoločne chyby nájsť. Pri hodnotení, samozrejme, berieme ohľad na žiaka, ceníme si každý pokrok v tejto oblasti. Žiak cudzinec by mal mať k dispozícii slovenskú abecedu, do ktorej môže nahliadnuť, uistiť sa, napr. zalaminovanú verziu, abecedu nalepenú v zošite a pod.

Viac podobných tipov nájdete v celkom novej GRAMATIKE PRE CUDZINCOV.


Gramatika pre cudzincov je pokračovaním učebnice Cudzinec v mojej triede.

  • Zoznamuje žiaka cudzinca so základnou gramatikou, s ktorou sa stretáva na 1. stupni slovenskej základnej školy.
  • Pracovný zošit je doplnený aktualizovaným návodom na tvorbu individuálneho vzdelávacieho programu (IVP) pre žiaka cudzinca, metodikou i nápadmi na overené pomôcky a postupy, ktoré môžete pri práci so žiakmi cudzincami využiť.
  • V pracovnom zošite používam osvedčený postup. Každý pracovný list (PL) pre žiaka je sprevádzaný metodikou, ako ho vypracovať. Prináša konkrétne nápady na pomôcky a ďalšiu podporu na pochopenie a zažitie učiva žiakom.