Články
Finančná gramotnosť na školách. Ako ďalej?
Už viete, ako zapracujete Národný štandard finančnej gramotnosti do vašich školských vzdelávacích plánov?
Slabá finančná gramotnosť sa podpisuje pod problémy ľudí s nebankovými subjektmi, zadlžovaním sa či exekúciami. Problémy nemá iba staršia generácia, v medzinárodnom testovaní boli naši 15-roční žiaci v porovnaní s rovesníkmi z iných krajín na chvoste. Stále viac prevláda názor, že treba zmeniť prístup k vzdelávaniu a podporovať logické myslenie žiakov.
V testovaní PISA sa horšie ako naši žiaci umiestnili iba ich rovesníci v Čile. Pritom podľa dotazníkového prieskumu projektu To dá rozumu, takmer polovica riaditeľov základných a stredných škôl považuje za túto tému za jednu z troch, ktoré majú najväčší význam pre rozvoj žiakov. Patrí k nim aj riaditeľ bratislavskej Základnej školy na Mudroňovej ulici Richard Savčinský. Ako povedal: „Najlepším spôsobom je zapracovanie do jednotlivých predmetov, občianska náuka, etická výchova a hlavne v matematike. Posilnili sme hodinu matematiky o jednu vyučovaciu hodinu s cieľom rozvíjania aj finančnej gramotnosti.“
Hoci až 35 % žiakov nie je schopných riešiť v praxi problémy, ktoré sa týkajú financií, finančná gramotnosť stále nie je v našich školách samostatným predmetom. Nie je povinná, je však odporúčaná.
MŠVVaŠ SR vydalo tzv. Národný štandard finančnej gramotnosti, t.j. akúsi stratégiu vzdelávania vo finančnej oblasti a manažmentu osobných financií.
Všetky dôležité informácie nájdete tu.
V tejto situácii odborné nakladateľstvo RAABE Slovensko pripravilo sériu učebných pomôcok, ktoré pomáhajú rozvíjať finančnú gramotnosť žiakov na základných školách – pracovné zošity pre 1. aj 2. stupeň ZŠ a tiež materiál pre učiteľa, ktoré aktívne podporujú výučbu finančnej gramotnosti v základných školách a pomáhajú zapracovať Národný štandard finančnej gramotnosti do ŠkVP.