Články

Finančná gramotnosť na školách. Ako ďalej?

Finančná gramotnosť na školách. Ako ďalej?
Už viete, ako zapracujete Národný štandard finančnej gramotnosti do vašich školských vzdelávacích plánov? 

Slabá finančná gramotnosť sa podpisuje pod problémy ľudí s nebankovými subjektmi, zadlžovaním sa či exekúciami. Problémy nemá iba staršia generácia, v medzinárodnom testovaní boli naši 15-roční žiaci v porovnaní s rovesníkmi z iných krajín na chvoste. Stále viac prevláda názor, že treba zmeniť prístup k vzdelávaniu a podporovať logické myslenie žiakov.

V testovaní PISA sa horšie ako naši žiaci umiestnili iba ich rovesníci v Čile. Pritom podľa dotazníkového prieskumu projektu To dá rozumu, takmer polovica riaditeľov základných a stredných škôl považuje za túto tému za jednu z troch, ktoré majú najväčší význam pre rozvoj žiakov. Patrí k nim aj riaditeľ bratislavskej Základnej školy na Mudroňovej ulici Richard Savčinský. Ako povedal: „Najlepším spôsobom je zapracovanie do jednotlivých predmetov, občianska náuka, etická výchova a hlavne v matematike. Posilnili sme hodinu matematiky o jednu vyučovaciu hodinu s cieľom rozvíjania aj finančnej gramotnosti.“

Hoci až 35 % žiakov nie je schopných riešiť v praxi problémy, ktoré sa týkajú financií, finančná gramotnosť stále nie je v našich školách samostatným predmetom. Nie je povinná, je však odporúčaná. 

MŠVVaŠ SR vydalo tzv. Národný štandard finančnej gramotnosti, t.j. akúsi stratégiu vzdelávania vo finančnej oblasti a manažmentu osobných financií.


Všetky dôležité informácie nájdete tu.


V tejto situácii odborné nakladateľstvo RAABE Slovensko pripravilo sériu učebných pomôcok, ktoré pomáhajú rozvíjať finančnú gramotnosť žiakov na základných školách – pracovné zošity pre 1. aj 2. stupeň ZŠ a tiež materiál pre učiteľa, ktoré aktívne podporujú výučbu finančnej gramotnosti v základných školách a pomáhajú zapracovať Národný štandard finančnej gramotnosti do ŠkVP.