Články

Drží vaše dieťa správne ceruzku? Naučte ho to!

Drží vaše dieťa správne ceruzku? Naučte ho to!
A začnite už v čase, kedy ju berie prvýkrát do ruky a ešte len začína kresliť. 

Radi by ste boli sprievodcom vášho dieťaťa vo svete čiar a kreslenia? Uvažujete nad správnou pomôckou, ktorá by prispela k získaniu správnych návykoch? Máme pre vás riešenie! Ešte predtým ale trocha teórie.





Dlaňový – typický úchop detí mladších ako 1 rok.



Úchop dlaňový s palcom hore alebo dolu – ceruzku dieťa drží zovretú v dlani a pri kreslení vychádza pohyb z ramena.



Hrstičkový úchop – objavuje sa medzi druhým a tretím rokom veku, dieťa už ceruzku uchopuje do prstov.



Štipkovitý úchop – palec drží ceruzku, prostredník podopiera a ukazovák je položený ľahko zhora. Mal by sa objaviť najneskôr v piatich rokoch, aby sa do nástupu do školy stihol dostatočne fixovať.


Pár faktov o vývine kresby dieťaťa vo veku od 2 do 4 rokov

Štádiá vývinu detskej kresby prechádzajú niekoľkými fázami. 


1. Presymbolická fáza (2-3 roky)

Prvá fáza začína tzv. čmáraním, kedy dieťa prežíva radosť zo samotného čmárania, pretože dokáže zanechať farebnú stopu na čistom papieri. Na výsledok sa nesústredí, nie je preň podstatný. Najviac ho zaujíma prežívanie samotnej kresby a jej tvorba. Takáto aktivita je preň sama o sebe veľmi príťažlivá, upokojuje ho rytmický pohyb ruky a taktiež potreba komunikovať pri činnosti s blízkymi ľuďmi. Táto fáza má niekoľko štádií. Dieťa čmára najskôr zvislé a vodorovné čiary, niekedy aj bodky. V druhom štádiu pribúdajú kruhové línie a slučky, napokon aj uzavreté tvary. V tomto veku nie sú pre deti zaujímavé objekty vonkajšieho sveta ako tvary, ale viac ich zaujme, čo robia a čo sa s nimi deje. Napríklad kombinácia čiar znázorňuje pre dvojročné dieťa lietadlo, nesnaží nakresliť samotné lietadlo, ale jeho pohyb. 

2. Prechod na symbolickú fázu (3-4 roky)

V tejto fáze dieťa zisťuje, že sa jeho čmáranice na niečo podobajú. Okolo tretieho roku už dokáže nakresliť obrázok, ktorý predstavuje niečo konkrétne a zväčša ho rozoznajú aj iní ľudia. Tu je dôležitá komunikácia dieťaťa s rodičom alebo učiteľom o kresbe. Typické pre symbolickú fázu je pomenovanie vlastného výtvoru, ktoré sa často mení. Raz je to pre dieťa maminka, inokedy auto alebo slnko. Prechod od čmáranice ku kresbe je spojený so zvládnutím kruhového tvaru. Kruh pre dieťa má veľa podôb, ako napr. slnko, hlava, ale aj objekty, ktoré vyzerajú v skutočnosti inak. Na konci tretieho roku života dieťaťa svoje kresby nie len pomenovávajú podľa typického znaku (napr. auto má kolesá, slnko má lúče), ale veľakrát komentujú aj proces kreslenia. Kresliarske schopnosti sa často rozvíjajú v rámci spoločnej aktivity dieťaťa a dospelého, deti najradšej napodobňujú a taktiež dopĺňajú, či vyfarbujú. 


Šikovná pomôcka nielen na doma, ale aj v materskej škole

Pracovný zošit Kuliferdík – Prvé kreslenie pre deti od 2 do 4 rokov, ktorý prináša zábavné aktivity zamerané na obťahovanie, dokresľovanie, vyfarbovanie a spájanie. Veľký formát A3 naležato rešpektuje motoriku a zručnosť dieťaťa v danom vývinovom období, zaručuje jednoduché listovanie. Prinesie mnoho učenia a radosti tým najmenším. Slúži na podporu rozvoja kreslenia najmenších detí. Napomáha rozvíjať komunikáciu s dospelým, či už rodičom doma alebo učiteľom v materskej škole. 

Viac informácií o pracovnom zošite nájdete TU.