Články
Detí nezrelých do školy pribúda
Počet detí, ktoré nie sú pripravené ísť do školy, sa zvyšuje. Čoraz viac detí zostáva v materskej škole o rok dlhšie. Kvôli odkladom povinnej dochádzky tak škôlky nemôžu prijať viac mladších detí.
Budúci prvák by mal vedieť sústredene pracovať, rozumieť matematickým pojmom, nakresliť obrazce, geometrické tvary, či opísať obrázok a komunikovať. Čoraz viac detí v tom má medzery a potrebujú zostať v škôlke dlhšie.
"V porovnaní s minulým rokom to boli dve deti, ale teraz, čo už máme také predbežné zisťovanie, tak to bude pravdepodobne 7 detí," povedala Zuzana Častulínová, riaditeľka MŠ na Opatovskej ceste, Trenčín.
Problém býva aj obyčajné držanie ceruzky, no namiesto toho majú deti iné zručnosti.
"Deti disponujú mimo vedomosťami aj z toho technologického sveta. Akurát, že im potom absentujú niektoré iné zručnosti, chýbajú im trošku také praktické hry, loptové hry, práce možno doma pomáhanie, čiže tá hrubá jemná motorika je trošku menej rozvinutá," konštatuje Zuzana Machajová, riaditeľka Centra poradenstva a prevencie Dolný Kubín.
Pripravenosť detí do školy posudzuje psychológ, ktorý pred zápisom škôlkarov otestuje. To, že potrebujú odklad, im odporučí Centrum poradenstva a prevencie.
Rodič má právo odmietnuť, ale jeho povinnosťou je informovať príslušnú školu alebo škôlku. Mnohí rodičia nevedia, že ich dieťa nie je zrelé na školu. Uvítali by v škôlkach podporný tím, napr. logopédov či psychológov. "Veľmi často sa rodičom stane, že sa dozvedia od psychológov niečo, čo naozaj nečakali a sú často šokovaní, že zrovna ich dieťa nie je pripravené na to, aby nastúpilo do školy," hovorí Matej STUŠKA, riaditeľ OZ Rodičia.sk.
Deti, ktoré v škôlke zostávajú dlhšie, spôsobujú komplikácie riaditeľom. Od septembra totiž môžu o taký počet prijať menej detí, ako by mohli prijať, keby deti idú do školy. Do zápisu do prvého ročníka zostáva asi mesiac, do začiatku školského roka polrok, dovtedy môžu rodičia s deťmi trénovať.
Kompletnú ponuku pracovných zošitov, ktoré pripravia malých predškolákov na prvú triedu nájdu rodičia TU
"Bodka, čiarka, oblúky, vlnovky, slučky. Odporúčame denne aspoň tých 15, 20, 25 minút postupne ten čas naťahovať. Veľmi často čítať rozprávky, básničky, opakovať, recitovať slová, hrať sa rôzne slovné hry," hovorí Eva Pintérová, učiteľka v MŠ, Brnianska ul., Bratislava. Ak sa niekto spoľahne na to, že to urobí len škôlka, tak je to málo.
Zdroj: Emília Tóth Lengyelová, redaktorka RTVS