Články
Deti na Slovensku dosahujú vo finančnej gramotnosti priemerné výsledky
V oblasti finančných tém s otázkami ohľadne sporenia či úverov zodpovedalo správne 46 % detí.
Deti na Slovensku dosahujú vo finančnej gramotnosti priemerné výsledky. Zaostávajú v teoretických vedomostiach aj v praktických skúsenostiach. Teoretické vedomosti im chýbajú najmä v oblasti chápania sporení a úverov. Najmenej skúseností majú s platbou kartou, výberom hotovosti a čítaním výpisu z účtu. Ukázal to prieskum 365.bank.
Dôvodom výsledkov je fakt, že rodičia sa deťom v téme peňazí venujú sporadicky a predovšetkým v teoretickej rovine. Úlohu však zohráva aj výuka na školách. Tie nedokážu dostatočne pokrývať finančné vzdelávanie, ani vyrovnávať nerovnosť vo vedomostiach odvíjajúcu sa od socio-ekonomického statusu. Tieto rozdiely sú na Slovensku najväčšie zo všetkých krajín OECD hodnotených v rámci PISA testovania.
V oblasti finančných tém s otázkami ohľadne sporenia či úverov zodpovedalo správne 46 % detí. Približne 67 % detí sa lepšie orientovalo v téme finančných pojmov. Podľa Pavla Baboša z prieskumnej agentúry 2muse je jednou z hlavných príčin fakt, že väčšina rodičov sa deťom v téme peňazí venuje len sporadicky, a to hlavne v teoretickej rovine.
Na druhej strane je podľa jeho slov domáce zázemie najčastejším zdrojom získavania informácií o peniazoch. Vyjadrilo sa tak takmer každé dieťa vo veku od 11 do 15 rokov. Ďalšími dôležitými zdrojmi sú učitelia, kamaráti aj internet. Približne 77 % detí uviedlo, že ich s peniazmi naučili narábať práve rodičia. Šesť z desiatich žiakov sa odvoláva na vyučovanie v rámci existujúcich predmetov. Naopak, 43 % rodičov sa prikláňa k tomu, že škola sa až tak nevenuje finančnému vzdelávaniu.
"Vzdelávanie by malo byť prioritou každej vyspelej krajiny. Reforma školstva a celého vzdelávacieho systému je na Slovensku nevyhnutná. Žiaľ, finančná gramotnosť je oblasť, ktorá doteraz nebola prioritou, no jej zanedbanie môže mať v budúcnosti fatálne následky. My banky vidíme, že aj dospelým ľuďom chýbajú často základy. Nadmerne sa zadlžujú, nevytvárajú si dostatočnú finančnú rezervu. Samostatnou oblasťou je chýbajúca digitálna finančná gramotnosť, v dôsledku ktorej bývajú ľudia obeťou zneužitia a rôznych internetových podvodov," konštatoval riaditeľ banky Andrej Zaťko.
Podľa jeho slov by malo byť preto finančné vzdelávanie podchytené už v detstve. Banky vedia byť nápomocné svojimi digitálnymi riešeniami. Tie by mali priniesť deťom potrebné vedomosti. Zároveň by mali poskytnúť najmä chýbajúce praktické skúsenosti, vďaka čomu môžu byť významnou súčasťou procesu ich finančného vzdelávania.
Školy by mali kompenzovať nedostatok informácií v rodine, a tým stierať socio-ekonomické rozdiely. "Súčasný stav na strane slovenského školstva je spôsobený viacerými faktormi, predovšetkým zlým systémovým nastavením, nedostatočnými vedomosťami či zručnosťami v oblasti výučby finančnej gramotnosti a nepostačujúcou časovou dotáciou na tieto témy. Zároveň ide o prierezovú tému, ktorej efekt znižuje veľký objem učiva. Výučba tiež neposkytuje dostatok priestoru na medzipredmetovosť a praktické aktivity. Problémom je aj nedostatočné vzdelávanie súčasných a budúcich pedagógov," povedala lektorka a školiteľka Komenského inštitútu Zuzana Labašová. Riešením tejto situácie je podľa jej slov kurikulárna reforma školstva, väčší dôraz na finančnú gramotnosť vo výučbe či vzdelávanie existujúcich, ako aj budúcich učiteľov.
Ako môžeme pomôcť žiakom?
Ako sa zhodujú odborníci a potvrdzujú to aj medzinárodné prieskumy PISA, žiaci, ktorí majú skúsenosti s finančnými javmi, dosiahujú lepšie výsledky v prieskumoch. Cesta, ako žiakov pripraviť na budúce fungovanie vo finančnom svete, je preto jednoznačne prepojenosť s praxou. S týmto zámerom vznikli v odbornom nakladateľstve RAABE Slovensko pracovné zošity pre prvý aj druhý stupeň ZŠ s témami a námetmi na prácu a aktivity so žiakmi na hodinách. Ide o komplexné pomôcky, ktoré žiakov naučíia finančnej gramotnosti, a škole pomôžu pri zapracovaní Národného štandardu finančnej gramotnosti do školského vzdelávacieho programu.
V pracovnom zošite pre 1. stupeň nájdu učitelia spracované témy ako:
Hodnota práce
Poznávanie mincí a bankoviek
Sporenie
Nakupovanie
Historické platidlá
Finančný plán
Výmenný obchod
Slovensko pred príchodom eura
Príjmy
Výdavky
Rozpočet
Banka
Platobná karta
Cudzie meny
Falošné bankovky
VIAC INFORMÁCIÍ O PRACOVNOM ZOŠITE NÁJDETE TU
Na pracovný zošit pre 1. stupeň nadväzuje pracovný zošit pre 5. – 9. ročník ZŠ.
V ňom sú spracované témy ako:
Hodnota peňazí
Mena a kurz
Európska únia a euro
Percentá
Životopis a motivačný list
Pracovná zmluva
Výplatná páska
Odvody
Osobný rozpočet
Rozpočet domácnosti
Chudoba
Pôžička
Exekúcia
Nákup cez internet
Ochrana spotrebiteľov
Reklamácia
Poistenie
Sociálna poisťovňa
Miestne dane
Štátna pokladnica
Štátny rozpočet
Korupcia
Finančné poradenstvo
Úver, pôžička, dlh
Finančné plánovanie
Podnikateľský plán
Firemný plán
Majetok
Finančné produkty
Výpis z účtu
Sporiaci účet
Termínovaný vklad
Úrok z vkladov
Bezpečnosť
Internetbanking
VIAC INFORMÁCIÍ O PRACOVNOM ZOŠITE NÁJDETE TU