20.02.2020
Neoprávnené poplatky, nedodržiavanie ordinačných hodín, dlhé čakacie
lehoty či zle vedená zdravotná dokumentácia. Kontroly v zdravotníckych
zariadeniach v jednotlivých krajoch priniesli župám tisíce eur v pokutách,
dokonca aj konania na zrušenie povolenia na prevádzkovanie zdravotníckeho zariadenia.
Denník Pravda sa na podnety pacientov opýtal priamo samosprávnych krajov.
Najčastejšie podnety od pacientov sa týkali poplatkov –
označovali ich za neoprávnené či „divoké“. „Kreativita lekárov, a najmä ich
právnikov, pri poplatkoch je veľká – za objednanie pacienta na vyšetrenie,
registráciu, RTG vyšetrenie a podobne. Často sa vyberajú rôzne manipulačné
poplatky a poplatky za manažment pacienta, ktorými poskytovatelia prenášajú
nimi prezentované nedofinancovanie zo strany zdravotných poisťovní na pacienta,“
konkretizovala Lucia Forman, hovorkyňa Bratislavského samosprávneho kraja.
Časté je podľa nej aj nesprávne vedenie zdravotnej dokumentácie a nakladanie s
ňou, nedodržiavanie ordinačných hodín a čoraz častejšie sa objavuje aj
nedostatočné personálne zabezpečenie ambulancie. „Župa ročne prešetrí stovky
podnetov občanov a vykoná desiatky dozorov priamo u poskytovateľov zdravotnej
starostlivosti alebo v lekárňach,“ uviedla Forman. V roku 2019 bolo 29 podnetov
ukončených správnym konaním. Kraj zatiaľ uložil pokuty v 13 prípadoch, v
celkovej sume 3 950 eur.
Aj košická župa eviduje pribúdajúce podnety od pacientov.
„Najviac sa ich týkalo nesprávneho vedenia zdravotnej dokumentácie,
nedodržiavania ordinačných hodín či odmietnutia poskytovania zdravotnej starostlivosti.
Sťažovali sa aj na neoprávnený výber poplatkov, nedodržiavanie
materiálno–technického vybavenia, personálneho zabezpečenia či nedodržiavanie
hlásenia neprítomnosti v ambulanciách,“ vymenovala obsah podnetov za minulý rok
hovorkyňa župy Anna Terezková. Samospráva tak minulý rok udelila pokuty piatim
poskytovateľom, a to celkovo vo výške 2 000 eur. „Vlani tiež bolo začaté
správne konanie na zrušenie povolenia na prevádzkovanie zdravotníckeho
zariadenia u jedného poskytovateľa,“ dodala Terezková. Počas epidémie osýpok na
východe Slovenska v roku 2018 navyše došlo k podozreniu, že dvaja lekári zo
Zemplína v rámci povinného očkovania nezaočkovali deti, ale do ich zdravotnej
dokumentácie uviedli, že tak urobili. Podľa Terezkovej zistenia postupne finalizujú
a potom ich budú analyzovať.
Župy nešetrili tisícovými pokutami
Podnety nespokojných obyvateľov doručované na Žilinský
samosprávny kraj končia v centrálnej evidencii sťažností. „Každú sťažnosť
preverujeme a v niektorých prípadoch vykonávame aj komplexnejšie kontroly,“
povedala hovorkyňa župy Martina Remencová. Kraj eviduje aj podnety týkajúce sa
najmä nedostatku lekárov špecialistov a s tým súvisiaci problém s objednávaním.
Pacientov v trenčianskej župe trápi nedostupnosť lekárov, ich správanie a
vyberania poplatkov.
V prešovskej župe sa pacienti v 63 písomných podnetoch
sťažovali aj na správanie lekárov a sestier či nedovolené nakladanie s liekmi.
V deviatich prípadoch už bolo začaté správne konanie vo veci uloženia sankcie.
Pri už preskúmaných sa výška uloženej pokuty odvíjala od závažnosti konkrétneho
porušenia a pohybovala sa od 200 až do 3 500 eur. Župa sa však stretla aj s
netradičnou situáciou. „Zaznamenali sme odstúpenie od dohody o poskytovaní
zdravotnej starostlivosti zo strany lekárky pre neprístojné správanie
pacienta,“ prezradila Daša Jeleňová, hovorkyňa kraja.
Medzi rekordmanov v udeľovaní pokút patrila trnavská župa.
Tá minulý rok riešila celkovo 25 správnych konaní, v rámci ktorých boli uložené
pokuty v celkovej výške 28 030 eur. „V prípade, ak sa poskytovateľ nedopustil
závažných chýb, bol na nedostatky upozornený a prijal opatrenia na ich
odstránenie,“ uviedla Lucia Šmidovičová, riaditeľku odboru zdravotníctva Úradu
Trnavského samosprávneho kraja. Doplnila, že odbor zdravotníctva je oprávnený,
v prípade opakovaného závažného porušovania povinností, zrušiť povolenie na
prevádzkovanie zdravotníckeho zariadenia.
Chyby v chýbajúcich zákonoch
Prezident Asociácie súkromných lekárov Marián Šóth
upozornil, že za mnohými pochybeniami zdravotníkov stojí nejasná či chýbajúca
legislatíva. V roku 2015 bola zrušená vyhláška, ktorá upravovala doplatky a
poplatky. „Dnes je chaos v tom, čo je a čo nie je poplatok, ako ich vyberať a
za čo. Okolo doplatkov, poplatkov a objednávania vznikla veľmi živná pôda na
to, aby sa mohlo vyberanie pripísať na vrub poskytovateľov. Pomohli by jasné
pravidlá,“ zdôraznil Šóth. Zákon tiež jasne nestanovuje, čo sa v zdravotnej
starostlivosti pokladá za štandard a čo je už nadštandard. „Od toho sa odvíja
situácia, že pacient prichádza s tým, že má mať nárok úplne na všetko,“
priblížil.
Dlhé čakanie pacientov spôsobuje nedostatok lekárov, podľa
Šótha nie sú ani jasné pravidlá, čo je neodkladná a odkladná zdravotná
starostlivosť. „Napriek tomu musím zdôrazniť, že máme veľmi dobrú zdravotnú
starostlivosť, najmä tú akútnu. Každý, kto to potrebuje, dostane pomoc aj
lieky,“ dodal lekár. O zmenách a povinnostiach v rámci vedenia zdravotnej
starostlivosti pravidelne svojich členov informujú. Šóth zároveň pripomína, že medzi
ordinačným a ambulantným časom je rozdiel, čo mnohí pacienti nevedia. „Treba si
spraviť poriadok v termínoch, lebo potom si pacienti myslia, že počas celej
ordinačnej doby prijíma lekár pacientov, čo nie je pravda,“ vysvetlil odborník.
Len ambulantný čas je vyhradený práve na prijímanie chorých do ambulancie.
Zvyšný ordinačný čas venuje lekár ďalším povinnostiam – vystavuje kúpeľné
návrhy, vypracováva posudky pre Sociálnu poisťovňu a úrady práce, hodnotí
laboratórne výsledky. „Aj vtedy je lekár v práci a poskytuje zdravotnú
starostlivosť, aj keď tam nie je pacient prítomný,“ doložil Šóth.
Poisťovne lekárske prešľapy vidia
Zdravotné poisťovne si podnety na župách všímajú. „V rámci
svojich zákonných oprávnení z vlastnej iniciatívy alebo na základe podnetov
iných subjektov vrátane našich poistencov kontrolujeme plnenie zmluvných
povinností poskytovateľov,“ potvrdil Matej Neumann, hovorca poisťovne Union. Ak
sa lekár dopustí chyby, poisťovňa sa ho snaží vzdelávať, usmerniť, prípade
vyrubí zmluvnú pokutu.
Výsledky prieskumu Pravdy poisťovne neprekvapili. „Problémy,
s ktorými sa stretávajú pacienti, nie sú v našom zdravotníctve ničím novým,“
skonštatoval Matej Štepianský z poisťovne Dôvera. Svojich lekárov sa snažia
preto motivovať najmä pozitívne. „Zaujímame sa o spokojnosť poistencov so
zazmluvnenými lekármi. Preto zavádzame odmeňovanie lekárov aj na základe
výsledkov spokojnosti pacientov,“ vysvetlil Štepianský. Slávka Gáborová,
hovorkyňa štátnej Všeobecnej zdravotnej poisťovne (VšZP), vysvetľuje, že
riešenie neoprávneného výberu poplatkov je v kompetencii samosprávneho kraja,
rovnako ako aj dodržiavanie ordinačných hodín. „My však našimi kontrolami tiež
sledujeme dodržiavanie ordinačných hodín,“ priblížila Gáborová. Poisťovňa si
všíma aj správnosť vedenia zdravotnej dokumentácie. „Sledujeme ju v rámci
revízno–lekárskych kontrol, nedostatky sa riešia operatívne, najskôr
upozorneniami, v prípade, ak nie sú účinné, aj sankciami,“ uviedla hovorkyňa.
Nedostatok lekárov, dlhé čakacie lehoty, problém s
objednávaním sa podľa poisťovne dajú vyriešiť iba zvýšením počtu študentov
lekárskych fakúlt, zatraktívnením odboru všeobecného lekárstva a zabezpečením
kvalitného vzdelávania lekárov. Dôležité je tiež odbremeniť lekárov rozvojom elektronizácie
zdravotníctva. „Pri akútnom nedostatku lekárov môže poisťovňa zvyšovať
dostupnosť starostlivosti iba čiastkovými opatreniami. Medzi také patrí
napríklad bezlimitné prostredie v ambulanciách zmluvných špecialistov a
zvýšenie kompetencií všeobecných lekárov,“ uzavrela Gáborová.
Zdroj: SITA (Pravda)