Články
Všeobecka si verí. Stratu klientov plánuje ustáť
Štátna zdravotná poisťovňa prišla o najviac poistencov odvtedy, ako
existuje v súčasnej podobe. Jej manažment vidí príčiny v problémoch v
zdravotníctve.
Miliónové straty
Napriek tomu ostáva VšZP najväčšou zdravotnou poisťovňou na
trhu. A verí, že ju to finančne neohrozí. Ak by všetci odídenci z VšZP zarábali
priemernú mzdu, na odvodoch by poisťovňa prišla o vyše 20 miliónov eur mesačne.
Ak by šlo o poistencov štátu, straty by boli nižšie. Faktom tiež je, že
poisťovňa ušetrí na hradení starostlivosti za týchto ľudí, ak ochorejú.
„Nevieme, aký je mix odídencov. Ak sú to relatívne mladí, zarábajúci a zdraví poistenci,
tak to aj napriek kompenzačnej schéme prerozdeľovania poistného naprieč
poisťovňami môže najväčšiu poisťovňu trochu zabolieť,“ povedal pre HN analytik
INEKO Dušan Zachar.
Generálna riaditeľka Ľubica Hlinková vyhlásila, že finančnú
stabilitu inštitúcie v budúcom roku odchod poistencov neohrozí. A napriek
problémom počas roka 2019 verí, že v jeho závere bude mať vyrovnané
hospodárenie. Pôvodne jej hrozilo manko až 60 miliónov eur, koncom októbra to
bolo mínus 7,7 milióna. Hlinková tvrdí, že tohtoročnú prepoisťovaciu kampaň
významne ovplyvnila ekonomika, ktorá nerástla očakávaným tempom. A napokon, že
nízke platby za poistencov štátu a parlamentom schválená legislatíva v podobe
sociálnych balíčkov a rekreačných poukazov ešte viac zvýšili finančné nároky
poskytovateľov zdravotnej starostlivosti. „Uspokojiť ich mali zdravotné
poisťovne, čo však bez dofinancovania nebolo možné. Uplynulých 12 mesiacov bolo
preto pre VšZP možno najťažších v jej histórii,“ priznáva poisťovňa.
Ako negatívny faktor vníma aj načasovanie dofinancovania 90
miliónmi eur, ktoré prišlo až po prepoisťovacej kampani. Ako vidí negatívnu
bilanciu ministerstvo zdravotníctva a či bude straty VšZP saturovať, jasné nie
je. Vo svojom stanovisku rezort iba odkázal, že výber poisťovne je na slobodnej
vôli klienta.
Úspechy u súkromníkov
Kým vo VšZP budú musieť rátať straty, tešiť sa môže
najmenšia poisťovňa Union. Tá prvýkrát prekoná polmiliónovú hranicu. K 1.
januáru 2020 si na svoje konto pripíše približne 76-tisíc nových poistencov a
celkovo bude pod ňu patriť 572-tisíc Slovákov. Plusové čísla vyšli aj pre
poisťovňu Dôvera, ktorá získala 68-tisíc nových klientov. Od nového roka sa tak
bude starať o 1,6 milióna ľudí.
Aktuálne prestupové obdobie prinieslo vysoký záujem. Zmenu
nahlásilo až 248-tisíc Slovákov, čo je najviac od roku 2006. „Ľudia zvyčajne
menia poisťovne, lebo sú nespokojní tam, kde sú teraz. Alebo je ponuka inej
poisťovne dostatočne atraktívna na to, aby došlo k zmene,“ ozrejmil analytik
Stredoeurópskeho inštitútu pre zdravotnú politiku Tomáš Szalay. „Nespokojnosť
môže byť daná problémami v komunikácii s poisťovňou, nedostatočnou sieťou
zmluvných poskytovateľov alebo reputáciou poisťovne,“ dodal.
Požiadať o prepoistenie môže každý iba raz ročne, a to vždy
do 30. septembra. V prípade akceptovania požiadavky zostáva klient pod strechou
doterajšej poisťovne do konca aktuálneho roka a až k 1. januáru prejde k novej.
Zmenu následne musí nahlásiť zamestnávateľovi. Aj tento rok sa prepoisťovacia
kampaň nezaobišla bez údajných nekalých praktík. Na úrad pre dohľad prišlo
dokopy osem podnetov. Všetky sa týkali súkromných poisťovní. Tri už boli
vyhodnotené ako neopodstatnené. Sťažnosti sa týkajú najmä klamlivých informácií
a prijímania prihlášok cez makléra. Za každého nového klienta údajne inkasovali
finančnú províziu vo výške 40 eur. Úrad tu ešte vykonáva dohľad, ktorý zatiaľ
nebol ukončený.
Zdroj: SITA (Hospodárske
noviny)