Články

Novinky eZdravia brzdí zákon. NCZI potrebuje „výraznú revíziu“, hovorí nový štátny tajomník

Novinky eZdravia brzdí zákon. NCZI potrebuje „výraznú revíziu“, hovorí nový štátny tajomník
Medzi jednu zo svojich priorít zaradil prácu s dátami. Medzi lekármi nie je s fungovaním Národného centra zdravotníckych informácií (NCZI) spokojnosť a neuspokojivú situáciu treba riešiť. Na konferencii ITAPA Health & Care 2023 to vyhlásil nový štátny tajomník rezortu zdravotníctva Michal Palkovič. 


V článku sa ďalej dočítate:

ako treba podľa štátneho tajomníka NCZI zmeniť,

prečo novinky v elektronickom zdravotníctve meškajú,

vďaka čomu by sa mohla znížiť byrokratická práca zdravotníkov,

čo vo využívaní elektronických zdravotných záznamov nedáva zmysel.


Veľké zmeny avizujú už teraz

Po vymenovaní do funkcie zaradil Palkovič medzi svoje priority na ministerstve aj oblasť výkazníctva. Chce prísť so systémovými riešeniami, ktoré posunú dopredu jednotlivé registre a tok informácií. Aktuálne realizuje audit a vyhodnotenie situácie v rezorte. Výsledky majú byť známe v dohľadnej dobe, prvé „hrubé nástrely“ majú byť známe už tento týždeň. Pre množstvo preverovanej agendy vraj očakáva závery skôr koncom budúceho týždňa.

„Nepoznám lekára, ktorý by bol spokojný s fungovaním NCZI – alebo keď je, tak je vyslovene v menšine. Nastavenie procesov v rámci NCZI si vyžaduje výraznú revíziu. Veľmi intenzívne sa tomu budem venovať,“ vyhlásil Palkovič na konferencii ITAPA Health & Care 2023.


Lekárom chce predvyplňovať formuláre

Konkrétne Palkovič spomenul rozbehnutý projekt ePrehliadky na Úrade pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, kde pôsobil ako zástupca predsedníčky a predtým ako riaditeľ sekcie súdneho lekárstva a patologickej anatómie. Projekt rieši administratívu okolo prehliadky mŕtveho tela. „Zapadá do konceptu eZdravia, kde veľmi podobne ako eObjednávanie a eLab stojí na legislatívnych parametroch zákona 153 (o národnom zdravotníckom informačnom systéme, pozn. red.), čo si myslím, že nie je správne,“ povedal Palkovič.

Pripomeňme, že bývalý riaditeľ NCZI Peter Lukáč – na prelome rokov sporne odvolaný – pre Živé.sk hovoril, že pre ostré spustenie eLabu u lekárov chýba novela zákona o eZdraví. Nové vedenie potvrdzuje, že eLab je technicky pripravený. „Legislatíva prechádza vnútorným pripomienkovým konaním, následne sa spustí proces medzirezortného pripomienkového konania a legislatíva bude zaradená na rokovanie. Termín v súčasnosti nie je jasný,“ napísalo NCZI pre Živé.sk začiatkom marca.

Ohľadom eObjednávania v novembrovom rozhovore pre Živé.sk Lukáč uvádzal, že keď zdravotné poisťovne predstavili navrhovaný formát fungovania „terénu“ (používania novinky lekármi a zainteresovanými stranami v praxi, pozn. red. ), lekári ho neprijali. „Preto sme sa dohodli, že urobíme predskokana – dôjde k skvalitneniu elektronického výmenného lístka,“ sľuboval Lukáč.

Za absurdné nový štátny tajomník považuje, že informácie z eZdravia sú prístupné pre pacienta, ale keď bude človek v bezvedomí, nedostanú sa k nim lekári na centrálnom príjme nemocnice. „Odôvodnenie je, že na to neexistuje právny rámec. Na to by som sa rád pozrel,“ deklaroval Palkovič.

Okrem toho prejavil presvedčenie, že sa podľa neho dá urobiť automatizácia hláseniek (formuláre s údajmi o pacientoch posielané pre účely zdravotníckych registrov, pozn. red.) oveľa efektívnejším spôsobom. „Tým, že existujú informácie z poisťovní, tak sa dajú výrazným spôsobom pretaviť do predvyplnenia hláseniek a tým pádom ušetriť byrokratická práca, ktorú lekári majú,“ popísal.


Len nedávno poslali do NCZI „krízový manažment“

Dodajme, že NCZI má za obdobie posledných troch rokov už šieste vedenie. Hneď v úvode januára tohto roka, ešte za ministra Vladimíra Lengvarského, vymenil Petra Lukáča kolektívny štatutárny orgán Rada riaditeľov, ktorú majú tvoriť tri osoby. Doposiaľ ale štát určil len dvoch členov – Mareka Macha a Barboru Marekovú. Ministerstvo označilo nové vedenie NCZI od začiatku ako krízové a za úlohu mu dalo zmonitorovať aktuálnu situáciu a identifikovať dôvody, pre ktoré meškajú kľúčové projekty ako napríklad registre, projekt OnkoAsist, eLab či eObjednávanie.

Nedávno sme sa pýtali, k akým zisteniam prišlo. No na nič šokujúce alebo prekvapivé sa neprišlo. Medzi príčiny zaradilo NCZI častú personálnu výmenu na riadiacej pozícii, viacnásobnú úpravu projektov a vyhlasovanie súťaží nanovo, tiež zdĺhavý proces verejného obstarávania.

Odvolaný štátny tajomník na rezorte informatizácie Ján Hargaš si myslí, že štátny úradník má zviazané ruky, keď sa firmy chcú medzi sebou vybíjať námietkami k tendrom. „Vie urobiť veľmi málo, aby sa proces nespomalil,“ priznal nedávno pre Živé.sk.

Okrem toho NCZI k rozhodnutiam nového manažmentu uviedlo – avšak bez bližších detailov – že zavádza manažment rizík do riadenia projektov, podporu aktivít zameraných na digitalizáciu registrov a ich plnenie, zosúlaďuje interné smernice či kompetenčný model a takisto pokračuje v optimalizácii procesov a zavádza postup pre chod dokumentov.


Zdroj: SITA ( zive.sk)