Články
Lekári hlásia dlhé výpadky eZdravia. Podľa štátu trpí na starý hardvér
Nakúpený hardvér bol od začiatku poddimenzovaný. Jeho obnova začala
minulý rok, z migrácie do vládneho cloudu zišlo.
Slovenskí lekári sa začali v posledných dňoch stretávať s výpadkami
národného centrálneho systému eZdravie. Upozornila na to televízia Markíza,
podľa ktorej ťažkosti pretrvávajú posledný týždeň a hlásia ich pracovníci z
celého Slovenska. Videoreportáž zatiaľ nie je v archíve, po sprístupnení odkaz
na ňu doplníme. Objavuje sa spomalenie eZdravia, nefungovali záznamy ani
elektronické recepty, menuje televízia.
Tento
rok oficiálne dva
Jedného z doktorov v reportáži televízie vyzval softvér, aby odpojil
elektronickú kartu zdravotníckeho pracovníka, čo sa mu predtým ešte nestalo.
Keď tak urobil a opätovne ju vložil do čítačky, program vyhlásil ďalší problém.
„Nenašiel sa JRÚZ identifikátor pacienta v NZISe (eZdravie, pozn. red.)! Skontrolujte
rodné číslo pacienta.“
Hovorca Národného centra zdravotníckych informácií Boris Chmel, ktoré
za prevádzku systému zodpovedá, potvrdil, že tento rok zaznamenali tento rok
dva výpadky – v pondelok a minulý štvrtok. „Trvali približne štyri hodiny,“
povedal pre Markízu s tým, že zisťujú viac a monitorujú situáciu. Momentálne je
vraj problémov už minimum. Chmel súčasne dodal, že si treba uvedomiť vek
hardvérovej infraštruktúry – má zhruba 10 rokov. „Najpálčivejšie a
najkritickejšie prvky tohto systému obnovujeme,“ dodal.
Poddimenzovaná
od začiatku
Šéf národného centra Peter Blaškovitš už v závere roka 2017 pre Živé.sk
vravel, že kapacita bola od začiatku poddimenzovaná a nepripravená na plnú
prevádzku eZdravia. Hardvér sa kupoval v troch etapách, keď ho systém v praxi
nepotreboval – v rokoch 2009, 2011 a 2013. Už v lete inštitúcia deklarovala, že
množstvo súčastí je „po skončení alebo tesne na hranici životnosti“. Vypísala
preto súťaž na uzatvorenie rámcovej dohody, vďaka ktorej by mohla priebežne
nakupovať potrebný hardvér. Podpísali ju až minulý rok v máji – má finančný
limit 3,35 milióna eur s DPH. Organizácia sa súčasne vzdala plánu na migráciu
do vládneho cloudu. „Robila sa veľká analýza a venovalo sa tomu dosť času. Po
skutočne detailnom zvážení toho, čo dnes vládny cloud ponúka, sme dospeli k
záveru, že v zásade asi celý systém nebude možné premigrovať,“ povedal na jeseň
Blaškovitš pre Živé.sk.
Zahlcovanie
videli už skôr
V októbri mali zadať druhú objednávku na posilnenie kapacít pre
eRecepty. „Vidíme pomerne veľké zahlcovanie,“ zdôvodňoval šéf. Odozvy systému
mali byť v tom čase „celkom dobré“, no riaditeľ sa chcel pripraviť dopredu na
väčší nápor. Navyše pri eReceptoch je situácia zložitejšia. Kým pri lekárskych
záznamoch sa môže využiť offline režim s dodatočným zapísaním na server, u
receptov je to inak: ak nie sú v eZdraví alebo je systém nedostupný, lekáreň
ich neuvidí vôbec. Vtedy musí lekár vytlačiť papierovú verziu s čiarovým kódom,
čo je akousi potvrdenkou o elektronickom recepte. Súčasne recepty prechádzajú
najskôr cez zdravotné poisťovne a až potom sa ukladajú na štátne úložisko. Môže
sa stať, že na ceste do centrálneho systému existujú zdržania? Blaškovitš to na
jeseň v zásade vylúčil, no pripustil jedno spomalenie u niektorej z poisťovní.
„Nikdy nedošlo k strate dát, len sa niekde zastavia,“ dodal. Okrem toho, ak
taká situácia aj nastane, nedotýka sa iných funkcií eZdravia, pretože sú od
neho oddelené. Ak je výpadok niektorej centrálnej služby, ktorú poskytuje ako
celok štátne eZdravie, môže zasiahnuť aj viaceré iné služby, komentoval
riaditeľ.
Zdroj: SITA (zive.sk)