Články
Lekári budú radiť cez telefón
Konzultácie pacientom by mali operátori poskytovať na existujúcich linkách 155 a 112. Súčasťou lekára na telefóne by mali byť špecialisti a pediatri.
Je deväť hodín večer a ročnému dieťaťu začne náhle stúpať teplota. Jeho rodičia nevedia, čo s ním robiť a ako mu pomôcť. V takýchto situáciách by privítali, keby sa mohli poradiť s nejakým odborníkom, najlepšie s lekárom. Minister zdravotníctva Tomáš Drucker (nominant Smeru) preto plánuje zaviesť službu lekára na telefón.
Služba už na Slovensku fungovala. Za exministra zdravotníctva Rudolfa Zajaca (ANO) z druhej vlády Mikuláša Dzurindu (SDKÚ) lekári na telefóne pomáhali počas troch rokov. Dnes podobnú pomoc pre svojich poistencov ponúka len zdravotná poisťovňa Dôvera.
155 alebo 112
„Máme pripravený pilotný projekt, takzvanú lekársku podporu pacientov cez operačné stredisko, chceme tam mať väčšie zastúpenie odborníkov, pediatra, niektoré typy špecializácii tak, aby pacienti, ktorí zavolajú na linku 112 a 155, mohli v prípade potreby svoj zdravotný stav konzultovať so špecializovaným tímom," povedal Drucker na začiatku mája pre denník Pravda. Na spomínaných linkách pôsobia zdravotnícki operátori. Po zistení, v akom stave sa pacient nachádza, mu zväčša pošlú záchranku. K operátorom by podľa Druckerových plánov mali pribudnúť ďalší, ktorí by mali pacientovi poradiť, čo má pri zdravotných komplikáciách robiť alebo ho nasmerovať na pohotovosť či urgent.
Bližšie informácie o tom, ako a odkedy by mala služba začať fungovať, ministerstvo zatiaľ nechce prezradiť. „Projekt je v súčasnosti v prípravnej fáze, keď bude sfinalizovaný a prejde odbornou diskusiou, budeme o ňom bližšie informovať," vraví jeho hovorkyňa Zuzana Eliášová. Linku 155 prevádzkuje Operačné stredisko záchrannej zdravotnej služby. Vlani obslúžili až 90-tisíc telefonátov, teda 15 percent z celkového počtu, pri ktorých pacienti nepotrebovali záchranku len konzultáciu. „Privítame každý krok, ktorý umožní odfiltrovať ďalšie volania, ktoré nie sú indikované na zásah záchranky," vraví hovorca strediska Boris Chmel.
Druhá linka 112 patrí pod ministerstvo vnútra. Dôležité bude podľa hovorcu ministerstva Petara Lazarova najmä to, aby o zdravotnom stave na diaľku rozhodovali naozaj skúsení lekárski odborníci. Druckerov návrh víta aj odborník na urgentnú medicínu Viliam Dobiáš. Predpokladá, že vďaka jej činnosti môže poklesnúť počet pacientov v ambulanciách, na pohotovostiach či urgentoch. Obáva sa však, že väčšina operátorov na linke bude k pacientom aj tak posielať záchranku, aby predišli neskorším problémom.
Len pre vlastných
Službu lekára na telefón v súčasnosti zo zdravotných poisťovní ponúka len Dôvera patriaca Pente. Lekár na telefón pod názvom DôveraLinka24 začal na plno fungovať od 1. marca tohto roku. Určená je len pre poistencov Dôvery, k dispozícii je podľa hovorcu Mateja Štepianskeho nonstop. Pacientom na nej radia atestovaní lekári, najmä internisti, vysvetľuje hovorca. V komplikovanejších prípadoch môžu podľa neho kontaktovať detského lekára. Okrem nich sú operátormi linky aj sestry a záchranári. Všetci majú dlhodobú prax na záchranke alebo na urgente. Za telefonát na túto linku sa podľa Štepianskeho platí podľa štandardnej tarify. Konzultácia s lekárom nie spoplatnená. Operátori mesačne na linke vybavia zhruba 1500 telefonátov.
Volajú ľudia všetkých vekových kategórii. Zväčša riešia menej vážne zdravotné komplikácie, ale niekedy sa vyskytujú aj vážne stavy, vysvetľuje lekárka. Napríklad pálivá bolesť na hrudi. Častou témou telefonátov sú podľa nej výsledky vyšetrení, ktoré chcú na linke konzultovať hlavne rodičia malých detí. Veľa volaní sa týka aj vzájomného sa znášania liekov, ktoré pacienti užívajú, či ich nežiaducich účinkov. Tieto témy trápia hlavne starších pacientov. V prípade, že pacient potrebuje záchranku, operátori priamo prepájajú na linku 155 alebo starším pacientom rovno vybavia záchranku.
Zdroj: SITA (SME)