Články
RAABE na medzinárodnej konferencii v Bonne
Európsku konferenciu zameranú na prezentáciu príkladov dobrej praxe projektov v sektore školského vzdelávania a úspešnú disemináciu ich výsledkov zorganizovala spoločnosť Pädagogischer Austauschdienst.
Na konferencii sa stretlo vyše 200 účastníkov z 31 krajín. Boli medzi nimi zástupcovia realizátorov projektov Erasmus+, národných agentúr, škôl, vzdelávacích organizácií pôsobiacich v sektore školského vzdelávania, zriaďovateľov, výskumných a školských úradov a ďalších odborníkov v sektore školského vzdelávania.
Zo Slovenska svoje projekty prezentovali:
Vladimír Laššák, Metodicko-pedagogické centrum, Bratislava
Miroslava Schrimpelová, Dr. Josef Raabe, Bratislava
Janka Mládenková, Gymnázium bilingválne, Žilina.
Ako vo svojom príspevku predniesla Mgr. Mira Schrimpelová, konateľka odborného nakladateľstva RAABE Slovensko, v mnohých európskych krajinách existuje značná "medzera" medzi tým, čo sa učí v triede a v reálnom živote. Učitelia nemajú prístup ku kvalitným materiálom, žiaci k učebným textom, učebné osnovy už ani zďaleka nezodpovedajú podmienkam súčasného trhu práce. To všetko vedie k tomu, že žiaci nie sú dostatočne pripravení na svet práce.
„Na riešenie vyššie uvedených výziev projekt WOW spája úsilie 7 organizácií z troch európskych krajín (Slovensko, Česká republika a Nemecko), ktorí spoločne vytvorili inovačné metodické materiály a online platformu na zvýšenie relevantnosti a kvality "svetu práce" v nižšom sekundárnom vzdelávaní," predniesla Mira Schrimpelová.
Ako dodala, „subjekty zapojené do projektu nielen navrhli a vyvinuli, ale takisto aj testovali a validovali všetky výstupy WOW projektu. Viac ako 4800 žiakov v nižšom stredoškolskom vzdelávaní, učitelia aj rodičia sa zúčastnia rôznych projektových aktivít, t.j. testovania výstupov WOW."
Výsledky projektu:
- navrhnúť, vyvínúť, testovať a validovať metodické materiály WOW pre učiteľov,
- organizovať a realizovať 16 tvorivých dielní pre učiteľov a žiakov na Slovensku a v Česku so zámerom demonštrovať v praxi, ako používať metodické materiály WOW,
- vytvoriť video WOW, ktoré bude slúžiť ako praktická vizualizácia spôsobu využívania metodických materiálov,
- vytvoriť a spustiť online platformu WOW (bezplatný interaktívny nástroj), kde budú materiály dostupné v štyroch jazykových verziách,
- zrealizovať jednu veľkú diskusnú akciu pre vnútroštátne a medzinárodné zainteresované strany.
Viac sa o medzinárodnom projekte World of Work dozviete TU.
Predstavujeme výsledok medzinárodnej spolupráce:
PRI NÁKUPE ĽUBOVOĽNÝCH 30 KUSOV PRACOVNÝCH ZOŠITOV TECHNIKA PRE 5., 6., 7., 8. alebo 9. ROČNÍK teraz môžete získať METODIKU TECHNIKA ZADARMO!
TECHNIKA
Metodická príručka pre učiteľa vzdelávacej oblasti Človek a svet práce na 2. stupni ZŠ
* Jediná metodická príručka pre vzdelávaciu oblasť Človek a svet práce, konkrétne na predmet Technika.
* Výsledok medzinárodnej spolupráce odborníkov z Nemecka, Česka a Slovenska.
* Obsah spracovaný v súlade s inovovaným ŠVP.
* Obsahuje takmer 800 strán námetov na praktické aktivity pre žiakov.
* Uľahčuje prípravu učiteľa na vyučovaciu hodinu, ale predovšetkým samotnú prácu v priebehu vyučovania.
Pri objednávke 30 pracovných zošitov TECHNIKA (akákoľvek kombinácia ročníkov) uveďte do poznámky heslo: METODIKA TECHNIKA*
* Publikácia nie je viazaná na odber ďalšieho aktualizačného servisu. Pri viacerých objednávkach nad 30 kusov pracovných zošitov Technika z jednej školy zasielame len jednu metodiku.
O metodike
Metodickú príručku tvoria 4 hlavné kapitoly, ktoré sú ďalej rozdelené do 22 tematických celkov vychádzajúcich zo vzdelávacieho programu. Do každého tematického celku je zaradených niekoľko tém, celkovo je ich v metodike spolu 46 tém.
TEORETICKÝ ÚVOD je krátky odborný odsek o problematike, obsahuje teoretické poznatky, novinky v danej oblasti, prípadné relevantné výsledky výskumu.
METODICKÁ ČASŤ PRE UČITEĽA predstavuje komplexný návod pre učiteľa, ako danú tému učiť a ako pracovať s pracovnými listami, aktivitami a experimentmi; je vytvorená prevažne v dvoch alternatívach:
❀ alternatíva s pomôckami – je určená pre lepšie vybavené školy, ktoré majú odborné učebne, elektronické stavebnice, laboratórne prístroje (mikroskopy, sklo), vybavené dielne (zveráky, náradie),
❀ alternatíva bez pomôcok – je určená pre horšie vybavené školy, bez dielní a laboratórií, žiaci minimálne využívajú internet a mobilné technológie, pracujú hlavne s bežným a odpadovým materiálom.
Praktické aktivity v oboch alternatívach sa môžu prelínať – to znamená, že jednu aktivitu môžete v metodickej príručke plánovať pre obe alternatívy.
SPRIEVODNÉ MATERIÁLY zoznam ďalších vhodných zdrojov, odkazy na ďalšie pomôcky a materiály, prípadne ich popis, použité materiály a odkazy – citované odkazy, zdroje informácií použitých v texte, prílohy.
UČEBNÝ TEXT PRE ŽIAKA je súčasťou praktickej časti metodickej príručky určený pre žiaka, komplexne postihuje danú problematiku, v niektorých témach na neho priamo nadväzujú pracovné listy.
PRACOVNÉ LISTY, PRAKTICKÉ AKTIVITY, EXPERIMENTY, POSTUPY... praktické cvičenia ku každej alternatíve (s pomôckami i bez pomôcok) s aktivitami v podobe experimentov, postupov, testov, šablón pre žiakov ideálne vo forme pracovných listov.
Z obsahu metodiky vyberáme
A Drevo, kovy a plasty
A1 Úžitkové a darčekové predmety
A2 Človek a výroba v praxi
A3 Jednoduché stroje a mechanizmy
A4 Technické materiály a pracovné postupy ich spracovania
A5 Grafická komunikácia v technike
A6 Technická tvorba
A7 Strojové opracovanie materiálov
A8 Tvorivá činnosť
B Človek, technika a elektrina
B1 Človek a technika
B2 Elektrická energia a elektrické obvody
B3 Stroje a zariadenia v domácnosti
B4 Elektrické spotrebiče v domácnosti
B5 Technická elektronika
B6 Bytové inštalácie
C Človek a práca
C1 Výber povolania a pracovný trh
C2 Práca, povolania a zamestnania
D Rodina a domácnosť
D1 Plánovanie a vedenie domácnosti
D2 Domáce práce a údržba domácnosti
D3 Príprava jedál a výživa
D4 Ručné práce
D5 Rodinná príprava
D6 Pestovateľské práce a chovateľstvo