Články
Máte doma nadané dieťa?
Možno často ani vy neviete odkiaľ kam. Doma máte človiečika, ktorý sa často líši od svojich vrstovníkov, zaujímajú ho iné veci, má veľký prehľad v oblastiach svojho záujmu… Jeho otázky vás dokážu odzbrojiť. Riešite, či je vaše dieťa nadané. Snažíte sa nájsť pomocnú ruku. Hľadáte odpovede...
V prvom rade, nebuďte na to sami. Aj u
menších detí je možné nadanie diagnostikovať. Ale to nie je to najdôležitejšie.
Dôležité je, aby sa vaše dieťa rozvíjalo a pritom sa dobre cítilo. Dieťa, ktoré
sa javí ako nadané, by sme nemali v žiadnom prípade preťažovať. Ak má o veci
záujem, dajte mu ponuku, ukáže mu, ako získať informácie. Dieťa si väčšinou
samo nájde mieru, ktorú nechce prekročiť.
Typickým príkladom je predškolské
čítanie. Ak sa dieťa samo o písmená zaujíma, začína ich samo spájať, nebráňme
mu v čítaní. Naopak, ak je dieťa šikovné, ale o čítanie nejaví zvláštny záujem,
nenúťte ho, nekupujte učebnice, z ktorých ho budete učiť. Každá zručnosť má
svoj čas. Nadané dieťa by malo mať hlavne rôznorodú ponuku podnetov. Dôležitá
je aj socializácia, aby nadané dieťa nebolo izolované od svojich vrstovníkov, a
tiež sú to pohybové aktivity, ktoré dieťaťu pomôžu k odpočinku.
Kedy dieťa diagnostikovať?
Centrum poradenstva a prevencie, na
základe informovaného súhlasu zákonného zástupcu žiaka, diagnostikuje
intelektové nadanie a navrhne vhodnú formu vzdelávania žiaka. Žiak, ktorý má
centrom diagnostikované intelektové nadanie, je žiakom so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími
potrebami. Diagnostika je vhodná najmä v predškolskom veku dieťaťa, ale aj počas
školskej dochádzky žiaka.
Mensa pre deti diagnostikuje deti od
päť rokov. Už v tomto veku sa nadané deti môžu stáť členmi Mensy. Na stránkach
Mensy nájdete napr. plánované testovania IQ, informácie o Mense pre deti,
aktivity: IQ olympiáda, letný detský tábor, spolupracujúce školy, aktivity na
zábavu i hru. Je tu i priamo stránka pre rodičov s informáciami a ponukou
akcií, táborov, krúžkov, testovaní a pod.
Zo skúsenosti viem, že kluby nadaných
detí väčšinou pracujú veľmi dobre. Vaše dieťa sa zíde s deťmi, ktoré sú ako
ono. Je zaujímavé sledovať, s akým nadšením sa stretáva to, že je tu zrazu niekto,
kto dokáže premýšľať rovnako, koho bavia podobné veci.
Môžete sa tieť obrátiť na CENTRUM
NADANIA, n. o., ktoré poskytuje informácie a poradenstvo v oblasti
intelektového nadania vrátane nadania v spojení s inými prejavmi (napr. poruchy
učenia, poruchy správania, Aspergerov sydróm, vysokofunkčný autizmus),
organizuje aktivity pre verejnosť (napr. detské záujmové popoludnia,
elektronické a osobné poradenstvo, stretnutia odborníkov, rodičov), organizuje
semináre, konferencie. Centrum nadania, n. o., je tiež zriaďovateľom SZŠ
CENADA, SCPaP, SG CENADA.
Celoslovenská iniciatíva Rozumieme
nadaným sa dlhodobo venuje vyhľadávaniu nadaných detí, ale aj nadaným deťom a
rozvíjaním silných stránok a schopností nadaných detí v školskej i
mimoškolskej edukácii. Za projektami a aktivitami iniciatívy Rozumieme nadaným
sú životné i praktické skúsenosti učiteľov, psychológov, špeciálnych pedagógov,
ale aj podpora rodičov žiakov, osobností kultúrneho i spoločenského života,
študentov VŠ a laickej verejnosti. Rozumieme nadaným okrem realizácii rôznych
projektov, aktivít a podujatí (napr. Logická olympiáda pre najmenších, Logická
olympiáda pre žiakov so všeobecným intelektovým nadaním, LOGIFORMIÁDA, logické
sústredenia, súťaží talentov, rozvíjaní komunikačných schopností), každoročne
ponúka vzdelávacie aktivity pre učiteľov materských, základných i stredných
škôl, či študentov VŠ.
V neposlednom rade je dôležité nájsť
ústretovú školu, s pedagógom, ktorý s vami bude spolupracovať a všetko vám
pomôže zvládnuť. Aj tu platí, že spolupráca školy a rodiny je kľúčová.
Ako na to prakticky?
Existuje veľké množstvo hier, ktoré
podnietia zvedavosť vášho dieťaťa, z rôznych okruhov ľudskej činnosti.
Výborné sú bežné spoločenské hry —
šach, dáma, karty, hry s rôznym zameraním (napr. Ubongo, Mathesso, Abaku pre
malých matematikov), stavebnice Lego a pod., elektronické stavebnice (napr.
Boffin, Voltík), chemické pokusy pre deti (napr. Chemické laboratórium, Molekulárna
súprava).
Samozrejme, s dieťaťom môžete
podniknúť rôzne výlety, napr. do Vedecko-technického centra pre deti a mládež,
Dino Parkov v Košiciach, Terchovej a Bratislave, zážitkového centra vedy
Aurelium v Bratislave, Bibiana — Medzinárodný dom umenia pre deti v Bratislave.
V lete si môžete vyskúšať zábavné hry rozvíjajúce priestorové vnímanie,
schopnosť orientácie a poniektoré aj vedomosti z rôznych oblastí, v bludiskách
po celej republike (History park v Štefanovej, Kukuričkovo v Hornej Strede,
Blukuku v Rašove, Labyrinth na Liptove, Čertova skala v Starej Ľubovni).
Zaujímavým variantom, ktorý rozvíja
fantáziu a slovnú zásobu, je hra Story Cubes — kocky s obrázkami. Hrá sa tak,
že hodíte dohodnutým počtom kociek a z obrázkov, ktoré padnú, sa snažíte zložiť
vetu, príbeh. Kocky sa vyrábajú s rôznym zameraním, napr. rozprávkové, strašidelné,
športové…
Užitočné sú aj weby uvedené v časti
pre učiteľov. Zaujímavé nápady nájdete aj vo facebookových skupinách pre
rodičov nadaných detí.
Praktické rady pre učiteľov a rodičov
Definícií existuje celý rad. Vo
všeobecnosti možno nadanie vymedziť ako súbor dispozícií, na základe ktorých
môže nadaný jedinec za priaznivých podmienok podávať mimoriadne výkony.
Jednozložkové modely obvykle nadanie
vymedzujú ako nadpriemernú úroveň rozumových schopností (inteligencia),
čiastkové zložky rozumových schopností (napríklad jazykové alebo matematické
nadanie) alebo určitých špecifických schopností (napríklad športové alebo
hudobné nadanie).
Komplexné modely ponímajú nadanie
širšie — zahŕňajú doň niekoľko osobnostných dimenzií. Rozšírený je Renzulliho
trojzložkový model, ktorý predpokladá, že okrem nadpriemerných rozumových alebo
špeciálnych schopností vykazuje nadaný jedinec súčasne vysokú mieru tvorivosti a
angažovanosti v úlohe (vnútorná motivácia).
Aby jedinec mohol svoje nadanie
realizovať v konkrétnych mimoriadnych výkonoch, musí si ďalej osvojiť potrebné
znalosti a zručnosti a dostať „priestor na realizáciu“. Vždy teda musia byť
splnené aj určité predpoklady zo strany vonkajšieho prostredia. Bez nich by sa
nadanie nemohlo rozvinúť a prejaviť.
Medzi charakteristickými rysmi a
prejavmi nadaných detí a žiakov bývajú uvádzané napríklad:
- rané čítanie,
- bohatá slovná zásoba,
- dobré vyjadrovacie schopnosti,
- výborná pamäť,
- veľká zvedavosť,
- rozsiahle znalosti,
- schopnosť riešenia problémov,
- schopnosť logického uvažovania a zovšeobecňovania,
- široký okruh záujmov,
- schopnosť dlhodobého sústredenia a vytrvalosť v oblasti záujmov,
- nekonformnosť,
- vysoká (seba-)kritickosť,
- perfekcionizmus,
- uprednostňovanie spoločnosti starších alebo dospelých pred vrstovníkmi,
- zvýšený zmysel pre morálku a fair play,
- zmysel pre humor.
Skupina nadaných je pritom vnútorne rôznorodá, jednotliví nadaní vykazujú obvykle len časť z uvedených charakteristických rysov a prejavov. Tzv. dvojitá výnimočnosť označuje súčasný výskyt mimoriadneho nadania aj ďalšie diagnózy. Ide predovšetkým o súbeh mimoriadneho nadania a:
- špecifických porúch učenia a/alebo správania,
- Aspergerovho syndrómu,
- zmyslového a/alebo telesného
postihnutia.
Aká je pravdepodobnosť, že máte v
triede nadané dieťa?
Uvádza sa, že v populácii sú 2 — 3 % nadaných. Gaussova krivka IQ vyjadruje rozloženie hodnôt IQ (inteligenčného kvocientu) v populácii. Väčšina obyvateľov podľa Gaussovej krivky (t. j. nad 50 %) zodpovedá hodnotám IQ medzi 90 a 110. Na meranie IQ sa používajú tzv. testy inteligencie. Ide o štandardizovaný test, ktorý má zmerať inteligenčný kvocient jedinca.
V SR oficiálne intelektové nadanie
diagnostikuje Centrum poradenstva a prevencie, ktoré po úspešnej diagnostike
navrhne vhodnú formu vzdelávania intelektovo nadaného žiaka. Oficiálne testovanie
IQ taktiež zaisťuje Mensa Slovensko. Návod, ako testovanie objednať, nájdete v
nasledujúcich kapitolách. Všetky aktivity organizované pre intelektovo nadané
deti a ich rodičov nájdete na webe Spoločenstva Kempelena — spoločenstvo
združujúce intelektovo nadané deti pod záštitou Mensy Slovensko. Celoslovenská
iniciatíva Rozumieme nadaným organizuje projekty, aktivity, podujatia pre
nadané deti, taktiež odborné semináre a prednášky o nadaných pre učiteľov
základných a stredných škôl.
Podľa Mgr. Jana Rohová, Nadaný žiak na 1. stupni ZŠ,
RAABE 2024
TIP pre rodičov aj učiteľov: NADANÝ ŽIAK NA 1. STUPNI ZŠ
Kniha Nadaný žiak pomôže učiteľom, ale aj rodičom v začiatkoch práce s nadanými žiakmi. Získajte množstvo praktických nápadov, hier a úloh na prácu s nadanými žiakmi v škole i v domácom prostredí a tiež odpovede na množstvo otázok:
• Kedy diagnostikovať nadanie a na koho sa môžete obrátiť?
• Čo robiť, keď je v triede nadaný žiak?
• Ako vypracovať individuálny vzdelávací program pre nadaného žiaka?
• Aká je zákonná úprava pre deti s nadaním?
• Ako pracujú kluby nadaných detí?
• Ako individuálne pracovať s nadaným žiakom?
• S čím vám pomôžu kluby nadaných detí?
• Ako nadanie rozvíjať v domácom prostredí?
• Čo robiť, keď je v triede nadaný žiak cudzinec?