Články

Máte doma nadané dieťa?

Máte doma nadané dieťa?
Možno často ani vy neviete odkiaľ kam. Doma máte človiečika, ktorý sa často líši od svojich vrstovníkov, zaujímajú ho iné veci, má veľký prehľad v oblastiach svojho záujmu… Jeho otázky vás dokážu odzbrojiť. Riešite, či je vaše dieťa nadané. Snažíte sa nájsť pomocnú ruku. Hľadáte odpovede...

 

V prvom rade, nebuďte na to sami. Aj u menších detí je možné nadanie diagnostikovať. Ale to nie je to najdôležitejšie. Dôležité je, aby sa vaše dieťa rozvíjalo a pritom sa dobre cítilo. Dieťa, ktoré sa javí ako nadané, by sme nemali v žiadnom prípade preťažovať. Ak má o veci záujem, dajte mu ponuku, ukáže mu, ako získať informácie. Dieťa si väčšinou samo nájde mieru, ktorú nechce prekročiť.

Typickým príkladom je predškolské čítanie. Ak sa dieťa samo o písmená zaujíma, začína ich samo spájať, nebráňme mu v čítaní. Naopak, ak je dieťa šikovné, ale o čítanie nejaví zvláštny záujem, nenúťte ho, nekupujte učebnice, z ktorých ho budete učiť. Každá zručnosť má svoj čas. Nadané dieťa by malo mať hlavne rôznorodú ponuku podnetov. Dôležitá je aj socializácia, aby nadané dieťa nebolo izolované od svojich vrstovníkov, a tiež sú to pohybové aktivity, ktoré dieťaťu pomôžu k odpočinku.

 

Kedy dieťa diagnostikovať?

Centrum poradenstva a prevencie, na základe informovaného súhlasu zákonného zástupcu žiaka, diagnostikuje intelektové nadanie a navrhne vhodnú formu vzdelávania žiaka. Žiak, ktorý má centrom diagnostikované intelektové nadanie, je žiakom so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Diagnostika je vhodná najmä v predškolskom veku dieťaťa, ale aj počas školskej dochádzky žiaka.

Mensa pre deti diagnostikuje deti od päť rokov. Už v tomto veku sa nadané deti môžu stáť členmi Mensy. Na stránkach Mensy nájdete napr. plánované testovania IQ, informácie o Mense pre deti, aktivity: IQ olympiáda, letný detský tábor, spolupracujúce školy, aktivity na zábavu i hru. Je tu i priamo stránka pre rodičov s informáciami a ponukou akcií, táborov, krúžkov, testovaní a pod.

Zo skúsenosti viem, že kluby nadaných detí väčšinou pracujú veľmi dobre. Vaše dieťa sa zíde s deťmi, ktoré sú ako ono. Je zaujímavé sledovať, s akým nadšením sa stretáva to, že je tu zrazu niekto, kto dokáže premýšľať rovnako, koho bavia podobné veci.

Môžete sa tieť obrátiť na CENTRUM NADANIA, n. o., ktoré poskytuje informácie a poradenstvo v oblasti intelektového nadania vrátane nadania v spojení s inými prejavmi (napr. poruchy učenia, poruchy správania, Aspergerov sydróm, vysokofunkčný autizmus), organizuje aktivity pre verejnosť (napr. detské záujmové popoludnia, elektronické a osobné poradenstvo, stretnutia odborníkov, rodičov), organizuje semináre, konferencie. Centrum nadania, n. o., je tiež zriaďovateľom SZŠ CENADA, SCPaP, SG CENADA.

Celoslovenská iniciatíva Rozumieme nadaným sa dlhodobo venuje vyhľadávaniu nadaných detí, ale aj nadaným deťom a rozvíjaním silných stránok a schopností nadaných detí v školskej i mimoškolskej edukácii. Za projektami a aktivitami iniciatívy Rozumieme nadaným sú životné i praktické skúsenosti učiteľov, psychológov, špeciálnych pedagógov, ale aj podpora rodičov žiakov, osobností kultúrneho i spoločenského života, študentov VŠ a laickej verejnosti. Rozumieme nadaným okrem realizácii rôznych projektov, aktivít a podujatí (napr. Logická olympiáda pre najmenších, Logická olympiáda pre žiakov so všeobecným intelektovým nadaním, LOGIFORMIÁDA, logické sústredenia, súťaží talentov, rozvíjaní komunikačných schopností), každoročne ponúka vzdelávacie aktivity pre učiteľov materských, základných i stredných škôl, či študentov VŠ.

V neposlednom rade je dôležité nájsť ústretovú školu, s pedagógom, ktorý s vami bude spolupracovať a všetko vám pomôže zvládnuť. Aj tu platí, že spolupráca školy a rodiny je kľúčová.

 

Ako na to prakticky?

Existuje veľké množstvo hier, ktoré podnietia zvedavosť vášho dieťaťa, z rôznych okruhov ľudskej činnosti.

Výborné sú bežné spoločenské hry — šach, dáma, karty, hry s rôznym zameraním (napr. Ubongo, Mathesso, Abaku pre malých matematikov), stavebnice Lego a pod., elektronické stavebnice (napr. Boffin, Voltík), chemické pokusy pre deti (napr. Chemické laboratórium, Molekulárna súprava).

Samozrejme, s dieťaťom môžete podniknúť rôzne výlety, napr. do Vedecko-technického centra pre deti a mládež, Dino Parkov v Košiciach, Terchovej a Bratislave, zážitkového centra vedy Aurelium v Bratislave, Bibiana — Medzinárodný dom umenia pre deti v Bratislave. V lete si môžete vyskúšať zábavné hry rozvíjajúce priestorové vnímanie, schopnosť orientácie a poniektoré aj vedomosti z rôznych oblastí, v bludiskách po celej republike (History park v Štefanovej, Kukuričkovo v Hornej Strede, Blukuku v Rašove, Labyrinth na Liptove, Čertova skala v Starej Ľubovni).

Zaujímavým variantom, ktorý rozvíja fantáziu a slovnú zásobu, je hra Story Cubes — kocky s obrázkami. Hrá sa tak, že hodíte dohodnutým počtom kociek a z obrázkov, ktoré padnú, sa snažíte zložiť vetu, príbeh. Kocky sa vyrábajú s rôznym zameraním, napr. rozprávkové, strašidelné, športové…

Užitočné sú aj weby uvedené v časti pre učiteľov. Zaujímavé nápady nájdete aj vo facebookových skupinách pre rodičov nadaných detí.

 

Praktické rady pre učiteľov a rodičov

Definícií existuje celý rad. Vo všeobecnosti možno nadanie vymedziť ako súbor dispozícií, na základe ktorých môže nadaný jedinec za priaznivých podmienok podávať mimoriadne výkony.

Jednozložkové modely obvykle nadanie vymedzujú ako nadpriemernú úroveň rozumových schopností (inteligencia), čiastkové zložky rozumových schopností (napríklad jazykové alebo matematické nadanie) alebo určitých špecifických schopností (napríklad športové alebo hudobné nadanie).

Komplexné modely ponímajú nadanie širšie — zahŕňajú doň niekoľko osobnostných dimenzií. Rozšírený je Renzulliho trojzložkový model, ktorý predpokladá, že okrem nadpriemerných rozumových alebo špeciálnych schopností vykazuje nadaný jedinec súčasne vysokú mieru tvorivosti a angažovanosti v úlohe (vnútorná motivácia).

Aby jedinec mohol svoje nadanie realizovať v konkrétnych mimoriadnych výkonoch, musí si ďalej osvojiť potrebné znalosti a zručnosti a dostať „priestor na realizáciu“. Vždy teda musia byť splnené aj určité predpoklady zo strany vonkajšieho prostredia. Bez nich by sa nadanie nemohlo rozvinúť a prejaviť.

Medzi charakteristickými rysmi a prejavmi nadaných detí a žiakov bývajú uvádzané napríklad:

  • rané čítanie,
  • bohatá slovná zásoba,
  • dobré vyjadrovacie schopnosti,
  • výborná pamäť,
  • veľká zvedavosť,
  • rozsiahle znalosti,
  • schopnosť riešenia problémov,
  • schopnosť logického uvažovania a zovšeobecňovania,
  • široký okruh záujmov,
  • schopnosť dlhodobého sústredenia a vytrvalosť v oblasti záujmov,
  • nekonformnosť,
  • vysoká (seba-)kritickosť,
  • perfekcionizmus,
  • uprednostňovanie spoločnosti starších alebo dospelých pred vrstovníkmi,
  • zvýšený zmysel pre morálku a fair play,
  • zmysel pre humor.

 

Skupina nadaných je pritom vnútorne rôznorodá, jednotliví nadaní vykazujú obvykle len časť z uvedených charakteristických rysov a prejavov. Tzv. dvojitá výnimočnosť označuje súčasný výskyt mimoriadneho nadania aj ďalšie diagnózy. Ide predovšetkým o súbeh mimoriadneho nadania a:

  • špecifických porúch učenia a/alebo správania,
  • Aspergerovho syndrómu,
  • zmyslového a/alebo telesného postihnutia.

 

Aká je pravdepodobnosť, že máte v triede nadané dieťa?

Uvádza sa, že v populácii sú 2 — 3 % nadaných. Gaussova krivka IQ vyjadruje rozloženie hodnôt IQ (inteligenčného kvocientu) v populácii. Väčšina obyvateľov podľa Gaussovej krivky (t. j. nad 50 %) zodpovedá hodnotám IQ medzi 90 a 110. Na meranie IQ sa používajú tzv. testy inteligencie. Ide o štandardizovaný test, ktorý má zmerať inteligenčný kvocient jedinca.

V SR oficiálne intelektové nadanie diagnostikuje Centrum poradenstva a prevencie, ktoré po úspešnej diagnostike navrhne vhodnú formu vzdelávania intelektovo nadaného žiaka. Oficiálne testovanie IQ taktiež zaisťuje Mensa Slovensko. Návod, ako testovanie objednať, nájdete v nasledujúcich kapitolách. Všetky aktivity organizované pre intelektovo nadané deti a ich rodičov nájdete na webe Spoločenstva Kempelena — spoločenstvo združujúce intelektovo nadané deti pod záštitou Mensy Slovensko. Celoslovenská iniciatíva Rozumieme nadaným organizuje projekty, aktivity, podujatia pre nadané deti, taktiež odborné semináre a prednášky o nadaných pre učiteľov základných a stredných škôl.

 

Podľa Mgr. Jana Rohová, Nadaný žiak na 1. stupni ZŠ, RAABE 2024

 

TIP pre rodičov aj učiteľov: NADANÝ ŽIAK NA 1. STUPNI ZŠ

Jedinečná pomôcka na prácu s nadanými žiakmi, ktorá obsahuje teoretické informácie, metodické poznámky pre učiteľa, aj praktické nápady, úlohy a hry na prácu s nadanými žiakmi.

Kniha Nadaný žiak pomôže učiteľom, ale aj rodičom v začiatkoch práce s nadanými žiakmi. Získajte množstvo praktických nápadov, hier a úloh na prácu s nadanými žiakmi v škole i v domácom prostredí a tiež odpovede na množstvo otázok:

• Kedy diagnostikovať nadanie a na koho sa môžete obrátiť?

• Čo robiť, keď je v triede nadaný žiak?

• Ako vypracovať individuálny vzdelávací program pre nadaného žiaka?

• Aká je zákonná úprava pre deti s nadaním?

• Ako pracujú kluby nadaných detí?

• Ako individuálne pracovať s nadaným žiakom?

• S čím vám pomôžu kluby nadaných detí?

• Ako nadanie rozvíjať v domácom prostredí?

• Čo robiť, keď je v triede nadaný žiak cudzinec?   


Knihu si môžete už teraz objednať TU