Články
Deti nezvládajú učivo. Prepadli najmä najmladší
Centrum vedecko-technických informácií, ktoré pripravuje štatistiky ku koncu roka, uviedlo, že v septembri 2021 nepostúpilo do vyššieho ročníka 11 216 žiakov štátnych základných škôl. V cirkevných opakovalo ročník 201 a v súkromných školách 58 detí.
Až 6 939 opakujúcich je prvostupniarov. Vedú medzi nimi druháci a tretiaci. „To možno vysvetliť tým, že ide o odložené opakovania zo školského roka 2019/2020, ktorý zasiahla prvá vlna pandémie,“ myslí si Michal Rehúš z Centra vzdelávacích analýz.
Počas prvej vlny pandémie na jar 2020 rezort školstva jednoducho prepadávanie žiakov zakázal. Časť detí, ktoré vtedy chodili do prvej alebo druhej triedy, sa podľa Rehúša dostala do ďalšieho ročníka len vďaka tomu.
Najviac opakujúcich žiakov je Košickom kraji, spolu 3 717. V roku 2019 ich bolo 3 428. V Prešovskom kraji oproti roku 2019 počet opakujúcich narástol z 2 741 na 3 131. V Banskobystrickom neprešlo do ďalšieho ročníka 1 848 detí, približne o stovku viac ako pred dvoma rokmi. Podľa štátnej tajomníčky rezortu školstva Svetlany Síthovej sú to extrémne vysoké čísla. Rezort preto organizuje podporné projekty ako doučovanie, letné školy či uhrádzanie poplatkov v školskej družine pre deti zo sociálne znevýhodneného prostredia a rodín v hmotnej núdzi.
Podpora sa však nedostane všetkým deťom, ktoré by ju potrebovali. Mnohé z vylúčených komunít sa podľa Síthovej nezapojili do letných škôl. „V niektorých školách v takýchto komunitách je dvojzmenná alebo dokonca trojzmenná prevádzka a nemajú kedy doučovať,“ vysvetľuje. Ministerstvo chce popoludňajšie alebo večerné vyučovanie zrušiť, ale problémom sú priestorové aj personálne kapacity.
„V Bratislavskom kraji je detí, ktoré opakujú, dokonca menej ako v minulých rokoch. Práve deti zo sociálne znevýhodneného prostredia mali sťažený prístup k dištančnej výučbe pre chýbajúce technologické zariadenia,“ tvrdí analytik Rehúš.
Učivo nezvládali najmä žiaci v nižších ročníkoch. Na prvom stupni opakuje ročník 3,37 percenta, teda takmer 7-tisíc detí. Na druhom stupni však tento školský rok prepadlo len 1,92 percenta žiakov – necelých 4 300. Na rozdiel od prvého stupňa to bolo menej ako pred dvoma rokmi. „Vysvetlením môže byť, že prerušenie prezenčnej výučby sa počas prvej vlny dotklo rovnako prvého aj druhého stupňa základných škôl, ale na mladšie deti malo vážnejší dosah. Bolo by však potrebné zohľadniť aj ďalšie faktory,“ konštatuje Rehúš.