Články

Čoraz viac detí sa stretáva so šikanovaním

 Čoraz viac detí sa stretáva so šikanovaním
Šikana je veľmi vážny a rozšírený problém, s ktorým na školách bojujú čoraz menšie deti. Nevedia vyhodnotiť situáciu, strácajú pocit bezpečia a istoty. Rodičia či blízki by mali byť tí, ktorí si všimnú, ak sa niečo deje.

Posmešky, urážky, nadávky, nevhodné vtipy, vylúčenie z kolektívu, kradnutie vecí, ale aj fyzické napadnutia, sexuálne narážky či online vyhrážanie. To všetko patrí medzi šikanu , s ktorou sa stretávajú deti a tínedžeri na našich školách. Podľa výsledkov výskumu Centra vedecko-technických informácií SR z roku 2020 sa s problémom šikanovania stretlo až 86 % detí.

Obete šikany prežívajú obrovský strach, stres, vypätie, bolesť a hrôzu. Mnohé deti o šikane mlčia, majú strach priznať, že im niekto ubližuje a trpia bez pomoci.

Práve rodičia, či najbližší príbuzní, ktorí deti poznajú, by mali spozornieť už pri malých odchýlkach správania a zistiť, že niečo nie je v poriadku. Pomôcť vie rodina, kamaráti, známi, učitelia, ale aj mnohé linky pomoci. Neriešenie tohto problému sa s dieťaťom môže niesť celý život a mať vážne dôsledky.


Druháčku šikanujú kamarátky

Mamička Lucia (38) z Prešova má doma 8-ročnú dcérku Vanesku, ktorá je druháčka na základnej škole. Spolužiačky, s ktorými mala predtým pekný vzťah, začali Vaneske z ničoho nič robiť zle, začalo to posmeškami na chodbe, či WC, písali jej nenávistné správy do spoločného triedneho chatu, huckali proti nej aj ďalších spolužiakov. Dieťa sa, našťastie doma zdôverilo rodičom, pretože šikanu znáša pochopiteľne ťažko.

Doma to riešia hlavne citlivými rozhovormi. „Hovoríme jej, ako reagovať v takých situáciách, že si netreba brať všetky veci osobne na seba, lebo takýto neprajníci sú sami so sebou nespokojní, takých ľudí ešte stretne v živote veľa a že sa má zamerať na tých, s ktorými si rozumie. Zároveň sa nemá nechať utláčať a urážať, ale má odpovedať späť tak, aby im ukázala, že ich má na háku. Samozrejme nie neslušne, vulgárne, ale skôr múdro a rozumne,“ prezradila mama Lucia.

Vaneska sa snaží dať na rady rodičov. „Naučila sa reagovať a zlepšilo sa to, zamerala sa na spolužiačky, s ktorými jej je dobre. A hlavne, nekomunikuje s nimi cez žiadne chaty a skupiny,“ doplnila mama. Rodičia samozrejme upozornili aj triednu učiteľku. Tá sa vyjadrila, že si nič také nevšimla, preto nemá dôvod to riešiť.


Na otázky, ako majú rodičia odhaliť šikanu, čo si všímať, či ako s dieťaťom pracovať odpovedá psychológ a riaditeľ internetovej poradne IPčko Marek Madro, ktorý sa roky venuje pomoci mladým ľuďom, ktorí sa nachádzajú v náročnej životnej situácii. 


Stretli ste sa s tým, že na slovenských základných a stredných školách je zvyšujúca sa šikana? Prichádza do kontaktu so šikanou stále viac detí?

Šikanovanie je agresívne správanie, ktoré je úmyselné a zahŕňa nerovnováhu moci alebo sily. Je to opakované správanie a môže byť fyzické, verbálne alebo psychické. Z našich skúseností vnímame, že naprieč všetkými krajmi Slovenska mimoriadne rezonuje téma šikany, vylučovania z kolektívov, neprijatia, vzťahov (rodinných, rovesníckych, partnerských) a straty pocitu bezpečia v školách, ako aj nedôvera v systém a kompetentné osoby, ktoré majú vzniknuté náročné situácie riešiť. Takýchto kontaktov o nedôvere v systém sme zaznamenali v roku 2023 až 2646x a téma šikany sa v komunikáciách objavila 7 172x.


V našom príbehu trpí 8 ročne dievčatko. Od akého veku vieme hovoriť o šikane?

Šikanovanie môže začať už v predškolskom veku a môže k tomu dôjsť kdekoľvek, kde sa stretnú skupiny detí, napríklad v škole, tábore alebo mimoškolskom prostredí či dokonca škôlke.


Ako je možné, že už tak malé deti dokážu byť také kruté a ubližovať svojim rovesníkom?

Téma násilia a agresivity je komplexná a neexistuje jednoduché vysvetlenie, prečo sa niekto správa agresívne a zároveň je stará ako ľudstvo samo. Je dôležité, ako na ňu budeme ako spoločnosť reagovať. Na jednej strane sú fyzické bariéry a opatrenia, ktoré môžu zvýšiť bezpečnosť a eliminovať potenciálne riziká a na strane druhej psychologické potreby, reakcia systému, rodiny a siete odbornej pomoci. Existujú určité charakteristiky samotných detí a mladých ľudí, ale aj ich rodín a prostredia, ktoré môžu zvýšiť pravdepodobnosť, že sa budú prejavovať agresívne.

Napríklad slabšia emocionálna kontrola, nedostatočne rozvinuté sociálne zručnosti, psychické poruchy, zdravotné problémy, nestabilita v rodine, zanedbávanie, nezáujem zo strany rodičov, nedostatočná vzťahová väzba, agresivita v rodine ako spôsob riešenia problémov, ktorá vedie k normalizácii násilia či spoločenské udalosti. Sú to mladí ľudia, ktorí dávajú najavo, že cítia nejakú nespravodlivosť, a že sa im stala nejaká krivda - veľmi často sú obeťami šikany alebo práve naopak, agresormi, takže my si ich vieme všimnúť ako agresorov v triede či tých, ktorí týrajú zvieratá, ale ako keby sme to nechceli vidieť a nechceli sme to riešiť. Jednoduchá odpoveď a určenie iba jedného dôvodu neexistuje. Dôležitá je však minimalizácia rizikových faktorov, zvyšovanie ochranných faktorov a tvorba bezpečnej atmosféry. Prevencia a zastavenie šikanovania je mimoriadne dôležitá a zároveň je to fenomén, ktorý je starý ako ľudstvo samo.

To, čo potrebujeme urobiť je, aby bola prevencia efektívna, nebola založená iba na zákazoch, varovaniach a trestoch. Je potrebné vytvoriť bezpečné prostredie, kde môžu deti prosperovať sociálne aj akademicky, bez strachu.

Na to je nevyhnutná prítomnosť školských psychológov v školách, ktorí sú práve tí, ktorí vytvárajú bezpečnú atmosféru škôl. Rodičia, učitelia a podporný tím škôl môže deťom pomôcť zapojiť sa do pozitívneho správania a naučiť ich zručnostiam, aby vedeli, ako zasiahnuť, keď dôjde k šikanovaniu.


Nový nástroj v školách - aplikácia RESQL

Odborné Slovensko ponúka slovenským školám novinku v podobe nástroja, ktorý má ambíciu prispieť k zlepšeniu klímy v školách. Ide o bezpečný a anonymný nástroj umožňujúci žiakom a študentom nahlásiť akékoľvek incidenty týkajúce sa šikany, obťažovania, diskriminácie alebo iného nevhodného správania. 

Názov nástroja je RESQL – Online schránka dôvery pre školy a existuje ako mobilná aplikácia pre žiakov a webové rozhranie pre učiteľov. Aplikácia pre žiakov v smartfóne umožňuje žiakom anonymne poskytnúť učiteľovi/riaditeľovi školy informácie o šikanovaní či inom druhu násilia, ako aj údaje o mieste, čase a zúčastnených osobách. Webové rozhranie pre pedagógov zase umožňuje učiteľom zbierať informácie a reagovať na hlásenia žiakov. Riaditeľom škôl, resp. školskému podpornému tímu poskytuje údaje o rozsahu a prejavoch šikanovania či násilia v ich škole.

Aplikácia je dostupná v App Store aj Google Play. 



Prečo školy potrebujú schránku dôvery RESQL?

Prieskumy v školách potvrdili častý výskyt šikanovania a násilia v rôznych prejavoch.

Školám chýba bezpečný a anonymný systém nahlasovania násilných incidentov pedagogickému personálu.

Pedagogickým zamestnancom chýba preventívno-intervenčný systém vrátane postupov, ako reagovať po oznámení šikanovania a násilia v škole.


Čo presne RESQL školám ponúka:

Inovatívnu mobilnú aplikáciu, ktorá umožňuje žiakom anonymné nahlasovanie incidentov.

Administračné webové rozhranie, kde riaditeľ či zodpovední pedagógovia komunikujú so žiakmi a ďalej pracujú s informáciami, ktoré im žiaci zašlú. 

Súbory postupov uľahčujúce zamestnancom prijímanie vhodných rozhodnutí a plánovanie činností. Škola dostane materiály týkajúce sa reakcií v krízových situáciách a scenáre činností súvisiacich s jednotlivými situáciami šikany medzi rovesníkmi.

Verifikované scenáre vyučovacích aj triednických hodín týkajúcich sa problematiky násilia, vzťahov v triede, klímy triedy aj školy. Informácie pre žiakov aj pedagógov o fenoméne šikanovania a násilia v škole.


Ako schránka dôvery RESQL funguje?

Žiak

Cez aplikáciu oznámi situáciu, ktorá ho znepokojuje.

Zvolí druh násilia alebo opíše inú rušivú udalosť.

Správa môže byť anonymná. O tom, či a v akom rozsahu zverejní osobné údaje (napr. meno, triedu, ktorú navštevuje), rozhoduje žiak.

Učiteľ

Vo webovom rozhraní prijme správu a v spolupráci s ostatnými zamestnancami školy podnikne príslušné opatrenia.

Snaží sa určiť, v čom je problém a akú pomoc žiak potrebuje.

Zasiahne.

Organizuje správy tak, že im priraďuje kategórie a priority.

Realizuje vzdelávacie lekcie.

Riaditeľ školy

Monitoruje problém 
školského násilia pomocou systému RESQL.

Analyzuje diagnostikované problémy spolu s podporným tímom.

Prijíma prehľady vo forme súhrnov.


Všetky informácie o RESQL nájdete tu.



Ako by mali rodičia komunikovať s dieťaťom ak zbadajú, že sa niečo deje, že sa zmenilo, že ho niečo trápi? Akým spôsobom by mali pátrať po tom, či ich dieťaťu niekto neubližuje?

Deti veľmi potrebujú ochranu a pocit bezpečia. Často majú strach hovoriť o tom, čo sa deje, pretože môžu zažiť vyhrážanie a zastrašovanie, že keď o tom niekomu povedia, tak im bude ublížené viac alebo sa stane niečo zlé niekomu, koho majú radi. Deti to nevedia vyhodnotiť. Potrebujú však vedieť, že tam ten dospelý je a všíma si, že sa niečo deje. Netlačte na dieťa, buďte citlivý, láskavý a nerobte nič iné, venujte mu maximálnu pozornosť. Začnite konverzáciu všeobecným spôsobom. Dajte im vedieť, že ste tu pre nich, nech sa deje čokoľvek.

Môžete použiť vety typu: Všimol/a som si, že si smutný/á a chcel/a by som vedieť viac o tom, čo sa u teba deje. Som tu, ak sa chceš o niečom porozprávať. Ak nám dieťa povie, čo prežíva, oceňte ho za jeho odvahu, povedzte mu, že to nie je jeho chyba a nikto si nezaslúži byť šikanovaný. Môže to vyvolať veľmi veľa emócií, pokúste sa zostať čo najviac pokojní, pretože dieťa potrebuje cítiť bezpečie a stabilitu v tejto situácií. Pokúste sa konať z chladnou hlavou a do riešenia situácie zapojte školu alebo organizáciu, v ktorej sa to stalo, ak je k dispozícii školský psychológ, spojte sa s ním.


Varovné signály, kedy by mali rodičia spozornieť

  • Akákoľvek zmena v živote dieťaťa
  • Zmeny nálad a strata záujmu o veci, ktoré im robili radosť
  • Nevysvetliteľné zranenia
  • Stratené alebo zničené oblečenie, knihy, elektronika,…
  • Časté bolesti hlavy alebo žalúdka, pocit nevoľnosti, predstieranie choroby
  • Zmeny v stravovacích návykoch
  • Ťažkosti so spánkom alebo časté nočné mory
  • Zhoršujúce sa známky, strata záujmu o školské povinnosti alebo nechuť chodiť do školy
  • Náhla strata priateľov alebo vyhýbanie sa sociálnym interakciám
  • Pocit bezmocnosti alebo znížená sebaúcta
  • Sebapoškodzovanie správanie
  • Myšlienky na smrť


Ako sa majú zachovať rodičia, keď zistia, že ich dieťa je obeťou šikany? Majú túto situáciu riešiť so školou, s rodičmi toho dieťaťa, ktoré robí zle, alebo čo s tým?

Spolupráca na systémovom riešení situácie je nevyhnutná, nekonajte na vlastnú päsť. Udržujte kontakt a spoluprácu so školu. Ak máme podozrenie alebo priznanie, že sa šikana deje, je nevyhnuté, aby sa začala riešiť, aby dieťa alebo mladý človek videl, že systém funguje, ochráni ho a nenechá ho napospas, nebude sa to bagatelizovať, zamlčiavať. Ak sa vám dieťa zdôverí, buďte pri ňom citlivo a bez súdenia, informujte ho a dajte mu možnosť aj v takejto chvíli mať niečo pod kontrolou. Nesľubujte to, čo nemôžete splniť a zapojte do riešenia ďalších odborníkov a vedenie.

Ak máte pocit (ako rodičia alebo aj ako zamestnanci škôl), že škola nereaguje tak, ako by mala, je možné postupovať administratívnymi krokmi smerom k ďalším aktérom (Štátna školská inšpekcia, CPP, Polícia SR, Kancelárie pre obete trestných činov, viacakonick.sk, ipcko.sk).

Domáce prostredie je ťažko ovplyvniteľné, prostredie školy preto má nezastupiteľnú funkciu v identifikácii a pomoci. Potrebujeme naplniť naše školy školskými psychológmi a odbornými tímami s dostatočnou podporou systému, aby dokázali vytvárať bezpečnú atmosféru a participujúce prostredie.

Bezpečná škola je taká, ktorá o problémoch hovorí a rieši ich. Systémové riešenia takejto situácie môžu zabrániť obrovským tragédiám. Sme v situácii, kedy si nemôžeme dovoliť neodpovedať na potreby a problémy, ktoré rezonujú v spoločnosti.

Potrebujeme spolupracovať naprieč rezortmi, vzdelávať a hľadať efektívne možnosti pomoci pre odborných pracovníkov, pedagógov, vedenie škôl, záchranné zložky a špecializované jednotky, ktoré v našej krajine máme a potrebujú zosilniť politickú podporu. Je potrebné, aby štát budoval odborné kapacity na všetkých úrovniach.


Je nutné so šikanovaným dieťaťom navštíviť psychológa?

Človek, ktorý je šikanovaný zažíva naozaj ťažkú situáciu, ktorá má dopad na jeho psychické aj fyzické zdravie, vnímanie samého/samej seba aj na sociálne vzťahy. Deti a mladí ľudia nemajú dostatok skúseností na riešenie náročných situácií, nemajú ani dostatočne vyvinutý mozog na domyslenie následkov a dôsledkov, a taktiež nemajú toľko stratégií, aby sa s ťažkosťami vyrovnali ako my dospelí. Určite odporúčame vyhľadať odbornú pomoc, vďaka ktorej eliminujeme traumatické dopady. Odborný prístup potrebujú aj agresori a zúčastnení z dôvodu ohrozenia ich budúceho vývinu. Aj ten, kto ubližuje iným deťom má svoj vlastný príbeh a tiež sa mu v živote mohlo odohrať niečo, s čím sa nevie vyrovnať inak, ako tým, že ubližuje iným. Často majú tieto deti pocit, že vďaka moci môžu niečo zmeniť, ovplyvniť a mať nad niečím kontrolu. Pomoc a podporu potrebujú obete, ale aj agresori.


Má šikanované dieťa ostať v triede, škole, alebo je fajn dať ho na inú novú školu?

To veľmi záleží od toho, ako zafunguje podporný aparát v danej škole, čo urobíme pre tých, ktorí potrebujú pomoc, či dieťa v škole chce zostať. Porozprávajte sa so svojím dieťaťom o tom, či by chcelo inú školu a preberte si možnosti ako rodina. Zapojte ho a nerobte rozhodnutia bez neho.


Zdroj: najmama.sk (údaje o RESQL - zdroj: RAABE)