Články
Ako zistím, že mám dieťa s poruchou vnímania?
Vnímanie - orientujeme sa vďaka nemu v prostredí, vykonávame koordinované pohyby a dávame veciam istý význam. Subjektívne vnímanie ovplyvňujú skúsenosti, pamäť, myslenie, city, psychické stavy a vlastnosti človeka. Významnú úlohu zohráva pri vnímaní aj prostredie – rodina a škola – v ktorom sa vaše dieťa učí odhaľovať a analyzovať vlastnosti a znaky predmetov.
Čo ak je vnímanie porušené?
Pri poruchách vnímania vznikajú ťažkosti pri spracúvaní zmyslových vnemov a ich následnej zmysluplnej integrácii. Ide o odchýlky od normy v uvedomovaní si skutočnosti, ktorá je sprostredkovávaná zmyslovými orgánmi. Poruchy vnímania môžete u svojho dieťaťa spozorovať napr. pri pohybe, v reči, počas hry a v emocionálnych prejavoch.
Ako sa prejavujú poruchy vnímania?
Poruchy sa môžu týkať sluchového vnímania, zrakového vnímania, vnímania časového sledu, priestoru a telesnej schémy. S tým súvisia aj rôzne prejavy poruchy.
Pri poruchách sluchového vnímania môže ísť o:
• zámenu znelých a neznelých spoluhlások,
• neschopnosť analyzovať vetu na jednotlivé slová,
• nedostatočnú diferenciáciu dlhých a krátkych samohlások, mäkkých a tvrdých spoluhlások,
• neschopnosť rozloženia a skladu slova z hlások,
• problémy pri rozlišovaní vysokých a nízkych tónov a i.
K prejavom porúch zrakového vnímania patrí:
• zámena číslic – napríklad 3, 6 a 9,
• zámena písmen, napr. d – b, b – p, m – n, k – h, S – Z, L – J,
• ťažkosti pri skladaní puzzle,
• problémy s čítaním,
• obťažné rozlišovanie podobných vzorov,
• problémy s rozoznávaním detailov na obrázku a ich vzájomného vzťahu a i.
Vnímanie časového sledu znamená vnímanie následnosti javov a prejavuje sa tak, že dieťa:
• vynecháva písmená a nedodržuje poriadok písmen,
• má ťažkosti s menami mesiacov a ich poradím v roku,
• obťažne sa učí akýkoľvek rad informácií (abecedu, násobilku, a pod.),
• problematicky menuje rad čísel a i. pospiatky.
Vnímanie priestoru súvisí so zrakom, sluchom a hmatom. Pohyby dieťaťa s poruchou vnímania priestoru sú nekoordinované, má problém s bicyklovaním, jedením lyžicou, porucha sa prejavuje aj pri maľovaní, písaní a strihaní nožnicami.
Poruchy vnímania tela spôsobuje nemotorné, nekoordinované a neobratné správanie, kedy dieťa:
• má problémy urobiť kotúľ letmo,
• nedokáže ísť pospiatky,
• pri obliekaní zamieňa strany,
• zaobchádza nešikovne s náradím,
• nedokáže napodobniť držanie ceruzky a i.
Ako komunikovať s dieťaťom, ktoré má poruchy vnímania?
Dieťa s poruchou vnímania sa často hanbí, ak iní spozorujú jeho nešikovnosť. Využíva často jednoduché a odskúšané praktiky a pri neúspechu môžu reagovať ustráchane, ale aj agresívne. Preto si treba dávať pozor na komunikáciu. Riadiť sa môžete aj nasledujúcimi zásadami:
• Chváľte dieťa nielen za dobrý výkon, ale aj za snahu – avšak, nepreháňajte to.
• Aktívne načúvajte dieťaťu.
• Vyjadrujte dieťaťu pochopenie.
• Klaďte reálne ciele.
• Nároky zvyšujte veľmi pomaly.
• Buďte trpezliví.
• Pokyny dávajte jednoznačne, pokojne a stručne.
• Pri práci odstráňte všetky rušivé vplyvy z prostredia, aby sa dieťa mohlo plne koncentrovať.
• Navoďte príjemnú a pokojnú atmosféru na prácu.
• Netrestajte dieťa za stratu sebakontroly, aby ste nenavodili pocit viny. Pôsobte na dieťa upokojujúco a stanovte jasné hranice.
• Nenúťte dieťa pracovať násilne, plačlivé správania môže byť znakom nadmerného zaťaženia.
• Zabráňte alebo neutralizujte prejavy ako vysmievanie, kritizovanie, urážanie a vynechávanie dieťaťa z aktivít.
• Pomáhajte dieťaťu nájsť cesty, ako prekonávať ťažkosti.
• Vytvorte dieťaťu dôverné prostredie – konštantné priestorové usporiadanie a denný režim. Na zmeny dieťa pripravte.
Ako riešiť poruchy vnímania?
Je nevyhnutné, aby ste boli dieťaťu stále nablízku, dôsledne ho kontrolovali, chválili a podporovali za úspechy a snahu. Cieľom je prinavrátenie chute napr. k čítaniu. U dieťaťa sa musíte snažiť o vytvorenie radosti z úspešnej práce. Ako to docieliť? Pracujte s ním formou hier. Dosiahnete tak viac, ako keď mu prikážete: „Poď čítať!“
Kde je možné nájsť cvičenia a aktivity vhodné pre dieťa s poruchami vnímania?
Na reedukácii porúch vnímania a učenia sa v súčasnosti dá efektívne pracovať aj pomocou špecifických učebných pomôcok.
Existujú pracovné zošity, ktoré umožňujú žiakom na prvom stupni základnej školy rozvíjať ich zrakové a sluchové vnímanie, pozornosť a orientáciu, čím pomáhajú pri reedukácii špecifických porúch učenia.
Rôznorodé aktivity, ktoré zošity obsahujú, je možné využiť na vyučovacích hodinách alebo pri domácej príprave. Sami rodičia tak môžu pracovať so svojimi deťmi a sledovať ich pokroky. Príkladom sú pracovné zošity KuliFerdo – špecifické poruchy učenia, ktoré vytvorili odborníci na špecifické poruchy učenia. Súbor siedmich zošitov sa zameriava na pozornosť, sluchové a zrakové vnímanie, orientáciu.
A takisto série pracovných zošitov Kuliferdo - číselká a Kuliferdo - písmenká, ktoré sa zameriavajú práve na elimináciu problémov s rozlišovaním čísel aj písmen a napomáhajú v osvojovaní si základov ku zvládnutiu písania a čítania aj počítania.