Články

Ako rodičia môžu podporiť dieťa s poruchou učenia doma

Ako rodičia môžu podporiť dieťa s poruchou učenia doma
Podpora dieťaťa s poruchou učenia doma je kľúčová pre jeho úspech v škole aj v živote. Prinášame vám niekoľko rád, ktoré vám môžu pomôcť:


1. Spolupráca so školou

Udržujte pravidelný kontakt: Pravidelne komunikujte s učiteľmi, špeciálnym pedagógom a školským psychológom o pokrokoch vášho dieťaťa, jeho ťažkostiach a potrebách.

Získajte odporúčania: Opýtajte sa odborníkov na konkrétne stratégie a cvičenia, ktoré môžete doma využívať. Zabezpečte pre dieťa aktivity na domáce precvičovanie, ktoré ho zabavia a súčasne pomáhajú eliminovať poruchy učenia.

Zapojte sa do individuálneho vzdelávacieho plánu (IVVP): Ak má vaše dieťa IVVP, dôsledne ho dodržiavajte a spolupracujte na jeho realizácii.


2. Tvorba pozitívneho prostredia

Trpezlivosť a pochvala: Chváľte dieťa za snahu a úsilie, nielen za výsledky. Buďte trpezliví a vyhýbajte sa negatívnej kritike.

Podpora sebavedomia: Pomáhajte dieťaťu veriť vo svoje schopnosti a zdôrazňujte jeho silné stránky.

Relaxačné techniky: Naučte dieťa relaxačné techniky, ktoré mu pomôžu zvládnuť stres a úzkosť spojenú s učením.


3. Špecifické stratégie pre jednotlivé poruchy

Dyslexia:

o Používajte farebné zvýrazňovače na dôležité časti textu.

o Čítajte nahlas spolu s dieťaťom.

o Hrajte hry so slovami a zvukmi.

o Množstvo aktivít na domáce precvičovanie pre deti s dyslexiou nájdete aj v pracovnom zošite KULIFERDO – DYSLEXIA


Pracovný zošit pre žiakov 1. až 4. ročníka ZŠ na rozvíjanie špecifických funkcií. Je prispôsobený špecifickým potrebám žiakov s dyslexiou, pomáha im prekonať konkrétne ťažkosti s písaním a čítaním.

Súbor pracovných listov prináša osvedčené návody a postupy, ako správne pracovať s deťmi s poruchami učenia, ktoré sú integrované v bežnej triede. Pracovný zošit obsahuje ilustrované pracovné listy na precvičovanie písania problémových písmen a na precvičovanie techniky správneho čítania. Každý pracovný list je označený stupňom náročnosti.

Nájdete v ňom pracovné listy zamerané na:

rozlišovanie problémových písmen: b, d, h, ch, a, e, ä,

nácvik písania a čítania slov s dvojhláskami,

rozlišovanie zvukovej stránky hlások d – t,

rozvoj techniky čítania,

rozvoj čítania s porozumením 



Dysgrafia:

o Zaobstarajte kvalitné písacie potreby.

o Používajte šablóny a linky pri písaní.

o Cvičte jemnú motoriku pomocou rôznych aktivít (vystrihovanie, modelovanie).

o Množstvo aktivít na domáce precvičovanie pre deti s dyslexiou nájdete aj v pracovnom zošite KULIFERDO – DYSFRAFIA


Pracovný zošit pre žiakov 1. až 4. ročníka ZŠ na rozvíjanie špecifických funkcií. Je prispôsobený špecifickým potrebám žiakov s dysgrafiou, pomáha im prekonať konkrétne ťažkosti s nácvikom a rozlišovaním písmen a hlások.

Súbor pracovných listov prináša osvedčené návody a postupy, ako správne pracovať s deťmi s poruchami učenia, ktoré sú integrované v bežnej triede.

Pracovný zošit obsahuje ilustrované pracovné listy na rozvoj sluchovej analýzy a syntézy, na nácvik a rozlišovanie rôznych problémových písmen slovenskej abecedy. Každý pracovný list je označený stupňom náročnosti.

Nájdete v ňom pracovné listy zamerané na:

sluchovú analýzu a syntézu,

nácvik a rozlišovanie písmen a hlások m – n, b – d, h – ch, h – k, h – l, k – l, a – o, i – u. 






Dysortografia:

o Pracujte s dieťaťom na pravopisných pravidlách.

o Používajte slovníky a pravopisné slovníky.

o Využívajte pri diktátoch aj audionahrávky a nechajte dieťa, aby si ich vypočulo a opravovalo.

o Množstvo aktivít na domáce precvičovanie pre deti s dyslexiou nájdete aj v pracovnom zošite KULIFERDO – DYSORTOGRAFIA


Pracovný zošit pre žiakov 1. až 4. ročníka ZŠ na rozvíjanie špecifických funkcií. Je prispôsobený špecifickým potrebám žiakov s dysortografiou, pomáha im prekonať konkrétne ťažkosti s pravopisom a gramatikou.

Súbor pracovných listov prináša osvedčené návody a postupy, ako správne pracovať s deťmi s poruchami učenia, ktoré sú integrované v bežnej triede.

Pracovný zošit obsahuje ilustrované pracovné listy na rozvoj sluchového vnímania, na precvičovanie a osvojenie pravopisu a slovných druhov. Každý pracovný list je označený stupňom náročnosti.

Nájdete v ňom pracovné listy zamerané na:

fonematickú diferenciáciu slov,

rozlišovanie spoluhlások,

spodobovanie,

vybrané slová,

diferenciáciu sykaviek,

skloňovanie,

ohybné slovné druhy. 


4. Organizácia domáceho učenia

Špecifické miesto na učenie: Vyberte si v byte pokojné miesto na učenie, kde nebude dieťa vyrušované.

Rozdelenie úloh: Rozdeľte domáce úlohy na menšie časti a robte krátke prestávky.

Vizualizácia: Používajte obrázky, schémy a tabuľky na vizualizáciu informácií.

Technické pomôcky: Využite počítačové programy a aplikácie, ktoré môžu uľahčiť učenie.



5. Spolupráca s odborníkmi

Špeciálny pedagóg: Pravidelne navštevujte špeciálneho pedagóga a realizujte odporúčané cvičenia.

Psychológ: Ak má dieťa problémy s koncentráciou, motiváciou alebo sebavedomím, môže byť užitočná psychoterapia.

Logopéd: Ak má dieťa problémy s výslovnosťou alebo plynulosťou reči, môže mu pomôcť logopéd.


A napokon jedna dôležitá rada na záver: každý je iný a čo funguje pre jedno dieťa, nemusí fungovať pre druhé. Buďte trpezliví, podporujte svoje dieťa a spolupracujte s odborníkmi.


Kompletnú ponuku pomôcok pre deti a žiakov s poruchami učenia nájdete TU