Články
Ako rodičia môžu podporiť dieťa s poruchou učenia doma
Podpora dieťaťa s poruchou učenia doma je kľúčová pre jeho úspech v škole aj v živote. Prinášame vám niekoľko rád, ktoré vám môžu pomôcť:
1. Spolupráca so školou
• Udržujte pravidelný kontakt: Pravidelne komunikujte s učiteľmi, špeciálnym pedagógom a školským psychológom o pokrokoch vášho dieťaťa, jeho ťažkostiach a potrebách.
• Získajte odporúčania: Opýtajte sa odborníkov na konkrétne stratégie a cvičenia, ktoré môžete doma využívať. Zabezpečte pre dieťa aktivity na domáce precvičovanie, ktoré ho zabavia a súčasne pomáhajú eliminovať poruchy učenia.
• Zapojte sa do individuálneho vzdelávacieho plánu (IVVP): Ak má vaše dieťa IVVP, dôsledne ho dodržiavajte a spolupracujte na jeho realizácii.
2. Tvorba pozitívneho prostredia
• Trpezlivosť a pochvala: Chváľte dieťa za snahu a úsilie, nielen za výsledky. Buďte trpezliví a vyhýbajte sa negatívnej kritike.
• Podpora sebavedomia: Pomáhajte dieťaťu veriť vo svoje schopnosti a zdôrazňujte jeho silné stránky.
• Relaxačné techniky: Naučte dieťa relaxačné techniky, ktoré mu pomôžu zvládnuť stres a úzkosť spojenú s učením.
3. Špecifické stratégie pre jednotlivé poruchy
• Dyslexia:
o Používajte farebné zvýrazňovače na dôležité časti textu.
o Čítajte nahlas spolu s dieťaťom.
o Hrajte hry so slovami a zvukmi.
o Množstvo aktivít na domáce precvičovanie pre deti s dyslexiou nájdete aj v pracovnom zošite KULIFERDO – DYSLEXIA
Pracovný zošit pre žiakov 1. až 4. ročníka ZŠ na rozvíjanie špecifických funkcií. Je prispôsobený špecifickým potrebám žiakov s dyslexiou, pomáha im prekonať konkrétne ťažkosti s písaním a čítaním.
Súbor pracovných listov prináša osvedčené návody a postupy, ako správne pracovať s deťmi s poruchami učenia, ktoré sú integrované v bežnej triede. Pracovný zošit obsahuje ilustrované pracovné listy na precvičovanie písania problémových písmen a na precvičovanie techniky správneho čítania. Každý pracovný list je označený stupňom náročnosti.
Nájdete v ňom pracovné listy zamerané na:
rozlišovanie problémových písmen: b, d, h, ch, a, e, ä,
nácvik písania a čítania slov s dvojhláskami,
rozlišovanie zvukovej stránky hlások d – t,
rozvoj techniky čítania,
rozvoj čítania s porozumením
• Dysgrafia:
o Zaobstarajte kvalitné písacie potreby.
o Používajte šablóny a linky pri písaní.
o Cvičte jemnú motoriku pomocou rôznych aktivít (vystrihovanie, modelovanie).
o Množstvo aktivít na domáce precvičovanie pre deti s dyslexiou nájdete aj v pracovnom zošite KULIFERDO – DYSFRAFIA
Pracovný zošit pre žiakov 1. až 4. ročníka ZŠ na rozvíjanie špecifických funkcií. Je prispôsobený špecifickým potrebám žiakov s dysgrafiou, pomáha im prekonať konkrétne ťažkosti s nácvikom a rozlišovaním písmen a hlások.
Súbor pracovných listov prináša osvedčené návody a postupy, ako správne pracovať s deťmi s poruchami učenia, ktoré sú integrované v bežnej triede.
Pracovný zošit obsahuje ilustrované pracovné listy na rozvoj sluchovej analýzy a syntézy, na nácvik a rozlišovanie rôznych problémových písmen slovenskej abecedy. Každý pracovný list je označený stupňom náročnosti.
Nájdete v ňom pracovné listy zamerané na:
sluchovú analýzu a syntézu,
nácvik a rozlišovanie písmen a hlások m – n, b – d, h – ch, h – k, h – l, k – l, a – o, i – u.
• Dysortografia:
o Pracujte s dieťaťom na pravopisných pravidlách.
o Používajte slovníky a pravopisné slovníky.
o Využívajte pri diktátoch aj audionahrávky a nechajte dieťa, aby si ich vypočulo a opravovalo.
o Množstvo aktivít na domáce precvičovanie pre deti s dyslexiou nájdete aj v pracovnom zošite KULIFERDO – DYSORTOGRAFIA
Pracovný zošit pre žiakov 1. až 4. ročníka ZŠ na rozvíjanie špecifických funkcií. Je prispôsobený špecifickým potrebám žiakov s dysortografiou, pomáha im prekonať konkrétne ťažkosti s pravopisom a gramatikou.
Súbor pracovných listov prináša osvedčené návody a postupy, ako správne pracovať s deťmi s poruchami učenia, ktoré sú integrované v bežnej triede.
Pracovný zošit obsahuje ilustrované pracovné listy na rozvoj sluchového vnímania, na precvičovanie a osvojenie pravopisu a slovných druhov. Každý pracovný list je označený stupňom náročnosti.
Nájdete v ňom pracovné listy zamerané na:
fonematickú diferenciáciu slov,
rozlišovanie spoluhlások,
spodobovanie,
vybrané slová,
diferenciáciu sykaviek,
skloňovanie,
ohybné slovné druhy.
4. Organizácia domáceho učenia
• Špecifické miesto na učenie: Vyberte si v byte pokojné miesto na učenie, kde nebude dieťa vyrušované.
• Rozdelenie úloh: Rozdeľte domáce úlohy na menšie časti a robte krátke prestávky.
• Vizualizácia: Používajte obrázky, schémy a tabuľky na vizualizáciu informácií.
• Technické pomôcky: Využite počítačové programy a aplikácie, ktoré môžu uľahčiť učenie.
5. Spolupráca s odborníkmi
• Špeciálny pedagóg: Pravidelne navštevujte špeciálneho pedagóga a realizujte odporúčané cvičenia.
• Psychológ: Ak má dieťa problémy s koncentráciou, motiváciou alebo sebavedomím, môže byť užitočná psychoterapia.
• Logopéd: Ak má dieťa problémy s výslovnosťou alebo plynulosťou reči, môže mu pomôcť logopéd.
A napokon jedna dôležitá rada na záver: každý je iný a čo funguje pre jedno dieťa, nemusí fungovať pre druhé. Buďte trpezliví, podporujte svoje dieťa a spolupracujte s odborníkmi.