Články
Ako ďalej materské školy? INKLUZÍVNE!
V materských školách pribúda každý rok počet detí, ktoré si vyžadujú zvýšenú starostlivosť. Pedagógom všetkých takýchto detí podáva pomocnú ruku RAABE.
Kolektív triedy v bežnej materskej škole. Spomedzi 18 detí je jedno hyperaktívne, druhé klame, tretie kričí, štvrté máva záchvaty hnevu... Dokonca sa môže stať, že sa v bežnej triede ocitne mentálne postihnuté dieťa... Ako to má pedagóg zvládnuť?
Z dokumentu Stratégia inkluzívneho prístupu vo výchove a vzdelávaní vyplývajú aj tieto povinnosti pre riaditeľov a učiteľov v materskej škole:
• Vytvorenie priaznivého prostredia pre deti, vytvorenie inkluzívneho prostredia v materskej škôlke,
• Podpora dostupnosti a kvality odbornej starostlivosti pre deti v ranom veku, s dôrazom na deti s rizikovým vývinom,
• Zabezpečenie úspešnej implementácie povinného predprimárneho vzdelávania...
Vychádzajúc z týchto udalostí a s ohľadom na súčasnú prax vydáva odborné nakladateľstvo RAABE Slovensko trojicu brožúr so spoločným menovateľom INKLÚZIA:
Projekt inklúzia v materskej škole 1
Usmernenia a námety, ako prispôsobiť vzdelávacie prostredie materskej školy všetkým deťom bez rozdielu
Prináša rozpracované základné teoretické postupy, metodické usmernenia a špecifiká práce s deťmi vyžadujúcimi si zvýšenú pozornosť v materskej škole.
Projekt inklúzia v materskej škole 2
Metodické odporúčania a pedagogická diagnostika v materskej škole zamerané na rozvoj jedinečnosti každého dieťaťa
Brožúra prináša dôležité informácie o metódach, zásadách a možnostiach pedagogického diagnostikovania v materskej škole, ale tiež odporúčania pre pedagogickú prax.
INKLÚZIA – pestré aktivity pre deti
Pracovné listy a hry na rozvoj zručností detí vyžadujúcich zvýšenú pozornosť
Obsahujú podrobne rozpracované aktivity a hry (vrátane výkonových, obsahových štandardov, evaluačných otázok) zamerané na rozvoj a podporu žiadaných zručností a schopností detí vyžadujúcimi zvýšenú pozornosť v materskej škole a tiež praktické pracovné listy. Prinášajú edukačné materiály na zdokonaľovanie motoriky, komunikácie, správania, pozornosti, zmyslového vnímania, sociálnych zručností, adaptácie, orientácie v priestore a čase, pripravenosti na školu a na rozvoj jedinečnosti každého dieťaťa v materskej škole.
Zámerom brožúr je poskytnúť pedagógom v materských školách legislatívnu, ale aj metodickú podporu pri výchove a vzdelávaní všetkých detí bez rozdielu v bežnej materskej škole, vyplývajúce z dokumentu Stratégia inkluzívneho prístupu vo výchove a vzdelávaní.