Články
Ako pripraviť žiakov na mimoriadne situácie?
Prierezová téma Ochrana života a zdravia naberá v aktuálnej situácii na dôležitosti. Hoci by sme si všetci priali, aby deti a žiaci nikdy nepotrebovali informácie typu, ako si správne nasadiť plynovú masku, či ako rozoznať vzdušný poplach, je dobré, aby vedeli, ako majú reagovať v mimoriadnych situáciách.
Vzhľadom na aktuálnu situáciu a aj v súlade s inovovaným Štátnym vzdelávacím programom pre základné školy je v súčasnosti viac ako žiaduce, aby učitelia upriamili pozornosť na témy, prvky a praktické poznatky ochrany života a zdravia v jednotlivých vyučovacích predmetoch primárneho a nižšieho stredného vzdelávania.
Pre zjednodušenie vám prinášame prehľad, ako možno prepojiť prierezovú tému OCHRANA ŽIVOTA A ZDRAVIA na 1. aj 2. stupni základnej školy:
Prepojenie prierezovej témy OŽZ s obsahom učiva na 1. stupni ZŠ
➢ Prepojenie s učivom prvouky
- orientovať sa v budove školy (trieda, jedáleň, WC a i.),
- definovať pravidlá bezpečnosti pri návšteve školy,
- pomenovať významné orientačné body v blízkosti školy (budovy a i.),
- čo škodí zdraviu,
- opísať cestu do školy, ovládať základné pravidlá bezpečnosti na ceste,
- odlíšiť druhy dopravy,
- opísať úlohy hasičov, policajtov a záchrannej zdravotnej služby,
- zvládnuť postup, ako privolať pomoc,
- cesta do školy, priechod pre chodcov, semafor,
- zásady bezpečnosti, slnečné žiarenie, oheň, elektrický prúd a iné nebezpečné predmety, postup pri volaní hasičov (150), záchrannej zdravotnej služby (155), polície (158), tiesňová linka (112).
➢ Prepojenie s učivom prírodovedy
- objektívne posudzovanie pozitívnych a negatívnych vplyvov a technológií na prírodu a celkové životné prostredie,
- význam lesa pre človeka,
- vznik tepla horením látok alebo trením,
- proces dýchania,
- navrhnúť postup, ako zistiť, či človek dýcha,
- srdce je duté a pracuje ako pumpa na krv,
- činnosť srdca sa prejavuje ako tep,
- pravidelným cvičením sa trénuje aj srdce,
- vysvetliť význam darcovstva krvi,
- magnet, magnetické pole, kompas,
- skúmaním zistiť, že magnet pôsobí do určitej vzdialenosti – má okolo seba tzv. magnetické pole,
- naklonená rovina: svahové cesty – serpentíny.
➢ Prepojenie s učivom vlastivedy
- spoznávanie okolia školy,
- orientácia v okolí školy,
- spoznávanie miestnej krajiny (jednoduchá práca s nákresmi) a orientácia v čase,
- rozprávanie o doprave,
- objavné cesty po Slovensku,
- zážitkové (názorné) spoznávanie regiónov,
- práca s mapami,
- čítanie mapy – prstom po mape,
- vyjadriť vlastnými slovami, čo je mapa,
- orientácia v rodnom kraji pomocou svetových strán, ü zhotoviť jednoduchý nákres okolia školy a bydliska, ü ukázať na mape Slovenska svoju obec,
- identifikovať na mape Slovenska pohoria, nížiny, rieky a cesty (podľa farieb),
- odmerať podľa nakreslenej (grafickej) mierky vzdialenosti na mape,
- smer na sever (podľa poludňajšieho tieňa), svetové strany,
- odlíšiť na ceste od Tatier k Dunaju tri známe pohoria a tri kotliny,
- cesta do školy a bezpečnostné pravidlá pri ceste do školy,
- opísať druhy dopravy v obci (zopakovať si bezpečnosť na cestách),
- opísať podľa náčrtu cestu do stredu obce (mesta, dediny),
- starostlivosť o zdravie a bezpečnostné pravidlá počas letných aktivít.
➢ Prepojenie s učivom matematiky
- identifikovať, pomenovať, narysovať a správne označiť geometrické útvary,
- odhadnúť a presne odmerať dĺžku útvaru, premeniť jednotky dĺžky (mm, cm, m, km),
- používať matematiku ako jeden z nástrojov na riešenie problémov reálneho života,
- odmerať dĺžku (výšku, šírku...) daného predmetu pomocou neštandardných jednotiek dĺžky,
- nájsť vyznačenú cestu v jednoduchom bludisku, labyrinte,
- rovinné geometrické útvary: krivá, rovná, otvorená a uzatvorená čiara, kruh, štvorec, trojuholník, obdĺžnik,
- kreslenie, rysovanie,
- pojmy na porovnávanie: dlhší, kratší, vyšší, nižší, širší, užší, najdlhší, najkratší, najnižší,
- neštandardné jednotky dĺžky (stopa, palec, dlaň, lakeť, iný predmet – napr. lupa),
- porovnávanie podľa veľkosti, dĺžky, výšky, veku, rýchlosti, množstva, počtu objektov v skupinách a pod.,
- porovnávanie a usporiadanie úsečiek pomocou prúžku papiera, meraním a odhadom,
- nástroje na meranie dĺžky: pravítko, meter, meracie pásmo,
- neštandardné jednotky dĺžky: palec, stopa, lakeť a pod.,
- porovnať vzdialenosti, odhadová dĺžka, skutočná dĺžka, porovnať vzdialenosti.
➢ Prepojenie s učivom telesnej a športovej výchovy
- význam pohybovej aktivity pre zdravie človeka,
- opísať zásady poskytovania prvej pomoci v rôznom prostredí,
- prvá pomoc pri drobných poraneniach, praktické poskytovanie prvej pomoci,
- pomenovať základné povely a útvary poradových cvičení,
- základné povely, postoje, obraty, pochodové útvary,
- používať základné povely a správne na ne reagovať pohybom: jednotlivec, dvojica, trojica, družstvo, skupina; na značky, čiara, priestor, ihrisko, terén, lúka, les,
- cvičenia a hry s prvkami poradovej prípravy ako prostriedky účelnej organizácie činností v priestore,
- základné pohybové cvičenia, rýchly, vytrvalostný beh, beh z rôznych polôh, so zmenami smeru,
- hody, skoky, cvičenia okolo rôznych osí tela cvičiaceho,
- cvičenia a manipulácia s náčiním a pomôckami (lopta, švihadlo, lano ap.),
- cvičenie na náradí (lavičky, rebriny, debna, preliezačky, lezecké a prekážkové dráhy),
- úpolové cvičenia a hry zamerané na odpory, pretláčanie, preťahovanie,
- aplikovať v hre dohodnuté pravidlá a rešpektovať ich,
- využívať naučené zručnosti z hier v rôznom prostredí (telocvičňa, príroda, voda),
- bezpečne sa pohybovať v rôznom priestore a v rôznych podmienkach,
- cvičenia a hry zamerané na oboznámenie sa s vodným prostredím, splývanie, dýchanie a orientácia vo vode, skoky do vody z rôznych polôh,
- prekonať pohybom rôzne terénne nerovnosti,
- chôdza, jej druhy a spôsoby vzhľadom na povrch a terén,
- turistika – jej druhy, formy, turistický výstroj, chodník, značka, mapa, buzola, zásady a význam otužovania, pohybu a pobytu v prírode v každom ročnom období a počasí.
➢ Prepojenie s učivom pracovného vyučovania
- diskutovať o bezpečnosti v doprave,
- základné bezpečnostné a hygienické pravidlá,
- vysvetliť bezpečné používanie kuchynského náradia a spotrebičov,
- prezentovať zásady bezpečnej práce s elektrickými zariadeniami,
- zhotoviť výrobky s využitím zapojenia jednoduchého elektrického obvodu,
- elektrická energia, zdroje (obnoviteľné a neobnoviteľné) a ich vplyv na život- né prostredie,
- bezpečné zaobchádzanie s elektrickými zariadeniami,
- vypracovať jednoduchý projekt o ochrane životného prostredia.
Prepojenie prierezovej témy OŽZ s obsahom učiva na 2. stupni ZŠ
➢ Prepojenie s učivom biológie
- rozvíjanie schopnosti ekologicky myslieť a konať, ako aj upevňovanie návykov dôležitých na zachovanie zdravia,
- aplikovať osvojené vedomosti a vedomosti na podporu svojho zdravia,
- spoločenstvo lesa, vody, poľa, lúky,
- rozhodnúť, ktoré zásady správania v prírode sú bezpečné z hľadiska ochrany vlastného zdravia,
- dezinfekcia, dezinsekcia, deratizácia,
- biologická ochrana,
- orientovať sa v informáciách súvisiacich so zdravým životným štýlom a ochranou zdravia,
- životné prostredie,
- monitorovať znečistenie ovzdušia, vody, pôdy v okolí školy a bydliska,
- životné prostredie, podmienky života,
- zdôvodniť príčiny negatívneho vplyvu človeka na životné prostredie,
- znečistenie vzduchu, vody, pôdy,
- globálne environmentálne problémy,
- zhodnotiť dôsledky znečisťovania vplyvu človeka na životné prostredie,
- analyzovať možnosti zabránenia vzniku smogu, skleníkového efektu, kyslých dažďov, ozónovej diery, hromadenia odpadov,
- zdokumentovať katastrofické geologické a priemyselné procesy vo svete i na Slovensku a ich následky.
➢ Prepojenie s učivom chémie
- zdroje znečistenia vzduchu: prach, výfukové plyny, splodiny horenia a priemyselné splodiny,
- zdôvodniť zásady hasenia látok na modelových príkladoch zo života,
- zápalná teplota, horľavina, požiar, hasenie látok,
- dodržiavať zásady bezpečnej práce s horľavinami,
- vymenovať alternatívne zdroje energie a ich využívanie v súčasnosti.
➢ Prepojenie s učivom fyziky
- rozdielne a spoločné vlastnosti kvapalín, plynov a tuhých telies,
- meteorologické pozorovania,
- šírenie tepla vedením, prúdením, žiarením,
- negatívne vplyvy spaľovacích motorov na životné prostredie a spôsoby eliminácie týchto vplyvov,
- rozlíšiť termíny tlaková sila a tlak,
- magnet, jeho vlastnosti, magnetické pole,
- Zem ako magnet, kompas,
- princíp určovania svetových strán kompasom, stavby atómu – jadro a obal atómu, neutrón, elektrón,
- zelektrizovanie telies, kladný a záporný elektrický náboj,
- vedenie elektrického prúdu v kvapalinách, v plynoch,
- bezpečnosť pri práci s elektrickými zariadeniami,
- rešpektovanie pravidiel bezpečnosti pri práci s elektrickými spotrebičmi a pravidlá ochrany pred bleskom,
- elektrická energia a jej premeny.
➢ Prepojenie s učivom geografie
- práca s mapovými podkladmi v tlačovej a digitálnej podobe,
- mapu čítať, pracovať s ňou, analyzovať jej obsah, interpretovať ho, orientovať sa v nej,
- určiť vybrané miesto na mape pomocou geografických súradníc, ü mapa, obsah mapy (mapové znaky, grafická mierka mapy), GPS, ü porovnať na mapách rôznych grafických mierok vzdialenosti,
- identifikovať na mape základné objekty v krajine (vie „čítať“ obsah mapy),
- vyhľadať konkrétne miesta na digitálnych mapách,
- turistické vybavenie, turistická mapa,
- orientácia mapy, kompas,
- členitosť terénu, nadmorská výška, záujmové body, vrcholy s výhľadom, turistické značky, smerovník,
- Geocaching, GPS,
- pomocou prístroja GPS (mobilu) nájsť zaujímavé miesto,
- vysvetliť význam EÚ,
- zaujať postoj k dvom závažným problémom Európy,
- zhodnotiť výnimočnosť postavenia Nemecka (Francúzska, Ruska) v Európe a vo svete,
- Spojené kráľovstvo – Brexit,
- rozlíšiť na mape jednotlivé oblasti Európy a uviesť dôvody ich vyčlenenia,
- zhodnotiť polohu Slovenska v rámci Európy a sveta z mapy (hranice, susedné štáty, horské celky, nížiny, podnebné pásma, „čítanie“ mapy),
- v časovej postupnosti zaradiť tri najdôležitejšie historické udalosti v dejinách Slovenska,
- polárne stanice, hrozba znečistenia, globálne otepľovanie.
➢ Prepojenie s učivom telesnej a športovej výchovy
- motivácia k telesnej a športovej aktivite,
- účinok pohybovej aktivity na zdravie s jej aplikáciou v dennom režime,
- získanie vedomostí o potrebe pohybu ako prevencie pred civilizačnými ochoreniami,
- získanie informácií o situáciách ohrozujúcich zdravie a poskytujúce prvú pomoc na veku primeranej úrovni,
- vysvetliť význam rozcvičenia pred vykonaním pohybovej činnosti,
- aplikovať zásady bezpečnosti, pomoci a záchrany pri cvičení,
- poskytnúť prvú pomoc,
- prvá pomoc pri drobných poraneniach, praktické poskytnutie prvej pomoci (umelé dýchanie, masáž srdca, protišokové opatrenia, stabilizovaná poloha, ošetrenie povrchového poranenia, zlomenín, omrzlín, popálenín),
- aplikovať pravidlá pri vykonávaní športových činností,
- dodržiavať pravidlá fair play,
- demonštrovať základné atletické, plavecké zručnosti,
- vysvetliť spôsob pomoci plavcovi a záchrany topiaceho,
- správne vykonávať základné bezpečnostné techniky – pády pri vykonávaní sezónnych činností,
- orientovať sa v prírode podľa turistických značiek, mapy, buzoly, ale aj prírodných úkazov,
- orientácia na stanovisku podľa buzoly, určovanie azimutu, turistické značky, orientácia podľa mapy, určovanie a výber vybraných smerov presunu, výber, príprava a likvidácia ohniska,
- súvislý pochod s prekonávaním terénnych prekážok v dĺžke 4 – 8 km,
- presun mierne členitým terénom s prekonávaním terénnych prekážok,
- základné pravidlá ochrany životného prostredia,
- v prírode sa správať podľa zásad ochrany životného prostredia,
- dodržiavať pravidlá cestnej premávky pre chodcov a cyklistov.
➢ Prepojenie s učivom dejepisu
- získanie základných vedomostí a spôsobilostí z oblasti vybraných historických javov, procesov z národných a svetových dejín,
- rozlišovať miestny, regionálny, národný, globálny historický priestor,
- vysťahovalectvo, prisťahovalectvo, stretávanie kultúr,
- identifikovať dôsledky konfliktov a vojen pre človeka a prostredie, v ktorom žije,
- konflikt, vojna, detský vojak, mier, obete, utečenci,
- zdôvodniť stálu prítomnosť vojen v minulosti a prítomnosti,
- národný štát, nacionalizmus,
- militarizácia,
- zdôvodniť vplyv zjednotených štátov na mocenské pomery v Európe,
- obrazy prvej a druhej svetovej vojny (útrapy ľudí na fronte a v zázemí),
- fašistická os,
- protihitlerovská koalícia,
- holokaust, koncentračné tábory,
- význam Slovenského národného povstania,
- rozpoznať vplyv bipolárneho sveta na každodenný život,
- OSN,
- superveľmoci: USA, Rusko,
- železná opona, studená vojna,
- hospodárske a vojenské bloky, hrozba jadrovej vojny,
- vystihnúť základné medzníky procesu európskej integrácie,
- rozdelenie Československa, vznik Slovenskej republiky,
- vstup Slovenskej republiky do NATO a Európskej únie.
➢ Prepojenie s učivom matematiky
- rozlíšiť a načrtnúť rovinné tvary,
- náčrt, nákres, plán, kódovanie,
- odhadnúť vzdialenosť na metre,
- jednotky obsahu, premena jednotiek obsahu: hektár, ár, kilometer štvorcový, meter štvorcový, centimeter štvorcový a milimeter štvorcový,
- plán, mapa, mierka plánu a mapy,
- vyriešiť primerané slovné úlohy na pomer rôzneho typu a praktické úlohy s použitím mierky plánu a mapy.
➢ Prepojenie s učivom občianskej náuky
- demokraticky myslieť a konať, poznávať svoje práva a povinnosti a obhajovať práva druhých,
- normy a pravidlá,
- medziľudské vzťahy,
- návrh práv a povinností žiaka v školskej triede/škole,
- zdôvodniť vybrané práva a povinnosti žiaka zo školského poriadku,
- význam občianstva pre človeka,
- Slovenská republika, štátne symboly, Európska únia, sociálne zmeny v spoločnosti,
- sociálne a politické napätia – konflikty, vojny, extrémizmus,
- tolerancia,
- ľudské práva a slobody.
➢ Prepojenie s učivom techniky
- dodržiavanie pravidiel BOZP, hygieny a správania,
- školský poriadok,
- ochrana, príroda, negatívne vplyvy techniky,
- základné rozdiely medzi technickým zobrazovaním a kresbou,
- návrh, náčrt, technický náčrt, piktogram, kóta, kótovanie, druhy čiar, mierka,
- elektrická energia,
- prvky a schematické značky, schémy elektrických obvodov,
- účinky elektrického prúdu,
- prvá pomoc pri úraze elektrickým prúdom,
- prenos signálov, telekomunikačná technika,
- príčiny možných porúch elektrickej inštalácie a z nich vyplývajúce nebezpečenstvá pre človeka,
- nebezpečenstvo úrazu elektrickým prúdom,
- poskytnúť prvú pomoc pri úraze vrátane úrazu elektrickým prúdom,
- založenie ohňa, príprava dreva, uskladnenie dreva.
Úryvok z Ochrana života a zdravia, RAABE
OCHRANA ŽIVOTA A ZDRAVIA
Odborná publikácia pre učiteľov, ktorá uľahčuje učiteľom prípravu na vyučovanie s využitím prierezovej témy Ochrana života a zdravia podľa ročníkov a jednotlivých predmetov. Je určená pre učiteľov 1. – 9. ročníka ZŠ a je spracovaná podľa Inovovaného ŠVP pre základné školy.
Obsah učiva prierezovej témy je povinný každý učiteľ zakomponovať do svojho tematického výchovno-vzdelávacieho plánu. Na trhu takto spracované témy v jednej publikácii pre túto prierezovú tému Ochrana života a zdravia neboli až doteraz dostupné. Vďaka novej pomôcke už viac nemusia učitelia informácie prácne vyhľadávať z rôznych zdrojov.
Odborná príručka ich zorientuje v danej problematike a na svojom vyučovacom predmete: slovenský jazyk a literatúra, dejepis, prírodoveda, geografia, vlastiveda, občianska náuka, fyzika, etická výchova, chémia, matematika, biológia, informatika, pracovné vyučovanie, informatická výchova, telesná a športová výchova, technika a výtvarná výchova.
Odborná príručka ponúka témy:
- Riešenie mimoriadnych situácií
- Zdravotnú prípravu
- Pohyb a pobyt v prírode
Výhody príručky:
- Prináša odborné texty povinného učiva tematických celkov OŽZ.
- Obsahuje prípravu učiteľov na proces didaktických hier a účelových cvičení.
- Ponúka podrobne vypracované vzorové plány didaktických hier a účelových cvičení.
- Venuje pozornosť riešeniu mimoriadnych situácií – Civilnej ochrane.
- Pomáha pri praktických cvičeniach úrazovej zábrany, predlekárskej prvej pomoci.
- Obsahuje teoretickú a praktickú časť pohybu a pobytu v prírode.
Okrem 15 základných tém, ktoré možno využiť aj v povinných predmetoch a predovšetkým v samostatných organizačných formách vyučovania – didaktických hier a účelových cvičeniach, je v tejto pomôcke aj množstvo praktických cvičení. Posledná kapitola obsahuje doplnkové branné hry, v ktorých si môžu žiaci prakticky precvičovať nadobudnuté vedomosti hrou. Učiteľ si vyberá témy, veku primeraný obsah a náročnosť úloh a praktických cvičení, ktoré najlepšie zodpovedajú výchovnému cieľu, technickým možnostiam, materiálovému zabezpečeniu a potrebám žiakov.
Metodickú príručku si môžete objednať v eshope TU
Mohlo by vás zaujímať:
PRACOVNÉ ZOŠITY OCHRANA ŽIVOTA A ZDRAVIA
K metodickej príručke odporúčame používať pracovné zošity Ochrana života a zdravia pre 1. – 4. ročník ZŠ a pre 5. – 9. ročník ZŠ.
- obsahujú kontrolné otázky, úlohy, praktické cvičenia a motivačné skutočné príbehy k problematike potrebnej na prežitie pri vzniku mimoriadnej udalosti a v čase vyhlásenia mimoriadnej situácie,
- prinášajú množstvo praktických cvičení na získanie nevyhnutných vedomostí, zručností a návykov potrebných pri poskytovaní prvej pomoci a záchrany života,
- sú podkladom k opakovaniu a upevňovaniu teoretického učiva prierezovej témy a jeho precvičovaniu v praxi, ktoré potom môžu žiaci využívať v rámci didaktických hier a účelových cvičení.