Články
Ako motivovať žiaka s poruchami učenia školským hodnotením?
Každý žiak s poruchami učenia, určitými príznakmi porúch, prípadne niektorými prejavmi správania, si vyžaduje od učiteľa i rodiča cielenú premyslenú starostlivosť, trpezlivosť a pomoc. Je to zväčša beh na dlhšie trate.
Pravidelné cvičenia, ale i bežné písomné práce a ústne odpovede, sú v škole hodnotené. Zo strany učiteľa je dôležité dať dieťaťu najavo, že hodnotenie je prirodzeným ukončením každej činnosti. Je obzretím sa za seba, súhrnným pohľadom na vykonané dielo.
Hodnotenie v tom najširšom zmysle je vlastne porovnávaním, rozlišovaním lepšieho a horšieho výkonu. Pri hodnotení treba brať ohľad na postihnutie.
U dieťaťa s poruchou učenia však ide o porovnanie vlastného výkonu (predtým a teraz), nie o porovnanie s výkonmi ostatných spolužiakov. Cieľom hodnotenia každého žiaka by malo byť motivovanie k lepšiemu výkonu. Žiak s poruchami učenia sa dopracuje k svojim výkonom zväčša ťažšie ako iní spolužiaci. O to citlivejšie vníma hodnotenie svojej práce.
Nezabúdajme, že žiaka s vývinovými poruchami učenia treba v prvom rade iným spôsobom vzdelávať, až potom inak hodnotiť.
Pre učiteľa je vhodné mať na pamäti zopár zlatých pravidiel:
• Dajme žiakovi možnosť zažiť úspech.
• Oceňujme jeho snahu.
• Postupujme so žiakom po malých krokoch, aby sme ho mali za čo pochváliť. Je to posilnenie jeho sebavedomia a motivácia k ďalším aktivitám.
• Malé kroky nám pomôžu včas a presnejšie identifikovať problém.
• Zo zistených chýb vychádzame pri tvorbe ďalších cvičení, s cieľom trénovať to, v čom žiak zlyháva.
• Žiak má od začiatku poznať jasné pravidlá, čo v danej úlohe sledujeme, čo v rámci jeho poruchy tolerujeme a čo nie. Je smutné počuť od žiaka, keď sa oháňa „dospeláckou“ (často nepochopenou) vetou: „Ja mám dyslexiu, mne nemôžete dať päťku.“ O to predsa nejde.
• Jednotlivé chyby a nedostatky v hodnotenej práci si vždy spo- lu so žiakom vysvetlíme.
• Známka nie je trest.
Vo všeobecnosti pri hodnotení učebných výsledkov žiaka s vývinovými poruchami učenia platí:
Učiteľ rešpektuje psychický a fyzický stav žiaka, závažnosť poruchy, ktorá má vplyv na úroveň a výsledky jeho práce v príslušnom predmete.
Učiteľ posudzuje učebné výsledky žiaka objektívne a primerane náročne, pričom prihliada aj na jeho vynaložené úsilie, svedomitosť, individuálne schopnosti, záujmy a na predpoklady jeho ďalšieho vzdelávania po ukončení povinnej školskej dochádzky. Pri hodnotení učebných výsledkov žiaka kladie dôraz na jeho individuálne schopnosti, ktoré sú základom jeho pracovnej a sociálnej integrácie.
Pri hodnotení a klasifikácii žiaka je nevyhnutné postupovať podľa odporúčaní špeciálneho pedagóga.
spôsobe a možnostiach hodnotenia a klasifikácie triedny alebo vyučujúci učiteľ informuje zákonného zástupcu žiaka s vývinovými poruchami učenia po konzultácii so špeciálnym pedagógom.
Učiteľ taktne posudzuje úroveň vedomostí žiaka nielen v porovnaní s rovesníkmi, ale najmä v porovnaní s uplynulým obdobím, s ohľadom na predchádzajúce výkony samotného žiaka.
Žiakovi s dysgrafiou a dysortografiou umožňujeme prejavovať svoje vedomosti najmä ústnou formou. Pri písomnom prejave sa zameriavame na hodnotenie obsahovej stránky. V odôvodnených prípadoch ťažkej dysgrafie je vhodné vo vyšších ročníkoch tiež písanie na počítači.
Žiakovi s dyslexiou sprístupníme zadanie úlohy v zvukovej podobe v tých predmetoch a úlohách, kde sa od žiaka vyžaduje presné porozumenie písanému zadaniu (napr. slovné úlohy z matematiky, fyziky a pod.).
Žiak s dyslexiou, dysgrafiou, dysortografiou môže písať diktát alebo byť skúšaný písomnou formou z rôznych gramatických javov len za podmienky, ak bol vopred pripravený špeciálnymi metodickými postupmi. Diktát hodnotíme slovne, spravidla vyčíslením počtu chýb, a pri hodnotení spolupracujeme so žiakom.
Pri súhrnnom vyjadrení hodnotenia žiaka s dyslexiou, dysgrafiou a dysortografiou známkou v predmete slovenský jazyk a cudzí jazyk berieme do úvahy výsledky, ktoré žiak dosahuje s pomocou kompenzačných pomôcok rovnocenne s výsledkami ostatných žiakov.
Žiakovi s dyskalkúliou umožníme používanie kompenzačných pomôcok podľa odporúčaní špeciálneho pedagóga. Výsledky, ktoré žiak dosahuje týmto spôsobom, posudzujeme rovnocenne s výsledkami ostatných žiakov.
Žiakovi s vývinovými poruchami učenia pri overovaní vedomostí formou samostatnej práce s textom, vypracovávaní testov a pod. vo všetkých vyučovacích predmetoch poskytujeme dlhší čas ako ostatným žiakom.
Ak závažná vývinová porucha učenia nedovoľuje žiakovi zvládnuť cudzí jazyk, môže riaditeľ školy rozhodnúť o oslobodení žiaka od štúdia cudzieho jazyka. K rozhodnutiu pristúpi na základe odporúčania špeciálneho pedagóga a vyjadrenia zákonného zástupcu žiaka.
Pri hodnotení a klasifikácii u žiaka s vývinovými poruchami učenia hodnotíme jeho čiastkové výsledky podľa individuálneho vzdelávacieho programu. Pri súhrnnom hodnotení sa o. i. zohľadní i jeho prístup k školskej práci v príslušnom predmete, ako aj domáca príprava na vyučovanie.
Tip pre učiteľov:
Kuliferdo – Pracovné listy
Pracovný zošit pre žiakov 1. až 4. ročníka ZŠ na rozvíjanie špecifických funkcií – dyslexia, dysortografia, dysgrafia, dyskalkúlia.
V pracovnom zošite KULIFERDO - PRACOVNÉ LISTY pre žiakov 1. až 4. ročníka ZŠ na rozvíjanie špecifických funkcií nájdete inšpiráciu pre prácu so žiakmi s poruchami učenia (dyslexia, dysortografia, dysgrafia, dyskalkúlia) a poruchou pozornosti.
Dozviete sa osvedčené návody a postupy, ako správne pracovať so žiakmi s poruchami učenia a pozornosti, ktorí sú integrovaní v bežnej triede.
Výhody pracovného zošita:
• Autormi pracovných listov sú odborníci na riešenie problematiky vzdelávania detí so ŠVVP a učitelia 1. – 4. ročníka ZŠ.
• Prináša pestrú paletu ilustrovaných pracovných listov rozdelených podľa špecifických porúch učenia.
• Obsahuje návod pre učiteľov, ako v škole čo najľahšie pracovať s deťmi s poruchami učenia a pozornosti.
• Ponúka pracovné listy zamerané na rozvoj reči, nácvik čítania, utvrdenie tvarov písmen, osvojenie pravopisu a tiež na precvičovanie matematických operácii.
• Každý samostatný súbor pracovných listov je uvedený prehľadnou metodickou tabuľkou.
• Každý pracovný list je tiež označený stupňom náročnosti.
• Pracovné listy sú využiteľné na hodinách slovenského jazyka, matematiky aj anglického jazyka.
„Ako mám hodnotiť žiakov, ktorí nemajú špecifické vývinové poruchy učenia, ale majú pomalé pracovné tempo alebo nerovnomerné výkony v učení, prípadne iné ťažkosti?“
Každé dieťa a každý žiak, bez ohľadu na to, či má alebo nemá nejaké narušenie alebo postihnutie, je neopakovateľná osobnosť so svojimi danosťami i nedostatkami. Preto pri priebežnom hodnotení každého žiaka uplatňujeme primeranú náročnosť a pedagogický takt. Je dôležité vždy zohľadňovať nielen vekové, ale aj iné individuálne osobitosti, momentálnu fyzickú a psychickú disponovanosť žiaka.
„Môžem dať žiakovi s poruchami učenia horšiu známku, keď si ju naozaj zaslúži?“
Žiak s ťažkou poruchou učenia máva zvyčajne horšie známky. Opakované klasifikovanie štvorkami a päťkami však zablokuje akúkoľvek jeho snahu. Ak si ju však zaslúži z dôvodu lajdáctva a odmietania práce, potom áno.
Jednou z možností riešenia takej situácie je, ak napríklad učiteľ používa v celej triede okrem známok aj iný hodnotiaci systém. Môžu to byť body, „plusky“ a „mínusky“ či iné symboly za určité aktivity, za prácu navyše, vyčíslenie správnych odpovedí, vyčíslenie chýb a pod. Je vhodné zaviesť a vysvetliť deťom systém prevodu bodov alebo symbolov na známku. Niečo ako „doplňujúci hodnotiaci systém“ je osvedčeným motivačným prvkom.
Existujú vždy možnosti, ako prerušiť prílev zlých známok možnosťou získať aj lepšiu známku. Nezabúdajme, že známka by nemala byť jediným cieľom žiakovho snaženia. Aj tu platí: „Postupujme so žiakom po malých krokoch, aby sme ho mali za čo pochváliť,“ resp. dať mu aj lepšiu známku.
PaedDr. Alena Štihová
Štátny pedagogický ústav, Bratislava