Články
Ako dopadlo Testovanie 5?
Celoslovenské testovanie žiakov 5. ročníka základných škôl (Testovanie 5-2017) sa uskutočnilo 22. novembra 2017 na 1 481 základných školách, testy písalo spolu 45 080 piatakov. Priemerná úspešnosť žiakov v teste z matematiky bola 64,7 %, v teste zo slovenského jazyka a literatúry 62,8 %.
Z celkového počtu 1 481 základných škôl bolo 1 341 základných
škôl s vyučovacím jazykom slovenským, 126 s vyučovacím jazykom
maďarským, 13 s vyučovacím jazykom slovenským a maďarským a 1 škola s
vyučovacím jazykom ukrajinským.
Testy písalo spolu 45 080 piatakov, z
toho bolo 42 227 žiakov s vyučovacím jazykom slovenským, 2 840 žiakov s
vyučovacím jazykom maďarským a 13 žiakov s vyučovacím jazykom
ukrajinským. Testovaných bolo 3 118 žiakov so zdravotným znevýhodnením
(6,9 % z celkového počtu testovaných piatakov). Testovania sa zúčastnilo
1 743 (3,9 %) žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia a 123 (0,3
%) cudzincov.
Cieľom testovania piatakov je monitorovanie úrovne
vedomostí a zručností žiakov a získanie objektívnych informácií o ich
výkone pri vstupe na 2. stupeň ZŠ ako aj poskytnutie spätnej väzby
školám o pripravenosti žiakov na prechod z 1. na 2. vzdelávací stupeň
ZŠ. Zároveň budú tieto celoštátne výsledky predstavovať vstupné údaje
pri výpočte pridanej hodnoty vo vzdelávaní na základných školách na
Slovensku.
Test z matematiky písalo
celkovo 45 062 žiakov. Priemerná úspešnosť žiakov v teste z matematiky
bola 64,7 %. Dievčatá riešili test s úspešnosťou 64,3 % a chlapci 65,2
%.
Z hľadiska kraja sú výsledky piatakov z matematiky
nasledovné: Najúspešnejší v matematike boli žiaci BA kraja a najmenej
úspešní žiaci KE kraja. Žiaci BA kraja (5 649 žiakov) dosiahli priemernú
úspešnosť 73,5 %.
Z hľadiska zriaďovateľa sú výsledky žiakov z
matematiky nasledovné: 41 421 (91,9 %) žiakov zo štátnych škôl dosiahlo
priemernú úspešnosť 64,1 %, 868 (1,9 %) žiakov zo súkromných škôl
dosiahlo priemernú úspešnosť 73,5 % a 2 773 (6,2 %) žiakov z cirkevných
škôl dosiahlo priemernú úspešnosť 70,9 %.
Test z matematiky v
slovenskom jazyku písalo 42 223 (93,7 %) žiakov, 2 839 (6,3 %) žiakov
písalo test preložený do maďarského jazyka. Žiaci s vyučovacím jazykom
slovenským riešili test s priemernou úspešnosťou 65,5 % a žiaci s
vyučovacím jazykom maďarským s priemernou úspešnosťou 53,2 %.
Test zo slovenského jazyka a literatúry písalo
celkovo 42 230 žiakov. Priemerná úspešnosť žiakov v teste zo
slovenského jazyka a literatúry bola 62,8 %. Dievčatá riešili test s
úspešnosťou 65,6 % a chlapci 60,1 %, tieto výsledky sú porovnateľné a
rozdiel nebol vecne významný.
Z hľadiska kraja sú výsledky
piatakov zo slovenského jazyka a literatúry nasledovné: Najúspešnejší v
slovenskom jazyku a literatúre boli žiaci BA kraja a najmenej úspešní
žiaci z KE a PO kraja.
Z hľadiska zriaďovateľa sú výsledky žiakov zo
slovenského jazyka a literatúry nasledovné: 38 728 (91,7 %) žiakov zo
štátnych škôl dosiahlo priemernú úspešnosť 62,3 %, 868 (2,1 %) žiakov zo
súkromných škôl dosiahlo priemernú úspešnosť 69,5 % a 2 634 (6,2 %)
žiakov z cirkevných škôl dosiahlo priemernú úspešnosť 68,5 %. Vzhľadom
na počet žiakov v jednotlivých skupinách škôl podľa zriaďovateľa
dosiahli porovnateľné výsledky, rozdiel nebol vecne významný.
Test z
maďarského jazyka a literatúry písalo celkovo 2 839 žiakov. Priemerná
úspešnosť žiakov v teste z maďarského jazyka a literatúry bola 64,2 %.
Dievčatá riešili test s úspešnosťou 67,5 % a chlapci 61,0 %, tieto
výsledky sú porovnateľné a rozdiel nebol vecne významný.
Z hľadiska
kraja sú výsledky piatakov z maďarského jazyka a literatúry
nasledovné:Najúspešnejší v maďarskom jazyku a literatúre boli žiaci TT
kraja a najmenej úspešní žiaci z BB kraja. Žiaci KE kraja výsledok
mierne vecne významne horší a žiaci BB kraja silne vecne významne horší
ako národný priemer.
Z hľadiska zriaďovateľa sú výsledky žiakov z
maďarského jazyka a literatúry nasledovné: 2 698 (95,0%) žiakov zo
štátnych škôl dosiahlo priemernú úspešnosť 64,0 % a 141 (5,0 %) žiakov
zo súkromných škôl dosiahlo priemernú úspešnosť 67,0 %. Vzhľadom na
počet žiakov v jednotlivých skupinách škôl podľa zriaďovateľa dosiahli
porovnateľné výsledky.
Objektívnosť testovania bola v tomto roku
zabezpečená prostredníctvom externého dozoru. V každej triede bol počas
testovania prítomný pedagogický zamestnanec z inej základnej školy.
Osoby vykonávajúce externý dozor sa zúčastňovali kontroly pri
rozbaľovaní zásielky s testami až po dohľad nad prípravou spätnej
zásielky s odpoveďovými hárkami. Kontrolu objektívnosti Testovania
5-2017 s cieľom zistiť stav zabezpečenia a realizácie testovania
vykonávala Štátna školská inšpekcia v 121 základných školách. Z nich
bolo 108 štátnych, 8 cirkevných a 5 súkromných, pričom 111 bolo s
vyučovacím jazykom slovenským, 9 s vyučovacím jazykom maďarským a 1 s
vyučovacím jazykom ukrajinským.
Školám okrem výsledkov ich žiakov bude poskytnutá aj ďalšia spätná
väzba – porovnanie úspešnosti žiakov školy s priemernou úspešnosťou
jednotlivých úloh v testoch v rámci celého Slovenska. Spätná väzba bude
poskytnutá aj neplnoorganizovaným (málotriednym) školám. Dostanú
informácie o výsledkoch žiakov, ktorí sa v štvrtom ročníku vzdelávali na
ich škole.
Prílohy k výsledkom Testovania 5 nájdete TU.
Zdroj: minedu.sk
So zámerom predchádzať najčastejším chybám v testovaní a dať žiakom možnosť vyskúšať si testovanie aj nanečisto vydalo odborné nakladateľstvo RAABE svoju edíciu TESTOVANIE, v ktorej majú svoje miesto aj pracovné zošity Testovanie 5 zo slovenského jazyka a literatúry a Testovanie 5 z matematiky. Žiaci si tak môžu overiť svoje znalosti na otázkach, ktoré svojou úrovňou aj vizuálnym prevedením zodpovedajú skutočnému testovaniu.